"פריצת דרך טכנולוגית": הצלחה בניסוי ליירוט כטב"מים בלייזר

במבחן ראשון לפרויקט מיוחד של משרד הביטחון, הצליחו בעזרת מערכת אופטית אווירית מיוחדת, להפיל כעשרה כלי טיס בלתי מאוישים. "הוכחנו יכולות של פיתוח ראשון מסוגו בישראל, ואולי בעולם"

זמן צפייה: 02:34

מחלקת פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון (מפא"ת) וחברת "אלביט" הודיעו היום (שלישי) על סיומה של סדרת ניסויים שנערכה לאחרונה במסגרת פרויקט רחב של משרד הביטחון. במהלך הניסויים שהתרחשו בשמי הים התיכון, מול מרכז הניסויים שבפלמחים, הצליחו בעזרת מערכת לייזר אווירית המפותחת יחד עם חיל האוויר, להפיל כעשרה כלי טיס בלתי מאוישים.

משדר הלייזר בגרסתו האווירית מסוגל לבצע עשרות יירוטים בזה אחר זה, ולצורך הניסוי הוא הותקן על גבי מטוס "ססנה" קטן. כעשרה כט"במים שוגרו לטווח של כק"מ אחד מהמטוס בגבהים משתנים של 1,000 עד 3,000 רגל מעל הים, ויורטו עם שיגור קרן לייזר ששרפה אותם וגרמה להפלתם בתוך שניות בודדות מרגע הפעלת הלייזר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נשיא איראן הנבחר: "על ארה"ב ואירופה להחיות את הסכם הגרעין"

אישום: תושב עכו ניסה לרצוח יהודי בזמן התפרעויות בעיר • תיעוד

לפיד תוקף: "ההרס שמצאנו במשרדים הממשלתיים – בלתי נתפס"

כטב''מ, לייזר, ניסוי
הפלת הכטב''מ באמצעות לייזר בניסוי | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

המערכת החדישה משלבת עבודה של מפעיל, עם מצלמות מתקדמות ויכולות טכנולוגיות נוספות. הלייזר מסוגל להינעל על נקודה שמוגדרת לו מראש, כמו כנף או אף המטוס, לעקוב אחריה ולהפיל את כלי הטיס. הניסויים האלו הם שלב ראשון בפרויקט ומדובר בהתקדמות משמעותית. בעקבות ההצלחה ימשיך הפיתוח במטרה להביא למערכת לייזר אווירית במטוסי חיל האוויר.

"הוכחנו את השלב הראשון בפיתוח הלייזר האווירי, לראשונה בישראל, ואלי בעולם. זהו שלב קריטי בפרויקט", אמר ראש מחלקת מחקר ופיתוח במפא"ת, תת אלוף יניב רותם, "אנו מעריכים שנגיע לאב טיפוס תוך 4-3 שנים, עם שילוב של בינה מלאכותית לזיהוי ונעילה אוטומטיים של מטרות. בשלב הבא המערכת תותקן על מטוס בואינג ובעתיד על פלטפורמות אחרות, כולל התקפיות".

כטב''מ, לייזר, ניסוי
הפלת הכטב''מ באמצעות לייזר בניסוי | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

עוד הוסיף תא"ל רותם: "מדובר בלייזר חשמלי מוצק שיירט גם רחפנים ובעתיד, בהתאם לדרישה, יהיה אפשרי להפיל באמצעותו גם בלוני תבערה ונפץ". מנכ"ל חטיבת המודיעין של "אלביט", אורן סבג, הוסיף: "זו יכולת אסטרטגית ופריצת דרך טכנולוגית על בסיס יכולות שקיימות כבר שנים בעולם האופטיקה והלייזר".

באשר לפרויקט הקרקעי של יירוט באמצעות לייזר, השנה חל עיכוב בתכנית בשל משבר הקורונה וכשלים טכניים שהתגלו בפרויקט המהפכני, שצפוי ליירט רקטות ופצצות מרגמה באמצעות קרני לייזר. בעלות של שקלים בודדים לכל יירוט, ובהספקים כמעט בלתי נגמרים, מדובר בהשלמה לכיפת ברזל, שתתפנה להתמודד עם איומים אחרים.

כטב''מ, לייזר, ניסוי
הפלת הכטב''מ באמצעות לייזר בניסוי | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

במשרד הביטחון אומרים כי בסוף השנה יתקיים ניסוי משמעותי על משדר של 100 קילו וואט ליירוטים של כלי טיס בלתי מאוישים, רקטות ופצמ"רים בטווחים של 10-8 ק"מ. במידה והניסוי יצלח, בשנה הבאה יחל שלב הפיתוח לטובת ייצור והצטיידות המערכת בחיל האוויר, ופריסתה המבצעית בעוטף עזה עד לסוף 2024, כתאריך יעד.

המערכת הקרקעית תוכל ליירט כבר בשלב עליית הרקטה או הפצמ"ר מהקרקע, כלומר בשטח האויב, ובכך עשויה גם למנוע אזעקות ובהלה בשטח הישראלי. בפרויקט הלייזר האווירי השקיעו משרד הביטחון ואלביט עשרות מיליוני שקלים והפרויקט הקרקעי מתוקצב ע"י הממשלה במאות מיליוני שקלים.