הרמטכ"ל נגד בן גביר: "לא נאפשר לאף פוליטיקאי להתערב בהחלטות"

כוכבי שוחח עם מח"ט גבעתי ומג"ד צבר, הוקיע את ההתקפות על המג"ד ועל המפקדים בגדוד וגיבה את פעולותיהם. "התערבות פוליטית בצה"ל פוגעת ישירות ביכולת של הצבא לבצע את משימותיו, ובלגיטימציה שלו". בן גביר בתגובה: "הייתי מצפה מהרמטכ"ל שבדיוק כפי שהוא דרש מחייל לא להתבטא פוליטית, כך הוא עצמו ימנע מהתבטאויות פוליטיות"

זמן צפייה: 00:57

הרמטכ"ל אביב כוכבי שוחח הלילה (רביעי) עם מפקד חטיבת גבעתי, אל"מ אליעד מואטי, ולאחר מכן עם מג"ד גדוד צבר, סא"ל אבירן אלפסי. "לא נאפשר לאף פוליטיקאי, לא מימין ולא משמאל, להתערב בהחלטות פיקודיות ולנצל את הצבא לקדם אג׳נדה פוליטית", אמר הרמטכ"ל ברומזו לשר המיועד לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר.

במסגרת השיחות שערך הוקיע כוכבי את ההתקפות על המג"ד ועל המפקדים בגדוד וגיבה את פעולותיהם נוכח אירועי סוף השבוע. מדובר צה"ל נמסר כי כוכבי שיבח את הפעילות המבצעית של הגדוד, את האופן הערכי שבו הוא פועל, ואת הגישה הרצינית בה נחקרו וטופלו הארועים החריגים. הרמטכ"ל הבהיר כי תקיפת המג"ד היא דבר פסול, וכל התערבות פוליטית בהחלטות מפקדים היא דבר פסול.

"המפקדים, ורק המפקדים, קובעים את הנורמות ואת אופן הטיפול באירועים ביחידותיהם. לוחמים ומפקדים בגזרות הלחימה נדרשים להתמודד עם מצבים מורכבים והם ראויים להערכה. ההתמודדות הזו חפה מכל שיקול פוליטי, וגם אם נעשות טעויות הן צריכות להתברר ולהתנהל בתוך הצבא והמסגרות המתאימות".

"התערבות פוליטית בצה"ל פוגעת ישירות ביכולת של הצבא לבצע את משימותיו, ובלגיטימציה שלו. הכפשות מפקדים על רקע פוליטי היא מדרון חלקלק שאסור לנו כחברה להדרדר בו. החיילים, המפקדים וגם בני משפחותיהם הם בעלי זכויות רבות, והם צריכים להשאר מחוץ לכל שיח פוליטי. אני מחזק את הגדוד, ויודע שהמשימות המורכבות מחייבות שיקול דעת, מקצוענות וערכים, ויש לי אמון מלא ביכולת של הגדוד לבצע אותן בהצלחה".

איתמר בן גביר
יו''ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר נואם בליל הבחירות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ בן גביר מסר בתגובה: "מכבד מאוד את הרמטכ"ל, אבל נאה דורש נאה מקיים. הייתי מצפה מהרמטכ"ל שבדיוק כפי שהוא דרש מחייל לא להתבטא פוליטית, כך הוא עצמו ימנע מהתבטאויות פוליטיות. לא פלא שכאשר שר הביטחון לא מתפקד ואין מי שיקבע את המדיניות נוצר ואקום מנהיגותי. אדגיש: אין לי כוונה להתערב בענישה, אבל המדיניות תהיה חייבת להשתנות".

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו התייחס לנושא הבוקר לראשונה אחרי ימים של שתיקה, ובציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "צה"ל הוא צבא העם, אני קורא לכולם, מימין ומשמאל, להשאיר אותו מחוץ לכל ויכוח פוליטי".

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לנושא. בעת נאומו בטקס האזכרה הממלכתי לדוד בן גוריו ולרעייתו פולה אמר הנשיא: "צה"ל הוא צבא ממלכתי. צה"ל ימשיך להיות צבא ממלכתי, עם שדירת פיקוד ערכית, מקצועית וממלכתית".

לדבריו, "דיונים בנושא מוסר וטוהר הנשק הם דבר חשוב, ביקורת היא דבר לגיטימי ולפעמים גם נחוץ, אבל אני מבקש להבהיר: אסור לנו בשום אופן לפגוע בממלכתיות של צה"ל. אסור לגרור את צה"ל לשדה הפוליטי. ובוודאי שאסור להפוך אותו לכלי ניגוח פוליטי. יש לנו צה"ל אחד, שפועל בשם כולנו, ולמען כולנו. וכמו שהוא שומר עלינו, גם אנחנו חייבים לשמור עליו".

הנשיא יצחק הרצוג בהשתלמות השנתית של משרד המשפטים
''אסור לגרור את צה''ל לשדה הפוליטי''. הנשיא הרצוג | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

בנאומו במהלך הטקס, ראש הממשלה היוצא לפיד בחר שלא להתייחס לסערת החיילים בחברון, והתמקד בתהליך הרכבת ממשלת נתניהו ה-6: "לא באתי היום להספיד את בן גוריון, באתי להתנצל בפניו. מה שקורה היום במדינת ישראל מנוגד לכל דבר שהוא האמין בו, לכל ציווי שהוא השאיר לנו. בימים אלה מוקמת ממשלה חדשה בישראל, היא לא מאמינה בזה. לא בשיוויון לנשים, לא בשיוויון ללהט"בים, לא בשיוויון מדיני, לא בשיוויון חברתי ובטח לא בשיוויון למי שאינו יהודי".

"זו ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי, אבל רוצה להרוס את הדמוקרטיה. דמוקרטיה היא לא רק רצון הרוב. דמוקרטיה היא גם ההגנה על המיעוט מפני הרוב, הפרדת הרשויות ועצמאות בית המשפט, חופש הביטוי ואמירת האמת. הממשלה החדשה לא מאמינה בכל זה. אנחנו לא נוותר על המדינה שלנו, לא על העקרונות העומדים מאחוריה, ולא על מורשתו של בן גוריון. זו משימת חיינו, כמו שזו היתה משימת חייו".

תיעוד חייל מכה פעיל שמאל בחברון
תיעוד חייל מכה פעיל שמאל בחברון

הבוקר פרסם צה"ל את סיכום התחקיר הפיקודי בעקבות האירועים בסוף השבוע האחרון בחברון, בו לוחמים תקפו פיזית ומילולית פעילי שמאל. הלוחם שתועד אומר "בן גביר יעשה פה סדר" ונשלח אתמול לעשרה ימי מחבוש נשפט מחדש על ידי מח"ט גבעתי - ועונשו נשאר על כנו.

מצה"ל נמסר כי בזמן העמדתו לדין, הודה הלוחם במעשיו, הביע חרטה, ציין כי הוא מבין את חומרת המעשים וקיבל על עצמו את האחריות לביצוע העבירה. אלוף פיקוד הדרום אליעזר טולדנו שוחח עם מפקד הגדוד וגיבה אותו, וכן שיבח את הלוחמים בעשייתם המבצעית. מצה"ל נמסר כי "פגיעה בשמו הטוב של מפקד גדוד צבר, קצין לוחם ערכי ומפקד מצוין, פסולה".

לוחם גבעתי שתועד תוקף מילולית פעיל שמאל בחברון
לוחם גבעתי שתועד תוקף מילולית פעיל שמאל בחברון

בעקבות האירוע נפתחה חקירה משותפת של המשטרה הצבאית ומשטרת ישראל. עם סיום החקירה יועברו הממצאים בעניינו של הלוחם לבחינת הפרקליטות הצבאית. הלוחם אשר תועד מכה אזרח הושעה מפעילות מבצעית עד לסיום החקירה, ובסיומה יבחן המשך הטיפול בעניינו.

דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, גינה הבוקר את ה"שיימינג" למפקד גדוד צבר, ובציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "ביממה האחרונה אני עד לשיח אלים, פוגעני ומשמיץ ברשתות החברתיות כלפי מג״ד צבר, קצין איכותי ומצטיין. אין מקום לשיח מהסוג הזה כלפי מפקדים שפועלים לילות כימים למען ביטחון המדינה".

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר הבוקר: "הממשלה החדשה עוד לא נכנסה לתפקידה וכבר שריה מסיתים את חיילי צה״ל נגד המפקדים שלהם. ההסתה הפרועה שמובילים השרים והח״כים נגד הרמטכ״ל, אלוף הפיקוד ונגד המג״ד, סגן-אלוף אבירן אלפסי, היא מסוכנת והרסנית והיא על ראשה של הממשלה החדשה".

"הלוחמים שלנו לא יכולים לקבל משרים וחברי כנסת אישור להפר פקודות של מפקדיהם", הוסיף לפיד, "חייהם וחיינו תלויים בכך שיהיה לנו צבא חזק עם שרשרת פיקוד ברורה ומשמעת קרב. ההסתה הזו, המתחפשת ל״גיבוי״, מסוכנת, חסרת אחריות ומכרסמת בעוצמתו של צה"ל".

לוחם גבעתי שתועד תוקף מילולית פעיל שמאל בחברון
לוחם גבעתי שתועד תוקף מילולית פעיל שמאל בחברון

מתחקיר צה"ל עלו מספר שגיאות, והראשונה שבהן היא שהלוחמים פעלו תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה, באלימות פיזית ומילולית שלא לצורך. כמו כן, החלטת הלוחם לעכב את האזרח ללא אישור מפקדו מהווה שגיאה נוספת. בנוסף, מהתחקיר עלה כי נכון שיהיה כוח ייעודי המתאים להתמודדות באירועים מסוג זה כגון שוטרי משטרת ישראל או שוטרי מג״ב, דבר שלא בוצע.

על פי מסקנות התחקיר, ההתנהגות האלימה כלפי האזרח פסולה. בנוסף, אסור ללוחם להתבטא בדרך מתלהמת ותוך הבעת עמדה פוליטית. בעקבות התחקיר, הנחה מפקד חטיבת יהודה לטייב את ההכנה ללוחמים לפני ביצוע משימות, בדגש על ההכנה הערכית הנדרשת למנעד רחב של מקרים ותגובות ותוך ירידה לפרטים, לתרחישים שונים ובהתבסס על מקרים דומים ודוגמאות מן העבר.

כמו כן, הנחה מפקד החטיבה כי במוקדים בעלי פוטנציאל חיכוך, תהיה הערכות של כוחות משטרה ומג״ב בהתאם. לאור האירועים האחרונים, הנחה אלוף פיקוד המרכז לקדם עבודת מטה שמטרתה לבחון, לשפר ולהרחיב את "סל הכלים" של הלוחמים והמפקדים במקרים דומים.