הרצוג בטקס המצטיינים: "הפסיפס הישראלי שמרבה וויכוחים - איננו חולשה"

טקס המצטיינים החגיגי לכבוד יום העצמאות נערך בבית הנשיא, בנוכחות הנשיא הרצוג, ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי. הנשיא אמר: "אתם, 120 המצטיינות והמצטיינים, מגיני ישראל ושומריה, תמצית החלום". הרמטכ"ל הלוי למצטיינים: "בזכותכם ובזכות חבריכם בכל היחידות, צה"ל יהיה חזק יותר, מוכן ונכון"

זמן צפייה: 04:02

יום העצמאות ה-75: טקס מצטייני הנשיא החגיגי נערך הבוקר (רביעי) בבית הנשיא בירושלים, בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי.

"לפני 75 שנה בדיוק, הכריז דוד בן גוריון על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל", אמר הנשיא הרצוג בנאום הפתיחה בטקס, "הנס הגלוי, הפלא ההיסטורי ששמו מדינת ישראל, קם ונהיה בעיצומם של קרבות מרים, כאשר רק שלוש שנים קודם לכן הושמדו מיליוני יהודים בשואה. האגדה הייתה למציאות, ואנו היינו ועודנו כחולמים. אתם, 120 המצטיינות והמצטיינים, מגיני ישראל ושומריה, תמצית החלום הזה. אנחנו אוהבים אתכם - כל הכבוד לכם".

עוד אמר נשיא המדינה: "בימים אלה, שעומדים בסימן מחלוקת, עלינו לזכור - הפסיפס הישראלי המגוון והמרהיב, שמרבה וויכוחים ועמדות - איננו חולשה. הפסיפס הישראלי המופלא שכולל יהודים, מוסלמים, נוצרים דרוזים וצ'רקיסם, דתיים, חילוניים, מסורתיים - הוא הכוח שלנו".

הנשיא הרצוג בטקס המצטיינים
הנשיא הרצוג בטקס המצטיינים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה נתניהו אמר: "ברכות ל-120 המצטיינות והמצטיינים, תשמרו עלינו ואחד על השני". עוד אמר: "ההתמודדות הראשונה הייתה של המכבים, וניצחנו. אז הגיעו הרומאים. הפסדנו בכל שלושת הקרבות, ואנחנו מה עברנו אלפי שנים לאחר מכן. המעניין הוא, שבהפסדים לא נפלה רוח העם, והרצון לחזור נשאר אצלנו. אנחנו משקמים אתרי מורשת, והחלטתי לשקם את יודפת. אנחנו פה, וכאן נשאר".

שר הביטחון יואב גלנט אמר: "אני הייתי רוצה להתייחס לקבוצת אנשים, דור הלוחמים של תש"ח. הגיעו מ-55 מדינות כדי להילחם ודיברו בעשר שפות שונות. אבי היה אחד מהם. הם לפיד וסמל, ו-120 החיילים שיושבים כאן הם ממשיכי דרכם".

רה''מ נתניהו בטקס המצטיינים
רה''מ נתניהו בטקס המצטיינים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי אמר "השנה זה גם יום ההולדת ה-75 של צה"ל, וצריך לסמן שני דברים. הראשון, ההחלטה החלוצית להקים את צה"ל כצבא העם. כולם משרתים, נכון, יש שיח מקום המדינה, עד כמה זה 'כולם', אבל צה"ל רוצה כמה שיותר מחלקי החברה הישראלית אליו, ושהמגמה תהיה טובה. הדבר השני הוא הייעוד של צה"ל. הוא מגן על המדינה, אך חשוב חברתית לחבר את כל חלקי העם. אני מציע, את החוזה הזה שעבד מצויין ל-75 שנה, להאריך בעוד 75 שנה".

עוד הוסיף הרמטכ"ל: "הטקס הזה הוא ללא ספק החגיגי והשמח מכל הטקסים של הימים האלה. אנחנו מריעים למדינה ביום הולדתה, ואין מתאים יותר מלחגוג הצטיינות ולהעלות על נס את מקבלי אות הנשיא, ואת מה שאתם מסמלים. אני מביט בכם, 120 חיילים וחיילות צעירים מכל יחידות הצבא. הצטיינותכם – בראש ובראשונה – היא הבחירה שלכם בשירות משמעותי. אם תביטו מקרוב על הסיכה שאתם עונדים היום, תראו שענף הזית ומנורת הקנים כרוכים בה, זה בזו. כך גם קשורים גורל צה"ל וגורל המדינה זה בזה".

"בזכותכם ובזכות חבריכם בכל היחידות, צה"ל יהיה חזק יותר, מוכן ונכון, מעז ויצירתי גם בעתיד", סיכם רא"ל הלוי, "הרוח שלכם, האיכות והנכונות, ינצחו כל איום שיגיע, מאיראן הרחוקה, משלוחותיה לאורך גבולות הצפון והדרום או מהטרור הפלסטיני הפועל בתוכנו".

"יחד עם משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וארגוני החברה האזרחית, חיילי צה"ל ומפקדיו שותפים במגוון תוכניות לחיזוק הפריפריה ולתרומה לקהילה: בשילוב בעלי מוגבלויות ותרומתם הייחודית, בעידוד לשירות משמעותי בלחימה, בטיפוח רבבות תלמידים במהלך לימודיהם ובגיוסם למקצועות הטכנולוגיה והסייבר הצבאיים של אלפי בוגרי תיכון, מקריית שמונה ועד אילת. לפעמים, צריך רק דחיפה קטנה כדי לחבר את המוטיבציה מבפנים עם הזדמנות מבחוץ כדי להצליח, ובגדול", אמר. "צה"ל הוא המכנה המשותף הרחב ביותר של אזרחי ישראל", הוסיף.

הרמטכ''ל הרצי הלוי בטקס המצטיינים
הרמטכ''ל הרצי הלוי בטקס המצטיינים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הנשיא הרצוג והרמטכ''ל הלוי בטקס המצטיינים
הנשיא הרצוג והרמטכ''ל הלוי בטקס המצטיינים | צילום: קובי גדעון/לע''מ

טקס המצטיינים נחשב למסורתי ומתרחש כבר במשך עשורים, ובמסגרתו 120 חיילים מצטיינים מכלל חיילות צה"ל מגיעים בבוקר לקבל את סיכת ההצטיינות מהנשיא. חלקם אף עולים חדשים, חיילים מארה"ב, בריטניה, צרפת, רוסיה, אוקראינה וגם מאוזבקיסטן.

הנשיא הרצוג והרמטכ''ל הלוי בטקס המצטיינים
הנשיא הרצוג והרמטכ''ל הלוי בטקס המצטיינים | צילום: קובי גדעון/לע''מ