אגוז, מגלן, דובדבן או רימון? והמנצחת בגמר הקומנדו-מן היא

פשיטה מהים, טיפוס על מצוקים, מסלול מכשולים מאתגר עם אלונקה והכול - בזמן מינימלי. לוחמי הקומנדו התכנסו לאליפות מיוחדת והתחרו על התואר "היחידה בעלת הכושר הגופני הטוב ביותר". כתבנו ניסה לעמוד בקצב וחזר עם התוצאות

מאת: מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

כשמדברים על היחידות המובחרות אגוז, רימון, מגלן או דובדבן, המרכיבות יחד את עוצבת הקומנדו של צה"ל, בדרך כלל התמונה הראשונה שעולה בראש היא של אותם לוחמים חסונים אשר בזכות הכושר הגופני, היכולת המקצועית והחוסן המנטלי אותם רכשו בהכשרה המיוחדת - אין מכשול שאותו לא יצליחו לעבור. אך האם שאלתם את עצמכם פעם - מי מבין היחידות היא בעלת הכשירות המבצעית הגבוהה ביותר?

על מנת לענות על השאלה הזאת, ריכזו בקומנדו את ארבע היחידות המובחרות ליום ספורט מאתגר בבה"ד 8 (וינגייט), במהלכו התחרו הלוחמים זה בזה בשלל תחנות ובמשימות ייחודיות, כשבסיומן, לאחר קרבות צמודים, הוכרזה יחידת אגוז כמנצחת הגדולה.

[brightcove_iframe video_id='doz_vtr2_n20161127_v1' autoplay='0' credit='' desc='צפו: כך "פשט" הקומנדו על תל אביב' kid='' duration='1929'']

אתגר הפשיטות הסודי

בגולת הכותרת של האליפות השנה ניצב בוחן הפשיטות הייחודי, שכמוהו עוד לא נעשה בעבר בצבא. באתגר משתתפים צוותים מכל יחידה, המורכבים מקצין ושלושה לוחמים, שנדרשים להפגין כושר גופני גבוה במעבר בין תחנות שמדמות יחד תרחיש לחימה בשטח זר, על כלל מרכיביו ואתגריו.

מאחורי אתגר הפשיטות שנשמר בסוד מפני המשתתפים, עומד הרעיון שבעת מבצע או מערכה, יידרשו הלוחמים להתמודד עם אי-ודאות מוחלטת ומגוון תרחישים לא צפויים שיאתגרו אותם, הן מבחינת כושר גופני והן ביכולת המקצועית שלהם, לספק פתרונות הולמים בזמן אמת, מבלי שיהיו דווקא ערוכים בהתאם.

"אף אחד מהלוחמים או המפקדים לא ידע עם מה הוא הולך להתמודד עד לנקודת הזינוק של הבוחן, וזה בדיוק מה שמצפה ללוחמים שלנו בזמן אמת", מסביר מפקד העוצבה, אל"ם אבי בלוט, אשר גם יזם את האימון הייחודי. "אך חשוב לציין שעל אף ששמרנו את הבוחן בסוד, התכנים שיפגשו הצוותים בתחנות מוכרים להם ומדובר באתגרי המציאות שהם חווים מדי יום", מוסיף מפקד העוצבה. "לכן, מי מהלוחמים שהתאמן, למד והשקיע לאורך כל השנה - יצלח את האתגר בלי בעיה".

מפשיטה בים ועד לפינוי פצועים

בשלב הראשון של הבוחן, הצוותים נדרשו לפשוט מכיוון הים לעבר החוף, שם מילאו עשרה שקים גדולים בחול עד למשקל של 20 קילו בממוצע לשק, ואיתם טיפסו על גבי מצוק גבוה. לאחר מכן, עם הנחיתה ב"שטח הזר", המשיכו הלוחמים בהרכבה ובהפעלה של אמצעי התקשוב שסחבו עימם, בדיוק כפי שיידרשו בפעילות מבצעית.

כשצלחו את התחנה הזאת, המשיכו הצוותים בריצה עם הציוד הכבד על גבם לתחנת האיסוף הקרבי, שם טיפסו בגרם המדרגות עד לנקודת תצפית גבוהה, ממנה התבקשו לזהות מטרה עוינת ולהכווין עליה אש. בתום המשימה, הם עברו לתחנת ההנדסה ובה ציוד חבלה אשר באמצעותו היו צריכים לפוצץ קיר, משגר ולהרכיב מטען לרכב. חשוב לציין שהלוחמים אינם חבלנים, ולכן הם נדרשו להפעיל את יכולת האלתור היצירתיות שלהם במטרה להשיג את התוצאה הרצויה.

התחנה האחרונה היא עמדת הרפואה: הלוחמים הותקלו בתרחיש של פצוע אותו הם צריכים להציל באמצעות הכלים הדלים שעומדים לרשותם, שכן אף אחד מהם גם אינו חובש. משם המשיכו הצוותים עם אלונקה ועליה שקי חול כבדים למסלול מכשולים שכלל תעלות, קירות וצמיגים, ובסופו נקודת הסיום של אתגר הפשיטות. לאחר שכלול התוצאות, יחידת אגוז הוכרזה כמנצחת בחלק הזה של התחרות אחרי מאבק צמוד עם יחידת מגלן.

הציון, אגב, אינו נקבע רק לפי הזמן המהיר ביותר, אלא גם לפי מקצועיות ואיכות הפעולות שביצעו הלוחמים בתחנות. בנוסף, הוענקו נקודות בונוס לקבוצות המתחרות בהם השתתפו קצינים, שכן בקומנדו רואים חשיבות עליונה לדמות המפקד שניצב בחוד החנית של הכוח הלוחם.

עוד באליפות: טורניר כדורגל וגמר הקומנדו מאן

במקביל נערכו גם בוחן צוות, שכלל ריצה של שני קילומטרים וקילומטר נוסף עם אלונקה, ותחרויות כדורגל, כדורסל, כדורשת ומשיכה בחבל. מלבד אלה, התקיים גם גמר ה"קומנדו-מאן" - פק"ל הכוח המאתגר של לוחמי עוצבת הקומנדו.

"מדובר בפק"ל הכוח הקשה ביותר בצה"ל, והלוחמים נדרשים לבצע אותו לפחות פעם ביום", מבהיר קצין האימון הגופני (קא"ג) של העוצבה, רס"ן ג'. הפק"ל כולל 20 עליות מתח, 40 סקוואטים, 60 שכיבות שמיכה ו-80 כפיפות בטן, כשבתחרות מתחרים צמדים מכל יחידה שנדרשים לבצע את רצף התרגילים בזה אחר זה ובזמן המהיר ביותר. "לוחם קומנדו בממוצע מבצע את הסט ב-3 דקות, כאשר השיאנים עומדים על זמן של בין 2:10 ל- 2:20".

גם את גמר הקומנדו-מאן סיימו לוחמי אגוז כשידם על העליונה, וקבעו זמן של פחות מ-3 דקות בממוצע. "הזמן אומנם הוא מרכיב משמעותי, אך חשובים לי יותר ההתמדה והטכניקה של הלוחמים, מאשר שלוחם יבצע את הפק"ל פעם בשבוע וישיג תוצאה הירואית", מדגיש הקא"ג. "בסוף, כל לוחם צריך לדעת ולהיות מסוגל לבצע את הפק"ל בדרך הנכונה ביותר, ומי שהכי יתמיד ויעבוד קשה, יהיה גם זה שיהיה הכי מוכן ללחימה בשדה הקרב".

"הברזל שאי אפשר לשבור אותו"

"המנצחת של היום היא זאת שהפגינה את הכשירות הגופנית הטובה ביותר לצד הכשירות המנטלית והמקצועית ברמה הגבוהה ביותר", מציין אל"ם בלוט. "החיבור בין המרכיבים הללו הוא ברזל שאי אפשר לשבור אותו".

"לוחמי הקומנדו הם חוד החנית של צה"ל", מתגאה אל"ם בלוט. "הם נבחרו בקפידה להיות חלק מהיחידה, ועברו את ההכשרה הקשה והארוכה ביותר על מנת שבקצה הם יהיו חסינים לתנאי השטח הקשים ביותר ויוכלו להשיג הכרעה בכל משימה שתוטל עליהם. הם יודעים שהמעמד שלהם מחייב ושעליהם להראות את התוצאות בשטח".

"אין לי ספק שהלוחמים שלנו יצאו מפה כשהם עשו עוד צעד משמעותי בדרך למטרה, ושתוצאות האליפות יובילו אותם להמשיך לדבוק בעבודה קשה ולרצות להוכיח את היכולות שלהם לקראת האליפות הבאה", משוכנע קצין האימון הגופני, רס"ן ג', אך מבהיר באותה נשימה: "צריך לזכור שכושר גבוה זה אומנם חשוב, אבל היום הזה הוא רק עוד אמצעי בדרך להשגת היעד שלנו - להיות מוכנים וערוכים למלחמה הבאה".