רוחב של מזרן, בלי מים: תיעוד של "מנהרת החטופים" הוצג לקבינט

בחדשות 13 פורסמו הערב פרטים חדשים מתוך הסרטון, שמהם עולה כי המנהרה שבה הוחזקו צרה מאוד, ללא פתחי אור ואוויר. כמו כן, התקרה נמוכה ולא מאפשרת עמידה. ככל הנראה מדובר במעבר בין מנהרות. בנוסף, במנהרה לא היו מים זורמים ונמצאו בה עטיפות של חטיפי חלבון. עוד לפי הסרטון, ששת החטופים שהו במנהרה ככל הנראה מספר שבועות - וגורם הבקיא במצב השבויים בעזה אמר כי "רוב החטופים מוחזקים בתנאים האלה"

זמן צפייה: 02:41

לשרי הקבינט הוצג אתמול סרטון שבו נראית המנהרה שבה הוחזקו ששת החטופים שהוצאו להורג בידי חמאס. במהדורה המרכזית פורסמו הערב (שני) פרטים חדשים מתוך הסרטון, שמהם עולה כי המנהרה שבה הוחזקו צרה מאוד, ללא פתחי אור ואוויר.

כמו כן, התקרה נמוכה ולא מאפשרת עמידה, וככל הנראה מדובר במעבר בין מנהרות. בנוסף, במנהרה לא היו מים זורמים ונמצאו בה עטיפות של חטיפי חלבון. עוד לפי הסרטון, ששת החטופים שהו במנהרה ככל הנראה מספר שבועות - וגורם הבקיא במצב השבויים בעזה אמר כי "רוב החטופים מוחזקים בתנאים האלה".

בתוך כך, צה"ל משתלט על המנהרות האסטרטגיות שמותאמות לשהייה ארוכה, ובצבא מעריכים כי עם התקדמות התמרון הועברו רוב החטופים למנהרות לחימה צרות - וכי התנאים במנהרות הצרות מקטינים את הסיכויים של החטופים לשרוד.

אורי דנינו, עדן ירושלמי, הרש גולדברג-פולין, כרמל גת, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי, כרמל גת
אורי דנינו, עדן ירושלמי, הירש גולדברג-פולין, כרמל גת, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי, כרמל גת

ולפי ממצאים פורנזיים שפורסמו אתמול, ששת החטופים שנרצחו ניסו להתגונן ולהגן האחד על השני: הירש, אורי, אלכס ואלמוג הגנו על עדן וכרמל. כבר בשבוע שעבר פורסם כי במערכת הביטחון סבורים שחמאס הציב רשת של תצפיתנים ומצלמות על פני הקרקע ומתחתיה, במטרה להתריע על התקרבות של צה"ל לאזורים בהם מוחזקים חטופים. ההבנה כי לחץ צבאי לא מוביל לשחרור חטופים, אלא מסכן את חייהם, היא זו שהביאה את בכירי הדרג הצבאי להמליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו להתניע מחדש את המגעים לעסקה.

הפיר המוביל למנהרה בה אותרו גופות החטופים
הפיר המוביל למנהרה בה אותרו גופות החטופים | צילום: דובר צה"ל
הפיר המוביל למנהרה בה אותרו גופות החטופים
הפיר המוביל למנהרה בה אותרו גופות החטופים | צילום: דובר צה"ל

חמאס מצדו, לפי מקורות פלסטיניים, משנע כעת חטופים חיים ממקום מסתור אחד לאחר, מעל לפני הקרקע ובמנהרות התת-קרקעיות. זאת, כדי לסכל כל אפשרות של איתור וחילוץ חטופים בידי כוחות הביטחון הישראליים. כעת, צה"ל נאלץ לחשב מסלול מחדש, בעקבות ההבנה כי המשך הלחימה במנהרות כפי שנוהלה עד כה עלולה להביא למותם של חטופים נוספים. במהדורה המרכזית נחשף בשבוע שעבר כי גורמים בכירים בצבא אומרים כי "כל הרחבה של התמרון ברצועת עזה תסכן את חייהם".