ברנע: ‏"תדע כל אם ערבייה שבנה שותף לטבח - דמו בראשו"

יום אחרי חיסול סאלח אל-עארורי, שיגר ראש המוסד דדי ברנע איום לאנשי חמאס בהלווייתו של צבי זמיר: "זה ייקח זמן, אבל נבוא חשבון עם מתכנני הטבח והרוצחים". ביום השנה לחיסול - דיווחים באיראן: "שני פיצוצים ונפגעים באזור שבו קבור סולימאני"

ראש המוסד דוד ברנע דדי
ראש המוסד דדי ברנע | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

‏ראש המוסד דדי ברנע ספד היום (רביעי) בהלווייתו של ראש המוסד לשעבר צבי זמיר שהלך לעולמו אמש, ואמר: ‏"תדע כל אם ערבייה שאם בנה היה שותף לטבח ב-7 באוקטובר - דמו בראשו". זאת, כיממה לאחר חיסולו של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-עארורי, בביירות.

ברנע המשיך והתייחס לרצח הספורטאים באולימפיאדת מינכן ב-1972, ועל מבצע "זעם האל": "הרצח במינכן היה אירוע מכונן עבורו. עבור עם ישראל. המוסד החליט להוריד את הכפפות ולעבור להתקפה".

"גם היום אנו נמצאים בעיצומה של מלחמה", הוסיף ברנע", "המוסד היום, כמו לפני 50 שנה, מחויב לבוא חשבון עם הרוצחים שפשטו על עוטף עזה ב-7 באוקטובר. עם המתכננים ועם שולחיהם. זה ייקח זמן. אבל ידנו תשיג אותם בכל מקום בו יהיו. במשימה זו תלווה אותנו רוחו של צביקה".

זירת התקיפה בביירות
זירת התקיפה בביירות | צילום: רויטרס

במקביל, כלי תקשורת באיראן מדווחים על פיצוץ ברחוב המוביל לבית הקברות בעיר כרמאן בו קבור מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה לשעבר, קאסם סולימאני. זאת, בזמן שתומכי המשטר באיראן התאספו בבית הקברות  לציון יום השנה הרביעי למותו, לאחר חיסולו על-ידי תקיפת מל"ט אמריקני.לפחות 70 בני אדם נהרגו ויותר מ-100 נפצע. בשל ציון יום השנה לחיסול סולימאני, הערב צפוי לשאת נאום מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.

מקור בכיר בחיזבאללה אמר היום לעיתון הקטרי "אלערבי אלג'דיד" כי תגיע מלבנון תגובה על החיסול, וכי הלוחמים מוכנים ו"ידם תמיד על ההדק", אך הוא הוסיף כי "אותה תגובה תהיה מחושבת משום שחיזבאללה לא רוצה להגשים את רצון האויב – ולהיגרר למלחמה". עוד אמר המקור כי ההחלטה להיגרר למלחמה אינה קלה, וישנם שיקולים שונים שקשורים גם ללבנון. "המלחמה איננה טיול", חתם המקור.

סאלח אל-עארורי ויחיא סינוואר ב-2017
סאלח אל-עארורי ויחיא סינוואר ב-2017 | צילום: רויטרס

אל-עארורי, חוסל אתמול לאחר שמל"ט תקף בעזרת טיל את רכבו בלב רובע הדאחייה בביירות שבלבנון, בתקיפה שיוחסה לישראל. בנוסף, שניים מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס, עזאם אל-אקרע אבו עמאר וסמיר אפנדי, חוסלו גם הם יחד עם אל-עארורי.

הוא היה ממייסדי הזרוע הצבאית של חמאס, שוחרר מהכלא הישראלי בשנת 2010 כצעד בונה אמון לקראת עסקת השבויים על גלעד שליט. בנוסף היה אל-עארורי אחראי על הכוונת פעילות הטרור של חמאס ביהודה ושומרון, והיה אחד מאדריכלי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר.

זירת התקיפה בביירות
זירת התקיפה בביירות | צילום: רויטרס

צבי זמיר הלך לעולמו בלילה שבין שני לשלישי, כשהוא בן 98. זמיר היה ראש המוסד הרביעי, תפקיד בו כיהן בין השנים 1974-1968 - לאחר שהחליף את מאיר עמית. במהלך כהונתו הוא היה אחראי, בין היתר, על מבצע "זעם האל" לחיסול ראשי "ספטמבר השחור", שביצעו את טבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן. ערב מלחמת יום הכיפורים, באוקטובר 1973, קיבל זמיר התרעה על כוונת סוריה ומצרים לפתוח במלחמה מהסוכן המצרי אשרף מרואן ("המלאך"). זמיר העביר אותה לישראל עשר שעות לפני שפרצה. במהלך המלחמה סיפק המוסד בראשותו "ידיעת זהב" שהביאה למפנה בחזית המצרית.