שבתי שביט, לשעבר ראש המוסד, הלך לעולמו בגיל 84

שביט, שכיהן כראש המוסד השביעי בין השנים 1989 ל-1996, הלך לעולמו במהלך חופשה פרטית באיטליה. ראש המוסד דוד ברנע ספד לו: "היה מעמוד התווך של עולם המבצעים, המודיעין, והביטחון האסטרטגי של מדינת ישראל". במהלך כהונתו היה אחראי שביט על חטיפת "מרגל האטום" מרדכי ואנונו ובתכנון החיסול של אבו ג'יהאד בטוניס

זמן צפייה: 01:20

שבתי שביט, לשעבר ראש המוסד, הלך הערב (שלישי) לעולמו בגיל 84 במהלך חופשה פרטית באיטליה. שביט כיהן כראש ארגון הביון השביעי בין השנים 1989 ל-1996. ראש המוסד, דוד ברנע, ספד לו: "שבתי שביט, ראש המוסד השביעי היה מעמוד התווך של עולם המבצעים, המודיעין, והביטחון האסטרטגי של מדינת ישראל. שביט הצטרף למוסד ב-1964, והחל את דרכו בארגון כקצין איסוף של אגף 'צומת' באיראן, כיהן בתפקידים מבצעיים ופיקודיים בארץ ובחו"ל ובראשם ראש אגף קיסריה, ומשנה לראש המוסד. בתקופת כהונתו כראש המוסד, פעל שביט להרחבה וחיזוק של היחסים החשאיים בין המוסד לארגונים ומדינות במרחב האזורי והגלובלי, ובראשם תרומתו לכינון הסכם השלום שנחתם בין ישראל לירדן".

"לאחר פרישתו המשיך שביט לתרום רבות לשימור המורשת והידע הארגוני, וחנך דורות של ראשי מוסד ומפקדים בארגון", הוסיף ברנע, "שביט כיהן כנשיא אגודת הגמלאים של המוסד במשך שנים ארוכות וראה בכך שליחות חשובה. משפחת המוסד מרכינה ראש היום בענווה ובצער רב על לכתו של מפקד וראש מוסד אמיץ, ערכי, מסור ומוערך אשר הקדיש את חייו למדינת ישראל ולביצור ביטחונה. יהי זכרו ברוך".

שר הביטחון יואב גלנט כתב בחשבון הטוויטר שלו: "כואב את מותו של שבתי שביט, ראש המוסד לשעבר, מטובי בניה של מדינת ישראל. כקצין צעיר בשייטת זכיתי להכיר את שבתאי ולהתרשם מעומק יכולותיו ומן התחכום שליווה את פעילותו. מאז, נפגשנו פעמים רבות בצמתים מבצעיים, שבתאי כדרכו, תמיד שקול, קר רוח ומאוזן. משתתף בצער משפחתו, יהי זכרו ברוך".

שביט נולד בנשר ב-1939. הוא למד בתיכון הריאלי בחיפה במגמת מזרחנות. ב-1958 התגייס לצה"ל והתנדב לשירות בסיירת מטכ"ל. הוא היה אחד מראשוני הלוחמים ביחידת העילית. ב-1964 התגייס למוסד ושירת כקצין איסוף באגף "צומת". לאחר מכן שימש כקצין מבצעים, ופעל בין השאר באיראן בתקופת השאה מוחמד רזה שאה פהלוו. ב-1986 מונה לסגן ראש המוסד וכיהן בתפקיד עד 1989.

במהלך כהונתו כראש המוסד היה אחראי שבתי שביט על חטיפת "מרגל האטום" מרדכי ואנונו. בנוסף, הוא היה מעורב בתכנון החיסול של אבו ג'יהאד בטוניס. כמו כן, בתקופתו חוסל ראש הג'יהאד האיסלאמי פתחי שקאקי במלטה. שביט תמך בפתרון שתי המדינות ובהיפרדות מהפלסטינים. בעקבות כתבי האישום נגד נתניהו - הוא דרש מראש הממשלה להתפטר.

ראש המוסד לשעבר, שבתי שביט
ראש המוסד לשעבר, שבתי שביט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתנועת "מפקדים למען בטחון ישראל" שבה היה שביט חבר, ספדו לראש המוסד לשעבר: "מפקדים למען ביטחון ישראל מרכינים ראש על לכתו של חברנו, שבתי שביט ז"ל. שבתי, ראש המוסד לשעבר, היה אחד מעמודי התווך של קהילת המודיעין של ישראל, מרחיק ראות ומשרת ציבור ברמ"ח איבריו, שבכל תפקידיו ובכל חייו העמיד את טובת המדינה לפני כל טובה אישית. שבתי הותיר אחריו מורשת של עשייה ודוגמה אישית במוסד שפקודיו יזכרו לעוד שנים רבות. כחבר בתנועה, הוא הפרה את חבריה בחשיבתו החדה והמקורית. חסרונו יורגש עד מאוד, אך מורשתו תישאר עמנו. אנו שולחים תנחומינו למשפחתו ולמשפחת המוסד בארץ ובחו"ל".