הורים שכולים נגד מינוי תא"ל בינדר לראש אמ"ן: "נעתור לבג"ץ"

ביקורת רבה נשמעה מימין נגד סבב המינויים שאישרו הרמטכ"ל ושר הביטחון, וכעת גם הורים לחיילים שנפלו במלחמה יוצאים נגד מינויו של ראש חטיבת המבצעים באמ"ץ לתפקיד ראש אגף המודיעין. יהושע שני, אביו של סרן אורי מרדכי שני שנפל בקרבות בעוטף ב-7 באוקטובר, תקף את ההחלטה - ואיים לעתור לבג"ץ יחד עם הורים שכולים נוספים: "מינויו בטרם התברר חלקו במחדל הוא שערורייתי"

זמן צפייה: 01:59

סבב המינויים במטה הכללי עליהם סיכמו אתמול הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט עורר ביקורת רבה מהאגף הימני במערכת הפוליטית, וכעת גם הורים שכולים לחיילים שנפלו במלחמה יוצאים נגד מינויו של ראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים, תת-אלוף שלומי בינדר, לראש אגף המודיעין. יהושע שני, אביו של סרן אורי מרדכי שני שנפל בקרבות בעוטף עזה ב-7 באוקטובר, תקף היום (שישי) את הרמטכ"ל ושר הביטחון על ההחלטה, ואיים לעתור לבג"ץ יחד עם הורים שכולים נוספים.

בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, כתב האב השכול: "בני הקדוש סרן אורי מרדכי שני, מפקד מחלקה בגדוד 51 של גולני, נפל בקרב גבורה במוצב כיסופים. הוא ולוחמיו נלחמו שעות ארוכות במחבלים וחיסלו רבים מהם, מבלי שבכירי צה"ל, בהם תא"ל שלומי בינדר ראש חטיבת המבצעים שאחראי על היערכות כוחות צה"ל למצבים כאלה, נראו באופק".

"בכוונתי לעתור לבג"ץ יחד עם הורים שכולים נוספים מגולני נגד המינוי השערורייתי של תא"ל בינדר לראש אמ"ן, בטרם התברר חלקו במחדל באמצעות ועדת חקירה ממלכתית", כתב יהושע, והוסיף: "יש גבול ליריקה של הרמטכ"ל הרצי הלוי ושל שר הביטחון יואב גלנט במשפחות השכולות".

שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי
שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי (ארכיון) | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מינויו של תת-אלוף בינדר והעלאתו לדרגת אלוף עוררו ביקורת רבה על רקע אחריותו, כראש חטיבת המבצעים, להפעלה האיטית והמאוחרת של כוחות צה"ל בשעות הראשונות של מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, שאיחרו להגיע ליישובי העוטף וזירות הטבח השונות.

בצה"ל הודיעו אתמול על המינוי, שסוכם על-ידי שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי במסגרת שורת מינויים במטה הכללי. תא"ל בינדר צפוי להחליף את האלוף אהרון חליוה, ראשון המתפטרים בצמרת המדינה בעקבות מחדל 7 באוקטובר, שהתפטר מתפקידו כראש אמ"ן בשבוע שעבר.

מלבד תת-אלוף שלומי בינדר, הוחלט גם כי לתפקיד אלוף פיקוד המרכז במקומו של האלוף יהודה פוקס ימונה תת-אלוף אבי בלוט, מפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה ולשעבר מפקד אוגדת איו"ש. בנוסף, הוחלט גם על קידומם של תת-אלוף דן גולדפוס לתפקיד מפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון בזרוע היבשה, תת-אלוף דוד (דדו) בר כליפא לתפקיד ראש אכ"א, ותת-אלוף אביעד דגן לתפקיד ראש אגף התקשוב. כלל הקצינים שמונו יועלו לדרגת אלוף, והמינויים ייכנסו לתוקפם בהדרגה בחודשים הקרובים.

תא"ל אבי בלוט
תא"ל אבי בלוט, ימונה לאלוף פיקוד המרכז | צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90
תא"ל דן גולדפוס
תא"ל דן גולדפוס, ימונה ללתפקיד מפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון בזרוע היבשה | צילום: דובר צה"ל
תא"ל דדו בר כליפא
תא"ל דדו בר כליפא, ראש אכ"א הבא | צילום: דובר צה"ל
תא"ל אביעד דגן
תא"ל אביעד דגן, ימונה לראש אגף התקשוב | צילום: דובר צה"ל

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מיהר לתקוף את שר הביטחון גלנט על המינויים, וכתב: "לגלנט, ממובילי הקונספציה ואחד מהאחראים הבולטים למחדל 7 באוקטובר, אין מנדט לאשר מינויי אלופים ולעצב את המטה הכללי הבא של צה"ל. אני קורא לראש הממשלה להדיח את גלנט מתפקידו - הוא אינו ראוי להמשיך לכהן כשר הביטחון". גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הצטרף לגינויים: "ללא קשר לזהות הקצינים, מינויי אלופי צה"ל שיובילו את התיקון של הצבא לאחר המחדל לא יכול לתבצע על-ידי הרמטכ"ל שחתום על המחדל הצבאי. לא כך ממנים צמרת חדשה לצבא שתפיסותיו צריכות תיקון ותחלופה".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב: "מינוי קצינים בצה"ל הוא תפקידם וחובתם של הרמטכ"ל ושר הבטחון. הנסיון המופקר של בן גביר וסמוטריץ', שני קומבינטורים שלא באמת שירתו בצבא, להשתלט גם על צה"ל - לא יצליח. אם מישהו צריך להתפטר הרי זו הממשלה המופקרת וההרסנית הזו שבמשמרת שלה ספגנו את הטבח הנורא בתולדות המדינה ומנהלת מאז מערכה מדינית כושלת ומסוכנת. מאחל הצלחה בתפקידם לאלופים החדשים. תדע כל אם עבריה שגורל בניה לא מופקד בידי קיצונים משיחיים וחסרי אחריות, אלא בידי קצינים רבי נסיון שיגנו על עם ישראל".

תא"ל שלומי בינדר, ראש אמ"ן הבא
תא"ל שלומי בינדר, ראש אמ"ן הבא | צילום: דובר צה"ל

תא"ל בינדר, תושב מעלה גמלא בן 49, נשוי ואב לשלושה, בעל תואר ראשון באגרונומיה ותואר שני באסטרטגיה. התגייס בשנת 1994 לסיירת מטכ"ל, ובהמשך שירת כמפקד יחידת אגוז. במבצע צוק איתן שירת כמפקד סיירת מטכ"ל, ולאחר מכן היה גם מפקד חטיבת גולני ומפקד עוצבת הגליל. במהלך המלחמה הנוכחית פיקד תא"ל בינדר על חטיבת המבצעים, אשר מרכזת את ניהול המלחמה במטכ"ל.