לפיד: "הייתה אזהרה על עימות רב זירתי, רה"מ נראה משועמם ואדיש"

ראש האופוזיציה מעיד בפני ועדת החקירה האזרחית למחדל טבח 7 באוקטובר, וחשף את הסיבות שהובילו אותו לשאת הצהרה ב-20 בספטמבר אשתקד, שבועיים לפני מתקפת הפתע של חמאס. "המזכיר הצבאי דיווח שכל אויבינו מזהים חולשה, קרע פנימי, מתחים ואובדן כשירות בצבא". הליכוד: "לפיד שוב משקר, נתניהו לא קיבל שום התרעה למלחמה בעזה"

זמן צפייה: 01:00

ראש האופוזיציה יאיר לפיד העיד היום (חמישי) בפני ועדת החקירה האזרחית למחדל טבח 7 באוקטובר, וחשף את הסיבות שהובילו אותו לשאת הצהרה ב-20 בספטמבר אשתקד, שבועיים לפני מתקפת הפתע של חמאס. "אני נאלץ להזהיר את אזרחי ישראל - אנו מתקרבים קרבה מסוכנת לעימות אלים ורב זירתי", אמר אז לפיד, והיום חשף כי חודש וחצי לפני הטבח קיבל אזהרה מיוחדת מהמזכיר הצבאי אבי גיל, שדיווח על התחממות בכל הגזרות הביטחוניות. "האלוף גיל דיווח שכל אויבינו מזהים בצד הישראלי חולשה, קרע פנימי, מתחים ואובדן כשירות בצבא לצד משבר מתהווה מול האמריקנים", אמר לפיד לחברי הוועדה, "אני חשבתי שמדובר במידע יוצא דופן בחריפותו ובנחרצותו. ראש הממשלה - וכאן אני נותן התרשמות אישית בלבד, כך שניתן לחלוק עליה - נראה משועמם ואדיש לנושא, ולא העיר עליו דבר".

מהליכוד נמסר בתגובה: "יאיר לפיד שוב משקר. ראש הממשלה נתניהו לא קיבל שום התרעה למלחמה בעזה - לא חודש לפני ואפילו לא שעה לפני ה-7 באוקטובר. ההפך הוא הנכון והפרוטוקולים מוכיחים זאת. לפיד שהכניס את הפועלים מעזה ונתן גז בחינם לנסראללה תוך הבטחה שהדבר ימנע מלחמה, הוא האחרון שיכול להטיף מוסר בענייני ביטחון".

במפלגת יש עתיד השיבו אש: "מי שבמשמרת שלו הפקיר את אזרחי ישראל למותם, ראוי שיקח אחריות ויתפטר. נתניהו התעלם מכל האזהרות ועושה הכל כדי לברוח מהקמת ועדת חקירה ממלכתית, כדי שלא נראה את הפרוטוקולים שהוא מצייץ עליהם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408291111' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת לפיד בספטמבר 2023' poster='' kid='1_zxohsjtw' duration='62']

"אני רוצה להפריך פה אמירה שחוזרת שוב ושוב מצד הממשלה הנוכחית, כאילו הדרג המדיני לא עודכן לגבי העובדה שחמאס כבר אינו מורתע כמו בעבר", אמר לפיד בפתח עדותו, "הוא כן עודכן. אני עודכנתי, ואת החומר המודיעיני שאני ראיתי ראו כמובן גם ראש הממשלה ושרי הקבינט. אני לא אומר את זה עכשיו במבט לאחור. אמרתי את זה בזמן אמיתי. לא הייתי היחיד. במשך החודשים שקדמו לאסון ראש הממשלה ושרי הקבינט קיבלו סדרה של התראות חמורות, חסרות תקדים. מאמצע שנת 2023 היו יותר ויותר קולות בתוך ארגוני הטרור שאמרו שהגיע הרגע שלו הם חיכו. אני רוצה לתאר לכם את הדרך שהובילה להתראות האלה".

רה"מ נתניהו, ראש האופזיציה לפיד והמזכיר הצבאי אבי גיל בפגישת העדכון
רה"מ נתניהו, ראש האופזיציה לפיד והמזכיר הצבאי אבי גיל בפגישת עדכון (ארכיון)

בהמשך פירט לפיד בפני חברי הוועדה כיצד האזהרות הבטחונית שקיבל הובילו אותו לקדם פשרה ערב ההצבעה על עילת הסבירות: "בימים שקדמו להצבעה על עילת הסבירות, הייתי בעיצומו של משא ומתן אינטנסיבי, בתיווכו של הנשיא יצחק הרצוג, כדי להגיע לנוסחת פשרה לגבי החקיקה. על השולחן הונח מתווה שלא היה אידיאלי בעיני, אבל קיימנו התייעצות עם גורמים משפטיים והאמנו שמדובר במתווה שלא מכיל בחובו פגיעה מהותית במבנה הדמוקרטי של ישראל. העברתי מסר ברוח הזו ללשכת ראש הממשלה, דרך הנשיא – והנשיא בחר לעדכן בפרטים גם את חבר הכנסת אריה דרעי. חלק מארגוני המחאה זעמו על כך שאני מוכן להגיע לפשרה, אבל הייתי מוכן להמשיך ולחפש פשרה הוגנת, שלא תפגע בדמוקרטיה הישראלית, גם בגלל המשקל הגדול שנתתי לאזהרות הבטחוניות ששמענו".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מעיד בפני ועדת החקירה האזרחית
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מעיד בפני ועדת החקירה האזרחית | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מעיד בפני ועדת החקירה האזרחית
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מעיד בפני ועדת החקירה האזרחית | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לראשונה, חשף לפיד את מה שאירע בפגישה עם ראש השב"כ רונן בר במטה השב"כ, בלילה שלפני ההצבעה על עילת הסבירות: "שמעתי גם ממנו אזהרות חסרות תקדים על ההשלכות הבטחוניות של המהפיכה המשטרית והקרע הפנימי שהיא גורמת. שאלתי אותו אם האזהרות האלה הובאו גם בפני ראש הממשלה ושרי הקבינט, והתשובה היתה: 'כמובן שכן'. גם הנשיא הרצוג קיבל עדכונים לגבי הסיכון הבטחוני הגובר ונתן לכך ביטוי בשיחותיו עם ראש הממשלה".

"למחרת כשעתיים לפני ההצבעה שוחחתי עם הנשיא הרצוג בטלפון", הוסיף לפיד, "והוא דיווח לי שראש הממשלה נסוג מכל ההסכמות לאחר שניהל פגישה מתוחה עם השר יריב לוין ובעקבות מסרים שהועברו אליו בידי השרים סמוטריץ' ובן גביר. הודעתי לתקשורת שכל נסיונות הפשרה עלו בתוהו, והממשלה מגישה את החוק בגירסתו המקורית והקיצונית. בתוך אולם המליאה ניסה שר הבטחון, יואב גלנט, להגיע אתנו להסכמות ברגע האחרון. צריך להדגיש, המניע שלו היה בטחוני בלבד. הבנתי לליבו כמובן, אבל אמרתי לו במליאה: "יואב, אני לא הבעיה. הייתי מוכן ללכת לפשרה, הם ברחו לי ברגע האחרון".

יאיר לפיד מגיע להעיד בפני ועדת החקירה האזרחית
יאיר לפיד מגיע להעיד בפני ועדת החקירה האזרחית | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
יאיר לפיד מגיע להעיד בפני ועדת החקירה האזרחית
יאיר לפיד מגיע להעיד בפני ועדת החקירה האזרחית | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בסיום עדותו אמר לפיד: "אני לא מוריד פה מאחריותה של מערכת הבטחון. היא הזהירה, אבל היא לא נערכה בהתאם לאזהרות שהיא עצמה נתנה. היא ידעה והתריעה, אבל במקום לפעול היא חיכתה להוראות הדרג המדיני. אין לזה תירוץ, לא יכולה להיות לזה הצדקה. הדיון על מניעיו או מצבו הנפשי של ראש הממשלה נתניהו, הוא לא מענייני. אני לא יכול לומר פה בבטחון למה הוא לא פעל בהתאם לחומר המודיעיני, אני כן יכול לומר לכם שהגדרת התפקיד של ראש הממשלה ושל הקבינט, אולי ההגדרה הקריטית ביותר של התפקיד – היא החובה לעצור הכל מול סוג כזה ואיכות כזו של מודיעין ומידע, ולגייס את כל המערכת לעצירת האיום. התפקיד הראשון של ראש ממשלה בישראל הוא למנוע את מותם של אזרחים".