החשש מנקמה איראנית: בטהרן עדיין מתלבטים כיצד לממש את האיום

השלב הראשון של נקמת חיזבאללה על חיסול בכיר הארגון תם, וכעת העיניים נשואות לכיוונה של איראן, שחוזרת שוב ושוב על הבטחתה לתקוף את ישראל בתגובה לחיסול הנייה בשטחה. הפנטגון הזהיר כי איום התקיפה עדיין קיים, ובארה"ב טרם הסיטו את נושאות המטוסים והאמצעים הרבים שקורבו לאזור כדי להרתיע את טהרן

זמן צפייה: 01:26

השלב הראשון של נקמת חיזבאללה על חיסולו של בכיר הארגון פואד שוכר תם, עם מתקפת מנע דרמטית של צה"ל בלבנון, והערב (שני) העיניים נשואות לכיוונה של איראן, שחוזרת שוב ושוב על הבטחתה לתקוף את ישראל בתגובה לחיסולו של אסמאעיל הנייה במתקן משמרות המהפכה בשטחה. בטהרן עדיין מתלבטים כיצד לממש את האיום, ולפי ההערכות, בחיזבאללה יבחנו בתקופה הקרובה האם יוכלו לבצע תקיפה נוספת כדי "להעביר את המסר" לישראל.

ברקע ההמתנה למתקפה, יושב ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב גנרל צ'ארלס בראון הגיע לביקור פתע במזרח התיכון שהחל בירדן, והיום הגיע לישראל ופגש את הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט. הגרנל בראון הגיע לבור חיל האוויר בקריה בת"א, ממנו נוהלה מתקפת המנע על חיזבאללה בלבנון, ואף ביקר גם בבור של פיקוד הצפון.

יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב הגנרל צ'רלס בראון והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי
יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב הגנרל צ'רלס בראון והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי | צילום: דובר צה"ל

ברקע, הפנטגון האמריקני פרסם הודעה בה הזהיר כי איום התקיפה האיראני נגד ישראל עדיין קיים. בהתאם לכך, נושאות המטוסים הרבות שהגיעו לאזור לצד אמצעי התקפה והגנה ימיים ואוויריים שקירבה ארה"ב למזרח התיכון ובפרט לישראל כהרתעה טרם הוסטו, כדי לשמור על כוננות גבוהה לקראת המתקפה הצפויה.

מפת תקיפות צה"ל בלבנון במהלך מתקפת המנע
מפת תקיפות צה"ל בלבנון במהלך מתקפת המנע | צילום: דובר צה"ל

מתקפת המנע של צה"ל בלבנון אתמול נגד המתקפה של חיזבאללה הוכנה במשך שבועות, והיא הוצגה לקבינט המדיני-ביטחוני כבר לפני חודש וחצי. עם זאת, בצמרת צה"ל סברו כי תקיפה קשה מדי בלבנון, שלא במסגרתה של 'מכת נגד', עלולה להוביל למלחמה. בעקבות זאת, המתקפה יצאה לפועל בצמוד לפתיחת מהלך הנקמה - כרבע שעה לפני שמחבלי חיזבאללה תכננו לפתוח במטח רקטות.

ראשית הושמדו יותר מ-6,000 רקטות ומשגרים שהיו מוכנים לשיגור לעבר ישראל, לאחר מכן הותקפו כמה פעילים בחוליות כטב"מים והושמדו כמה עמדות שהכילו טילי קרקע-קרקע. בהמשך חיזבאללה הצליח להרים אלפי כטב"מים לאוויר, אך אף אחד מהם לא פגע במטרות שהוגדרו. בצה"ל מעריכים שחיזבאללה טרם העריך את היקף הנזק שנגרם לו.