הרצוג: "אנחנו עלולים להתדרדר לתהום נוראה"

נשיא המדינה נאם בטקס סיום קורס חובלים, שם התייחס להמהפכה המשפטית ולאירועי המחאה בעקבותיה. גם שר הביטחון גלנט התייחס באירוע למסרבים לשרת בסדיר ובמילואים בעקבות החקיקה ואמר עליהם כי הם "מסכנים את ביטחון ישראל". הרמטכ"ל הלוי התייחס להתפרעויות בחווארה ואמר כי פעולות נקם ואלימת כלפי חיילי צה"ל הן "פסולות מיסודן"

זמן צפייה: 05:42

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם הערב (רביעי) בטקס סיום קורס חובלים מחזור 146, שם התייחס לאירועי המחאה ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית."אני רואה את המחאה, את החרדה ואת החשש הבוקע מעומק ליבכם - חשש אותו הבעתי גם אני לגבי החקיקה כפי שהיא מובאת כעת. אני מרגיש היטב את עומק הכאב, ואת עומק הדאגה לגורלה של המדינה".

"אנחנו עלולים להתדרדר לתהום נוראה ומנגד אנחנו יכולים להגיע לפתרון בהסכמה רחבה. לא אתן למדינת ישראל שלנו – של כולנו – להגיע אל נקודת האל-חזור, לא אתן לאסון ההיסטורי הזה להתרחש. לעולם לא אוותר על אף חלק בחברה הישראלית - וגם לא על הסיכוי להגיע להסכמה רחבה. אני יודע שרבים רבים רבים מכם כמהים לכך; ואני אתכם. אני חרד לגורלנו המשותף. חרד למדינה שלנו, שעצם הקמתה היה נס גלוי, ושהצלחתה היא פרי עמלנו כולנו".

23chyn
ספינות הטילים סער 6 | צילום: דובר צה''ל

"לוותר או להרים ידיים – זה פתרון קל, אבל זו לא תכנית עבודה. בחודשיים האחרונים אני מחפש את ההזדמנות בתוככי המשבר, אני מאמין בכל ליבי שאפשר להפוך את רגע המשבר הזה לרגע חוקתי מכונן. רגע בו נבצר לדורות את הדמוקרטיה שלנו, את עקרונות מגילת העצמאות, את עליונות החוק, את זכויות האדם, ואת האיזונים והבלמים בין הרשויות. אני מאמין שאפשר להפוך את הקרקע הבוערת תחת רגלינו לאדמה פורייה ובשלה להסכמות - שיביאו למדינת ישראל יציבות לשנים ולדורות, וישקפו באופן העמוק ביותר את העקרונות הדמוקרטיים והיהודיים של מדינתנו – שמופיעים באופן ברור ומחייב במגילת העצמאות".

שר הביטחון יואב גלנט התייחס בנאומו בטקס לסירובים לשירות ולשירות מילואים בצה"ל ברקע המהפכה המשפטית ואמר: "כל מי שמעלה על דל שפתיו אפשרות לסרב לשרת ולראות בצה"ל כלי למאבק אידיאולוגי או פוליטי מסכן את ביטחון ישראל חד וחלק. עלינו לדחות כל קריאת לסרבנות בסדיר ומילואים ולשמור על צה"ל כצבא העם נטול מכל מחלוקת. אני מוקיע כל קריאה לסרבנות".

יואב גלנט
יואב גלנט | צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90

הרמטכ"ל הרצי הלוי נאם גם הוא בטקס, שם התייחס לאירועים בחווארה בתחילת השבוע בעקבות הפיגוע בו נרצחו הלל ויגל יניב ז"ל, ואמר: "צה"ל מונע בכל שבוע פיגועים רבים. למרבה הצער, לא הצלחנו למנוע את אלה האחרונים ועלינו להמשיך ולעשות הכל ואף יותר מכך. לא נוותר ולא ננוח. גם את שהתפתח בעקבות הפיגוע בחווארה היה עלינו למנוע. התפרעויות, אלימות כלפי חיילי צה"ל ופגיעה בתושבים וברכוש כפעולת נקם הן דבר שיש להוקיע אותו".

הרמטכ''ל הרצי הלוי בזירת הפיגוע בחווארה
הרמטכ''ל הרצי הלוי בזירת הפיגוע בחווארה, יום ראשון | צילום: דובר צה''ל

"התופעות האלה פסולות מהיסוד, מסיטות את כוחות צה"ל מהלחימה בטרור וכמעט שהביאו השבוע לעוד נפגעים באירועי עימות בין חיילים לנוער מתיישב שפעל נגדם. זו העת לומר אמירות ברורות, עת למתוח גבולות למי שחושבים שמאבק פנימי נטול רסן ישפר את ביטחוננו. לצד הכאב הגדול, נפעל בנחישות לתפוס את הרוצחים ובאחריות בלתי מתפשרת כדי לשמור אותנו מדינה אחת מול אתגרים רבים. כך עשינו לפני שעות אחדות, כאשר לוחמי צה"ל, בשיתוף פעולה עם כוחות שב"כ ומג"ב, לכדו את המחבלים אשר ביצעו את פיגוע הירי בו נהרג אילן גנלס ז"ל".

מן הטקס בלט בהיעדרו ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר מוקדם יותר היום דווח כי הוא נמנע מלהגיע לטקס, מחשש למחאות נגדו במהלכו.

הלוויתם של הלל ויגל יניב, שנרצחו בפיגוע בחווארה
הלוויתם של הלל ויגל יניב, שנרצחו בפיגוע בחווארה

ההתפרעויות בחווארה
ההתפרעויות בחווארה. יום ראשון | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום עדכנה המשטרה כי היא עצרה במהלך הלילה שישה מתנחלים - ארבעה בגירים ושני קטינים מיצהר וגבעת רונן - בחשד למעורבות בהפרות סדר, הצתות, תקיפה וגרימת נזק בחווארה בתחילת השבוע. מהמשטרה נמסר: "במסגרת החקירה בוצעו כל העת פעולות רבות לאיסוף ממצאים וראיות במטרה להגיע לחקר האמת. החשודים נחקרים כעת ובהמשך יובאו לדיון בעניינם בבית משפט השלום בירושלים. החקירה נמשכת וצפויים מעצרים נוספים.

אחר הצהריים, בשעה שנערכה הלוויתיו של אילן גנלס ז"ל שנרצח בפיגוע בצומת בית הערבה בכביש 90, דובר צה"ל הודיע כי לוחמי צה"ל, בפעילות משותפת עם שב"כ ומג"ב, פעלו במחנה הפליטים עקבת ג'אבר בסמוך ליריחו. "על בסיס מידע מודיעיני של שב"כ תפסו הכוחות שני מחבלים החשודים בביצוע פיגוע הירי שלשום, שבו נהרג אילן גנלס. במהלך המעצר זוהתה פגיעה בפעיל שניסה להימלט מביתם של המפגעים בעת המעצר. בפעילות נתפסו אמצעי לחימה שהיו ברשות המחבלים. החשודים שנעצרו הועברו להמשך חקירת שב"כ".