ראשי מערכת הביטחון: "אלימות המתנחלים - טרור לכל דבר"

הרמטכ"ל, ראש שב"כ והמפכ"ל פרסמו הודעה משותפת בעקבות התפרעויות המתנחלים בכפרים פלסטיניים בימים האחרונים: "המתקפות הללו נוגדות כל ערך מוסרי ויהודי והן גם טרור לאומני לכל דבר, ואנו מחויבים להילחם בהן". גלנט: "מגנה בתוקף את האלימות. לא זו דרכנו"

זמן צפייה: 01:07

לאחר הפרעות שביצעו מתנחלים בכפרים פלסטיניים בימים האחרונים, פרסמו הערב (שבת) הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש שב"כ רונן בר ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי הודעה חריגה, שבה נאמר: "בימים האחרונים מתבצעות בשטחי יהודה ושומרון תקיפות אלימות של אזרחים ישראלים נגד פלסטינים חפים מפשע. המתקפות הללו נוגדות כל ערך מוסרי ויהודי והן גם טרור לאומני לכל דבר, ואנו מחויבים להילחם בהן". כמו כן, הפלסטינים פרסמו תיעוד מהפרעות באום ספא היום - שבו נראים מתנחלים פותחים בירי חי.

"כוחות הביטחון פועלים אל מול אותם פורעים, תוך סיכון חייהם של חיילי צה"ל, שוטרי משטרת ישראל ומשרתי שירות הביטחון הכללי. אלימות זו מגבירה טרור פלסטיני, פוגעת במדינת ישראל, ובלגיטימציה הבינלאומית של כוחות הביטחון להיאבק בטרור הפלסטיני, ומסיטה את כוחות הביטחון ממשימתם המרכזית נגד הטרור הפלסטיני. צה"ל, שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל מחויבים להמשיך לפעול בנחישות ובכל האמצעים העומדים לרשותנו לשמירה על הביטחון והחוק ביהודה ושומרון".

"צה"ל יסיט ויתגבר כוחות למניעת אירועים מסוג זה ביהודה ושומרון, וכן שב"כ ירחיב את המעצרים, כולל מעצרים מינהליים כנגד הפורעים אשר פועלים באופן אלים וקיצוני בתוך הכפרים הפלסטינים. אנו קוראים גם למנהיגים בישובים, מחנכים ומובילי ציבור, להוקיע בפומבי את מעשי האלימות הללו, ולהירתם למאבק בהם".

Hawara4444
התפרעויות בחווארה

נזכיר, כי פרעות המתנחלים בכפרים הערבים החלו בשבוע שעבר לאחר הפיגוע הקטלני בעלי, שגבה את חייהם של ארבעה ישראלים. מספר שעות לאחר הפיגוע, שהתרחש ביום שלישי, צה"ל בלם מתנחלים שהגיעו לבצע פעולות נקם בחווארה.

יממה לאחר מכן, בצהרי רביעי, הגיעו מאות מתנחלים לכפר תורמוס עיא מצפון לרמאללה, הציתו רכבים ובתים בכפר, ופצעו ככל הנראה מספר פלסטינים בפרעות מחאה על הפיגוע אמש. בתיעודים שמופצים ברשתות החברתיות נראים המתנחלים הולכים ברחובות הכפר ללא נוכחות של צבא או משטרה במקום ומציתים רכבים ובתים של תושבי המקום.

אמש דיווח ארגון "יש דין" כי עשרות מתנחלים נכנסו לכפר אום סאפא, יידו אבנים על רכבים ובתים בכפר והציתו אש. על פי הדיווח, נהג אמבולנס נפצע בתקיפה, ורכב נוסף נפגע.

Capturכוחות הביטחון סמוך להתנחלות מעלה לבונה והכפר תורמוס עיא
כוחות הביטחון סמוך להתנחלות מעלה לבונה והכפר תורמוס עיא | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתגובה על הודעת ראשי מערכת הביטחון, אמר מנכ"ל ארגון "חוננו" שמואל (זנגי) מידד: "המפכ"ל, הרמטכ"ל וראש שב"כ - כשלתם. אתם הופכים את הקרבנות לתוקפים. ההתבטאויות שלכם כעת באות לחפות על הכשלון שלכם במלחמה בטרור הערבי שרוצח אותנו".

לדברי מידד "בשבועות האחרונים מתבצעים בשטחי יהודה ושומרון פיגועים קשים כנגד מתיישבים וחיילים הכוללים פיגועי ירי, מטענים, טרור אבנים, טרור בקת"בים ואירועי הפס"ד המוניים של המוני פורעים ערבים שכל מטרתם - רצח חיילים ומתיישבים. לצערנו לצד ניסים רבים, לטרור גם הצלחות ופגיעות קשות בקרב חיילים ואזרחים. מאחורי הטרור הקשה עומדת תמיכה רחבה של הרחוב הפלסטיני ומנהיגיו - בעידוד, תמיכה, הסתה ודרבון הטרור.

"לצערנו, כוחות צה"ל והמשטרה כושלים מול הטרור ועומדים מנגד. צירים נחסמים לשעות ארוכות, חמושים חוגגים במפגני כח, הלויות ומפגני הסתה המוניים מתקיימים - ואין מי שיעצור את הטרור הערבי. המפכ"ל והרמטכ"ל כשלו. אני קורא להם - תנו ביטחון ליהודים או הניחו את המפתחות. אתם הופכים את הקרבנות לתוקפים, ההתבטאויות שלכם כעת באות לחפות על הכשלון שלכם במלחמה בטרור הערבי שרוצח אותנו.

"לצערי, במקום להילחם בטרור, המשטרה וצה"ל מוציאים התסכול על יהודים שלא יכולים להירצח יותר בשקט ומוחים כנגד כך. אני קורא לחברי בהתיישבות ובממשלה, אל תשתקו לעוול הזה, העוול הזה עולה לנו בדמים -המערכת חייבת לתת לחיילים ולמתיישבים ביטחון ולא ההפך. פעלו בכל כוחם למען כך".