שבועות של הכנות - וחשש ממלחמה: פרטים חדשים על מתקפת המנע

פעילות צה"ל הלילה, שתוכננה במשך שבועות, הוכיחה את העליונות המודיעינית של צה"ל, ובמסגרתה הושמדו יותר מ-6,000 רקטות ומשגרים, בידי כ-100 מטוסים. שרים לנתניהו: "אפשר היה לתקוף בעוצמה רבה יותר". דובר צה"ל: "לא נרשמה פגיעה בבסיסים"

זמן צפייה: 03:58

מתקפת המנע הדרמטית של צה"ל בלבנון  הבוקר (ראשון) הוכיחה את העליונות המודיעינית של מערכת הביטחון, ומנעה פגיעה קשה בעורף הישראלי. עם זאת, מן הצד השני, חיזבאללה הוכיח כי הוא יודע לממש תגובה "עדינה", שלא תגרור אותו למלחמה כוללת. ארגונו של נסראללה תכנן לשגר רקטות רבות בעת ובעונה אחת, כדי להעמיס על מערכת כיפת ברזל - ובכך לאפשר לכטב"מים גדולים לחדור לשטח ישראל ולנסות להגיע לאזור גלילות.

מתקפת המנע של ישראל הוכנה במשך שבועות, והיא הוצגה לקבינט המדיני-ביטחוני כבר לפני חודש וחצי. עם זאת, בצמרת צה"ל סברו כי תקיפה קשה מדי בלבנון, שלא במסגרתה של 'מכת נגד', עלולה להוביל למלחמה. בעקבות זאת, המתקפה יצאה לפועל בצמוד לפתיחת מהלך הנקמה - כרבע שעה לפני שמחבלי חיזבאללה תכננו לפתוח במטח רקטות.

ראשית הושמדו יותר מ-6,000 רקטות ומשגרים שהיו מוכנים לשיגור לעבר ישראל, לאחר מכן הותקפו כמה פעילים בחוליות כטב"מים והושמדו כמה עמדות שהכילו טילי קרקע-קרקע. בהמשך חיזבאללה הצליח להרים אלפי כטב"מים לאוויר, אך אף אחד מהם לא פגע במטרות שהוגדרו. בצה"ל מעריכים שחיזבאללה טרם העריך את היקף הנזק שנגרם לו.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2508242058' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת דובר צה"ל' poster='' kid='1_6v2p96fu' duration='464']

נתניהו וגלנט בבור בקריה
נתניהו וגלנט בבור בקריה, הבוקר

לאחר מתקפת המנע, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט בקריה בתל אביב, בהנחה שהאירוע הסתיים בתוצאות טובות עבור ישראל. הישיבה לא התנהלה כפי שתכנן ראש הממשלה, לאחר שבשלב מסוים התחילה מתקפה נגדו מצד שרי הימין הקיצוני - וגם מצדם של שרי הליכוד.

"אפשר היה לתקוף בעוצמה רבה יותר", הטיחו שרים בנתניהו. ייתכן כי חברי קבינט הכינו את הקרקע לביקורת מצד חברי האופוזיציה, ובהמשך היום חברי הכנסת בני גנץ, אביגדור ליברמן וגדעון סער אכן דחקו בראש הממשלה לנצל את המתקפה כדי לשנות את המציאות בצפון.

מפת תקיפות צה"ל בלבנון במהלך מתקפת המנע
מפת תקיפות צה"ל בלבנון במהלך מתקפת המנע | צילום: דובר צה"ל
תקיפות צה"ל בלבנון
תקיפות צה"ל בלבנון | צילום: רויטרס

בתוך כך, דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי נשא הערב הצהרה בה הגיב לביקורת של תושבי הצפון ואמר כי "90% מהיעדים שהותקפו הבוקר היו רקטות קצרות טווח שכוונו ליישובי הגבול". בנוסף, הכחיש את טענות חיזבאללה, והבהיר שלא נרשמו היום פגיעות בבסיסים.

במקביל להצהרה, צה"ל פרסם נתונים אודות פעילותו בלבנון, ופרסם אילוסטרציה של ייעדי התקיפות השונות. במסגרת הפעילות הלילית, כ-100 מטוסים של חיל האוויר תקפו למעלה מ-270 מטרות במקביל בדרום לבנון, ובנוסף חוסלו לפחות שישה מחבלים - לאחר שכשלושים מחבלים ומפקדים חוסלו לאורך השבוע. חיזבאללה שיגר כ-230 רקטות ומעל לעשרים כלי טיס בלתי מאוישים, אשר נפלו ברובם בדרכם לשטח ישראל, בשטחים פתוחים או יורטו על ידי מערכות ההגנה של חיל האוויר וספינות חיל הים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408251915' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='יירוט כטב"ם על-ידי מסוק קרב' poster='' kid='1_q5gbepvr' duration='13']

מוקדם יותר, פורסמו תיעודים חדשים ממתקפת המנע של צה"ל. בין היתר פורסם סרטון תדלוק של  מטוסי אדיר בשמי לבנון, יירוט כטב"ם על-ידי מסוק קרב וקולות מהקשר בזמן הפעילות.