לפיד: "לא נהסס לפעול מול הטרור בכל מועד ומקום"

ראש הממשלה שוחח עם מפקדי צה"ל, שב"כ וימ"מ שפעלו הלילה בשכם בפעולה בה חוסל ראש כנופיית "גוב האריות", והדגיש כי נדרש להישאר דרוכים לכל אירוע. בהמשך היום ייפגש לפיד ייפגש בנצרת עם כ-20 ראשי רשויות בחברה הערבית

זמן צפייה: 01:24

ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח היום (שלישי) עם מפקדי צה"ל, שב"כ וימ"מ שפעלו הלילה בשכם בפעולה בה חוסל ראש כנופיית "גוב האריות", והעמיק איתם בפרטי התחקיר הראשוני אל מול תוכניות המבצע כפי שהוצגו לו בימים האחרונים. "לא נהסס לפעול מול הטרור בכל מועד ומקום", אמר להם לפיד, "אזרחי ישראל ישנים טוב בלילה כשאתם והכוחות נמצאים בשטח. שמרו על אנשיכם והמשיכו במשימת ההגנה על המדינה".

מלשכת רה"מ נמסר כי לפיד בירך את המפקדים, הודה להם על הפעילות המבצעית המשולבת ושיתוף הפעולה בין הארגונים, והדגיש כי נדרש להישאר דרוכים לכל אירוע. לפיד התייחס לפעילות בשכם גם ביום איכות השלטון של התנועה לאיכות השלטון, ואמר: "מטרתנו היתה ונותרה לפגוע פגיעה קשה ומתמשכת בטרור ושלוחיו בג’נין ובשכם ובכל מקום אחר בו יצמחו קיני טרור. אנחנו לא נרפה לרגע".

"לא נאפשר קיומם של ארגוני טרור שפוגעים באזרחי ישראל ובחיילי צה"ל", הוסיף לפיד, "חיסולו של ראש ארגון גוב האריות ודיע חוח, יחד עם מחבלים נוספים - הוא תוצאה של פעילות משותפת של כוחות הביטחון צה"ל, שב"כ וימ"מ הלילה בשכם. כחלק מהפעולה, נפגעה קשה מעבדת הטרור של "גוב האריות". מדובר במכה מדוייקת וקטלנית בלב תשתית טרור שמנסה לבצע פיגועים. אני מברך את כוחות הביטחון שפועלים יום ולילה למען שלום כלל אזרחי ישראל. ידע כל מי שמנסה לפגוע בנו, שדמו בראשו".

רה''מ יאיר לפיד ביום איכות השלטון
רה''מ יאיר לפיד ביום איכות השלטון | צילום: אלעד גוטמן

כעת מבקר לפיד בנצרת, שם הוא ייפגש בבית העירייה עם כ-20 ראשי רשויות בחברה הערבית לישיבה סגורה. לא כל הגורמים הפוליטיים בחברה הערבית אוהבים את הביקור המתוכנן של לפיד, כאשר אנשי בל"ד וחלק מאנשי חד"ש מתכוונים להפגין מולו. לפיד, מצידו, מתכוון לבקש מראשי הרשויות בחברה הערבית להפעיל את השפעתם על הציבור הערבי, שבחלקו הגדול מתלבט אם להצביע בבחירות.

במהלך פגישתו עם ראש העיר, אמר לפיד: "האחריות של החברה הערבית לגורלה מתבטא בסופו של דבר בהיותה חלק מהדמוקרטיה. אם האזרחים שלכם לא יצאו להצביע הם צריכים להבין שגם מה שניתן בשנה האחרונה יילקח מהם. אתם מצביעים על חייכם, אתם מצביעים על השותפות".

ראש השב''כ רונן בר במפגש בו הציג לשר הביטחון בני גנץ את פרטי המבצע במטה שב''כ
ראש השב''כ רונן בר במפגש בו הציג לשר הביטחון בני גנץ את פרטי המבצע במטה שב''כ

בשירות הביטחון הכללי יכולים להיות מרוצים היום בעקבות השמדתה של מעבדת מטענים ששימשה את כנופיית "גוב האריות" והיוותה תשתית לכמה פיגועי טרור, זאת בזכות מידע מודיעני מדויק של שב"כ ויחידת 8200 שהוביל לכינוס של חברי הכנופייה בדירת מסתור בקסבה של שכם.

ראש שב"כ רונן בר והרמטכ"ל אביב כוכבי פיקדו הלילה על המבצע המשמעותי ביותר של כוחות הביטחון נגד "גוב האריות" מחפ"ק שב"כ במרכז הארץ, ואת הפעולה אפשר היה לסכם בהצלחה עוד לפני עלות השחר - כאשר התברר כי התשתית הושמדה כליל. בהודעה משותפת של צה"ל, שב"כ והמשטרה הבוקר נמסר כי חוסל ראש כנופיית גוב האריות וודיע לחוח, תושב הקסבה של שכם בן 31, אשר היה היעד המרכזי של המבצע.

במהלך הפעילות בשטחים הלילה נהרגו שישה פלסטינים, מתוכם חמישה בשכם, בהם שלושה מחבלים מגוב האריות. חמישה מבוקשים נוספים מהארגון נעצרו, והיעד של צה"ל הוא ששכם לא תהפוך לג'נין. התשתית שהושמדה שימשה את הארגון לפיגוע בו נהרג הלוחם סמ"ר עידו ברוך, אך המחבלים שהרגו אותו לא היו בדירה ולא היו יעד לפעולה.

וודיע אל לחוח, בכיר גוב האריות בשכם
וודיע אל לחוח, בכיר גוב האריות בשכם

הפעולה הגיעה יומיים אחרי החיסול שיוחס לישראל באמצעות אופנוע ממולכד בלב הקסבה של שכם, בו נהרג בכיר "גוב האריות" תאמר אל-כילאני. באותו ערב פורסם במהדורה המרכזית כי ישראל העבירה מסר לרשות הפלסטינית לפיו אם היא לא תתמודד עם כנופיית הטרור - ישראל תחזור לבצע סיכולים ממוקדים בשטחי יהודה ושומרון.

מקורות פלסטיניים מסרו הבוקר כי כנופיית "גוב האריות" כעת בעמדת התגוננות, וכי מתנהל ויכוח בין חבריה על מי יוביל וינהיג אותה לאחר חיסול ומעצר בכירים ופעילים בולטים בארגון. בקרב בכירי הרשות הפלסטינית יש חשש כי "רעיון ההתנגדות" של הכנופייה יתפשט להתארגנויות אחרות בשטחים.

פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים
פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים | צילום: דובר צה''ל

כנופיית הטרור "גוב האריות" אחראית בין היתר לפיגוע הירי בו נהרג לוחם צה"ל סמ"ר עידו ברוך. כמו כן, זו אותה כנופיית טרור ששילחה מחבל לפיגוע בתל אביב, פיגוע שנמנע הודות לערנות שוטרים במקום, ולהנחת מטען הנפץ בתחנת הדלק בקדומים.

בנוסף, התשתית ניסתה לבצע פיגוע מטען בהר ברכה ולהשליך רימון רסס לעבר כוח צה"ל בסמוך לחוות גלעד וכן אחראית להוצאת שורת פיגועי ירי במרחב העיר שכם. לאורך התקופה האחרונה, וביתר שאת בימים האחרונים, תשתית זו המשיכה לגייס, לתכנן וליזום פיגועים לעבר יעדים ישראלים.