חשיפה: הרמטכ"ל ביקש תקציב לתקיפה באיראן – ונתניהו סירב

בשנים 2020-2019 פנה אביב כוכבי 3 פעמים כדי להכין אופציה צבאית להתמודדות עם תוכנית הגרעין האיראנית. פעם אחר פעם הוא סורב על ידי מי שהיה אז רה"מ, בטענה כי אין תקציב מדינה. נתניהו: "בלי הפעולות שלי, לאיראן כבר מזמן היה ארסנל של נשק גרעיני"

זמן צפייה: 02:57

הבקשה – והסירוב: זהו לא סוד שישראל מכינה את עצמה לאפשרות של תקיפה צבאית באיראן לאור התקדמות תוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית. הערב (שני) נחשף בחדשות 13 כי הרמטכ"ל אביב כוכבי ניסה שלוש פעמים בשנים 2020-2019 להשיג תקציב לבניית אופציית תקיפה, אך סורב על ידי מי שהיה ראש הממשלה אז, בנימין נתניהו.

כידוע, בתחילת כהונתו השקיעה ממשלת נתניהו 11 מיליארד שקלים בהכנת אופציה צבאית. היכולות נשחקו והאיראנים השתכללו, ובשנת 2019, בזמן מערכת הבחירות, ביקש הרמטכ"ל מנתניהו כמה מיליארדי שקלים כדי לבנות אופציית תקיפה כזאת.

בנימין נתניהו ואביב כוכבי
כוכבי ונתניהו | צילום: חדשות 13

נתניהו, שלא צריך לומר כמה הנושא קרוב לליבו, השיב למרבה ההפתעה בשלילה, והסביר שבהיעדר תקציב מדינה, לא ניתן להקצות תקציב כזה. בנובמבר 2019 נכנס לתפקידו שר ביטחון חדש - נפתלי בנט. כוכבי, מסתבר, ניסה להסתייע בבנט כדי להשיג את אותם מיליארדי שקלים, אבל נתניהו עדיין לא מצא את הדרך לעשות את זה, שוב בשל היעדר תקציב מדינה.

ממשלת האחדות קמה ב-2020, ומי שהחליף את בנט במשרד הביטחון היה בני גנץ. גם גנץ רצה קופסה תקציבית לנושא האיראני וגם הוא סורב. נתניהו, כזכור, לא העביר תקציב בממשלת האחדות וכך הביא לנפילתה. עם זאת, צה"ל ומשרד הביטחון מצאו טלאי אחר, בדמות הקדמת קבלת הלוואה מהאמריקנים. באישור היועץ המשפטי לממשלה אושרה ההקדמה הזאת וכן נעשה רכש של חימושים למיניהם.

נתניהו בנאום "הקו האדום
נתניהו בנאום הקו האדום באו''ם | צילום: רויטרס

מטעמו של ראש האופוזיציה נתניהו נמסר בתגובה: "מי שדחף כל הזמן את מערכת הביטחון לתקצוב ומוכנות לתקיפה נגד איראן זה דווקא ראש הממשלה נתניהו. ראש הממשלה נתניהו הוא זה שדרש ב-2019 להקצות חלק מתקציב צה"ל לאמצעי תקיפה מיוחדים באיראן. הוא אף הגדיר זאת בפני הקבינט המדיני-ביטחוני ובפני משרד הביטחון וצה"ל כיעד העליון לביטחון הלאומי של ישראל".

עוד נמסר כי "נתניהו קבע שההיערכות לתקיפה באיראן קודמת לזירות אחרות במסגרת תוכנית בניין הכוח של צה״ל. נתניהו היה גם זה שפתר את בעיית תוספת התקציב ב-2020 על ידי שימוש במנגנון החזר תשלומים מיוחד, דבר שאפשר תוספת חשובה להיערכות הקיימת לתקיפה באיראן. כל זאת במקביל לתקציבים נוספים שנתניהו העביר לגופים אחרים לאותה מטרה. הדברים נסמכים בפרוטוקולים מפורטים של הקבינט וגופי הביטחון".

לסיום נמסר מטעמו של נתניהו: "ההדלפות הכוזבות והמגמתיות הללו הן המשך הניסיון לגמד את פועלו של נתניהו בנושא איראן ויש לקוות שקמפיין שקרי זה אינו מיועד להכשיר את דעת הקהל בישראל לאוזלת היד של הממשלה הנוכחית מול איראן. אלמלא הפעולות המדיניות, המבצעיות והתקציביות של נתניהו בעשור האחרון, לאיראן כבר מזמן היה ארסנל של נשק גרעיני".