אחרי העימות בממשלה: פעילי ימין ניסו לעלות למאחז שפונה בשומרון

ברקע הוויכוח בין סמוטריץ' ובן גביר לנתניהו וגלנט, משפחות הגרעין שפונו בסוף השבוע מהמאחז שהקימו לזכר הרב דרוקמן חזרו שוב לגבעה יחד עם עשרות אנשים, והקימו שני מבנים בשטח. שוטרי מג"ב שהוזעקו למקום החלו בהריסת המבנים, שבעה פעילים נעצרו. מגרעין אור חיים נמסר: "לצערנו גלנט בוחר להמשיך את מדיניות ממשלת השמאל"

זמן צפייה: 00:33

לאחר שביום שישי האחרון פונה המאחז הבלתי-חוקי "אור חיים" שהוקם סמוך ליישוב מגדלים בשומרון, לזכרו של הרב חיים דרוקמן, משפחות הגרעין שהתכוונו להתיישב במקום עלו היום (ראשון) לשטח יחד עם כמה עשרות תומכים, והקימו שני מבנים במקום.

שוטרי מג"ב הוזעקו למקום בתוך דקות, והחלו בהריסת המבנים ופינוי התושבים מהמקום תוך ביצוע מעצרים. עד כה נעצרו שבעה בני אדם. מגרעין "אור חיים" נמסר: "לצערנו גלנט בוחר להמשיך את מדיניות ממשלת השמאל הקודמת, שכללה התנכלות ורדיפת ההתיישבות עד חורמה - אותה הוביל שר הביטחון הקודם בני גנץ. העם בחר בגלנט כדי לקדם מדיניות ימין, וכעת מתברר שהוא מיישם מדיניות שמאל".

עוד הוסיפו משפחות הגרעין: "בכוונתנו להמשיך ולהיאחז בגבעה גם אם נפונה שוב ושוב, אפילו 100 פעמים. המערכה על יהודה ושומרון בשיאה ואסור לנו לוותר לרגע. קוראים לכל עם ישראל לבוא ולהצטרף אלינו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301221614' autoplay='0' credit='' desc='הקמת "מבנה" בשטח מאחז אור חיים' poster='' kid='1_hpgbgmta' duration='']

הבוקר התייחס השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לפינוי המאחז ביום שישי האחרון, כשאמר בישיבת ממשלה לרה"מ בנימין נתניהו כי "קשה מאוד לשבת פה היום. שקלתי לא להגיע לישיבת הממשלה. יש אכיפה בררנית גם בממשלה הזו". נתניהו השיב לו: "יש לפינוי המאחז השלכות רחבות מאוד - נקיים על זה דיון בפורום אחר".

עוד אמר ראש הממשלה כי ישנה אכיפה מאוזנת של החוק, ובתור דוגמה אמר כי רק היום הרס המנהל האזרחי שלושה בתים של ערבים. בתגובה, אמר השר בן גביר: "ממש ממש לא מאוזן הנה דוגמית מהחודש האחרון", והציג בפני השרים מקבץ של בנייה בלתי חוקית, בראשו המאחז הבדואי ח'אן אל-אחמר ובנוסף לכך בסאוויה, במוחמאס, באל-מועייר ועוד.

איתמר בן גביר
''לא יהיה חוק אחד ליהודים וחוק אחד לערבים''. השר בן גביר בכניסה לישיבת הממשלה | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

חברי הכנסת מטעם הציונות הדתית נעדרו מישיבת הממשלה כמחאה על פינוי המאחז, ולאחר שיו"ר המפלגה, שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', טען כי הוציא בבוקר יום שישי הוראה כתובה לראש מתפ"ש לעצור את הפינוי ולא לבצעו עד לקיום דיון אצלו בעניין בראשית השבוע, בהתאם לסמכותו.

למרות זאת, שר הביטחון יואב גלנט הורה על ביצוע הפינוי למרות ההנחיה, בלא ששוחח עם השר במשרד הביטחון ובניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים המהווים את הבסיס לקיומה של הממשלה, כך לטענת סמוטריץ'. ביום שישי גיבה ראש הממשלה את שר הביטחון ואמר: "הממשלה תומכת בהתיישבות אך ורק כשהיא נעשית באופן חוקי ובתיאום מראש עם ראש הממשלה וגורמי הביטחון, דבר שלא נעשה במקרה זה".

פינוי המאחז אור חיים שהוקם בשומרון לזכר הרב דרוקמן
פינוי המאחז אור חיים שהוקם בשומרון לזכר הרב דרוקמן

בכירים בממשלה טוענים כי סמוטריץ' ובן גביר ידעו מראש על הקמת המאחז, וכי הם מבעירים את השטח במכוון. הקמת המאחז הלילה מגיעה ברקע ביקורו בארץ של היועץ לביטחון לאומי של ארה״ב, ג'ייק סאליבן, שביקש מישראל להרגיע את השטח ולפעול במתינות מול הפלסטינים. גורמים במערכת הביטחון טוענים כי האישור לפינוי המאחז הגיע מרה"מ בנימין נתניהו, ו"משום מה הדבר נעדר מהודעתו של סמוטריץ'", לדבריהם.