גלנט חושף: איראן הסבה אוניות סוחר לכלי שיט צבאיים חמושים

שר הביטחון נאם בכנס של אוניברסיטת רייכמן, וחשף גזרה חדשה בה פעולים לאחרונה הכוחות הימיים של משמרות המהפכה, ליצירת "בסיסי טרור צפים". בנוסף פירט גלנט על הדרכים להתמודדות עם איום הגרעין האיראני - ופעולות הטרור שהאיראנים נוקטים באזור

זמן צפייה: 02:20

שר הביטחון יואב גלנט חשף הערב (שני) בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה, כי משמרות המהפכה האיראניות הסבו אוניות סוחר לכלי שייט צבאיים וחמושים. מטרתה של איראן, לדבריו, היא "ליצור בסיסי טרור צפים".

גלנט פירט בכנס את התוכנית האיראנית והוסיף כי האוניות כוללות כטב"מים, מערכות טילים ומודיעין ומטרתם היא להציב את הכלים למשך זמן ממושך ובמרחק רב מאיראן עצמה. "זוהי מדיניות פיראטית מדאיגה, איראן מתנהלת כמו אוסף כנופיות, ולא כמו מדינה מתוקנת", אמר גלנט.

Annotation 2023 05 22 192615
הספינות האיראניות שהוסבו ל''בסיסים צפים'' | צילום: משרד הביטחון

"בסיסי הטרור הצפים, הם המשך ישיר לטרור הימי אותו משליטה איראן ברחבי המפרץ הפרסי והים הערבי ופועלת להרחיבו לאוקיינוס ההודי, הים האדום ואף לחופי הים התיכון. מדובר במדיניות מגובשת ומתוכננת, שנועדה לאיים על נתיבי השיט והטיס, הן הצבאיים והן האזרחיים, ולייצר מצב של הכרזת איום תמידי במרחב הימי".

גלנט אף הציג פתרון, על פי תפיסתו, לבעיה זו: "רק שיתוף פעולה בינלאומי ויצירת קואליציות נגד הטרור המופץ מטהרן, לצד הצבת איום צבאי אמין למול כל זירה – יובילו להתמודדות מיטבית עם הטרור האיראני - באוויר בים וביבשה".

בכנס דיבר גם ראש אמ"ן, אהרון חליוה, שאמר: "הסבירות להסלמה שיכולה להידרדר למלחמה - לא נמוכה. הפעלת כוח מדודה ומחושבת, מתוך האינטרס הלאומי של ישראל, היא הדרך להתמודד עם כך תוך חיזוק בריתות באזור. להפגין עוצמה צבאית, לנצל הזדמנויות, כדי שהעוצמה הישראלית לא תיהיה רק צבאית אלה לאומית שלמה".

Whatsapp Image 2023 05 22 At 1
שר הביטחון גלנט בכנס | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

לפני כשבוע פורסם בעיתון האמריקני ה"ניו-יורק טיימס" כי רוסיה העבירה לאיראן לפחות מטוס קרב אחד מדגם "סוחוי Su-35", שנחשב לאחד ממטוסי הקרב המתקדמים ביותר של חיל האוויר הרוסי. מצילומי הלווין שפורסמו על ידי העיתון, ניתן להעריך כי לפחות דגם אחד של המטוס הועבר לאיראן: "מדובר במטוס צבאי חדיש שאין לאיראן כרגע", נכתב.

עוד דווח, כי המטוס הוצב בקרבת הבסיס האווירי החדש של איראן, "נשר 44". החל מחודש ספטמבר האחרון, גורמים צבאיים ופוליטיים באיראן טענו בפומבי כי איראן רכשה 24 מטוסי קרב מדגם "סוחוי-35", אם כי ברוסיה הכחישו את טענותיהם. לטענת כותבי התחקיר, הפרטים בסרטון ובתמונות הלוויין מצביעים על כך שאיראן נערכת לקראת להגעת המטוסים בהמשך השנה.