בתיאום עם צה"ל: מבצע חיסוני הפוליו לילדים בעזה יוצא לדרך

ארגון הבריאות העולמי הודיע כי ההפוגות ההומניטריות ברצועת עזה לצורך החיסונים יחלו מחר. המבצע, לפי דיווחים, יימשך בין 3 ל-6 ימים - וכל הפוגה באש תימשך כשמונה שעות. אלה הימים והשעות שבהן יינתנו החיסונים

ילדי עזה מקבלים חיסוני פוליו
ילדי עזה מקבלים חיסוני פוליו | צילום: רויטרס

אחרי הפרסום בחדשות 13 על אודות הסכמת ישראל להפוגות אש כדי לאפשר מבצע חיסוני פוליו לאוכלוסייה ברצועת עזה - הודיע היום (שבת) צה"ל כי "בהתאם להנחיית הדרג המדיני, קציני היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נפגשו בימים האחרונים עם נציגי האו"ם וארגונים בינלאומיים נוספים, במטרה לסכם ולתאם את מבצע חיסוני הפוליו שיתקיים החל ממחר, יום ראשון - 1 בספטמבר - ברצועת עזה. במסגרת מבצע החיסונים, הארגונים הבינלאומיים הפועלים ברצועת עזה יפעלו לחסן מאות אלפי ילדים נגד מחלת הפוליו בשלושה מוקדים:

• בין התאריכים 1-3.9.24 יינתנו חיסונים לילדים במרכז הרצועה בין השעות 6:00-14:00.
• בין התאריכים 4-6.9.24 יינתנו חיסונים לילדים בדרום הרצועה בין השעות 6:00-14:00.
• בין התאריכים 7-9.9.24 יינתנו חיסונים לילדים בצפון הרצועה בין השעות 06:00-14:00

"בסוף כל מבצע חיסון אזורי, תתקיים הערכת מצב באשר למרחב. מבצע החיסונים של הקהילה הבינלאומית ברצועת עזה ייעשה בתיאום עם צה״ל באמצעות המתפ״ש ופיקוד הדרום, במסגרתו יתאפשר לאוכלוסייה להגיע בבטחה למרכזים הרפואיים שבהם יינתנו החיסונים. לטובת מימוש הקמפיין בוצעה היערכות משותפת של מתפ"ש עם הארגונים הבינלאומיים הכוללת הערכות מצב משותפות; הכנסת חיסונים, ציוד רפואי ולוגיסטי, ציוד קירור לאחסון ושינוע החיסונים; כניסת אנשי צוות רפואי מומחה לפוליו לרצועה; סימון מרחבי החיסון במערכות המבצעיות ועוד. נזכיר כי מתחילת המלחמה, נכנסו לרצועה דרך מעבר כרם שלום בתיאום מתפ״ש 282,126 בקבוקוני חיסון נגד פוליו, עבור 2,821,260 מתחסנים. בנוסף, עבור הקמפיין הוכנסו בחודש האחרון חיסונים ייעודיים עבור 1,081,250 מתחסנים. נציין כי על-פי ארגון הבריאות העולמי (WHO), כ-90% מהאוכלוסיה ברצועה מחוסנים לפוליו ברבעון הראשון של 2024".

"עוד נוסיף, כי במסגרת המענה הרפואי שניתן על ידי מדינת ישראל, מתאם פעולות הממשלה בשטחים עומד בקשר רציף ומקיים הערכות מצב מול כלל גורמי מערכת הבריאות והקהילה הבינלאומית למעקב שוטף אודות המצב הרפואי ברצועת עזה. כחלק מכך, אפשרה מדינת ישראל החל מפרוץ המלחמה הקמת 14 בתי חולים שדה ברצועת עזה, לצד הכנסת 2,566 משאיות המכילות 25,955 טונות של תרופות וציוד רפואי לרצועת עזה שחולקו לאוכלוסייה, הכנסת מנות חיסון למניעת מחלות ומגפות אחרות, ותחלופת צוותים רפואיים בינלאומיים הפועלים ברצועה. מדינת ישראל באמצעות המתפ״ש תוסיף לפעול בתיאום ובשיתוף פעולה עם ארגוני הסיוע הבינלאומיים על מנת לספק מענה רפואי לתושבי רצועת עזה. ישראל רואה חשיבות במניעת התפרצות מחלת הפוליו ברצועת עזה ורואה במבצע חיסונים משימה חשובה במאמץ ההומניטרי".

כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

עד כה הועברו כ-1.2 מיליון מנות של חיסוני פוליו הועברו לרצועה, במימון של עמותה קטרית. מבצע החיסונים מגיע בצל החשש מהתפרצות מגפת פוליו - וברקע הידבקות של תינוק בן 11 חודשים בנגיף, לראשונה זה 25 שנים.

ילדי עזה מקבלים חיסוני פוליו
ילדי עזה מקבלים חיסוני פוליו | צילום: רויטרס
ילדי עזה מקבלים חיסוני פוליו
ילדי עזה מקבלים חיסוני פוליו | צילום: רויטרס

דובר חמאס ג'יהאד טהא אמר שלשום לעיתון הקטרי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי ארגון הטרור הסכים להפוגה הומניטרית שתימשך כשבוע לטובת המבצע. גורמים במצרים צוטטו באמרם כי ההפוגה צפויה להימשך שלושה עד שישה ימים ורק בשעות היום. בכיר בארגון הבריאות העולמי כי צה"ל "התחייב לשלושה ימי הפוגה בשלושה אזורים שונים ברצועה" כדי לאפשר את מבצע החיסונים.

בחודש שעבר פורסם כי בעקבות ריכוז גבוה של נגיף הפוליו שהתגלה במקורות ביוב ברחבי רצועת עזה, צה"ל ביצע בדיקות דיגום במרחבים שונים בהם התגלו שאריות הנגיף המדבק בשתיה או מגע עם הפה במים נגועים, ובעקבות הממצאים הוחלט לצאת במבצע חיסון לכלל הכוחות המתמרנים והמעטפת ברצועת עזה.