דיווח: בישראל מעריכים שסינוואר ברח למצרים; צה"ל: "אין מידע כזה"

גורם ביטחוני צוטט בעיתון "אילאף" באמרו כי במערכת הביטחון הישראלית מעריכים שהנהגת חמאס, ובראשה מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר ואחיו מוחמד, הצליחו לברוח באחרונה לשטח מצרים דרך מנהרות שחצו מרפיח. הגורם הביע חשש כי הם לקחו עמם חטופים חיים. לדיווח אין אישור מכל מקור אחר

זמן צפייה: 04:38

לפי דיווח בעיתון הסעודי "אילאף" הבוקר (שלישי), גורם ביטחוני טען כי במערכת הביטחון הישראלית מעריכים שהנהגת חמאס, בראשה מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר ואחיו מוחמד, הצליחו לברוח באחרונה לשטח מצרים דרך מנהרות שחצו מרפיח. הגורם הביע חשש כי הנהגת חמאס לקחה עמה חטופים חיים לחצי האי סיני. לדיווח אין אישור מכל מקור אחר, ודובר צה"ל מסר בהתייחסות אליו: "אין בידנו מידע לפיו סינוואר עזב את הרצועה למצרים". יודגש כי הנחת העבודה הישראלית הקבועה היא כי הנהגת חמאס נמצאת בדרום הרצועה - בדגש על מנהרות ח'אן יונס.

הדיווח הנוכחי על אודות סינוואר מגיע כשבוע לאחר שדובר צה"ל פרסם תיעוד של מנהיג חמאס בעזה במנהרה בח'אן יונס ב-10 באוקטובר - שלושה ימים לאחר פרוץ המלחמה. סינוואר נראה בתיעוד כשהוא אוחז בתיק יחד עם אשתו וילדיו, כאשר אחיו איברהים סינוואר מוביל אותם בתוואי המנהרות. תת-אלוף דניאל הגרי אמר: "המצוד אחריו לא ייפסק, עד שנלכוד אותו חי או מת - אנחנו נחושים לעשות כן". הסרטון הגיע לידי צה"ל כשכוחותיו חקרו את המנהרה האסטרטגית, ומצאו בה מצלמת אבטחה - בה תועד סינוואר מתהלך עם משפחתו, כשלרגליו כפכפים, בנו מאיר להם את הדרך בעזרת הפנס בטלפונו הסלולרי, ואינם נראים פצועים. אחיו נדרש להדריכם ברחבי המנהרות כיוון שארגון הטרור הקפיד שלא למפות את המנהרות.

סינוואר ומשפחתו עזבו את המקום לאחר שהבין שמיקומו נחשף - וכוחות צה"ל בעקבותיו. בתיעוד לא נצפו חטופים ישראלים יחד עם מנהיג חמאס ברצועה. בישראל מעריכים כי סינוואר נע במנהרה במהלך מנוסתו מאזור העיר עזה שבצפון הרצועה עד דרום עזה. כמו כן, ישנה הערכה כי מנהיג חמאס בעזה צעד כ-20 ק"מ במערך התת-קרקעי של חמאס, כשבמעבריו בין מנהרות - יצא לפני הקרקע כדי להיכנס לפיר הבא. דובר צה"ל עדכן בהצהרתו כי בתחילת החודש נעצרו קרובי משפחה רבים של בכירי חמאס, ביניהם קרובי משפחתו של סינוואר, בגין חשד למעורבות בפעילות טרור, והועברו לחקירת שב"כ. כמו כן, נעצרו גם אביו של מח"ט ח'אן יונס ובנו של חוסני חמדאן.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402132111' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: סינוואר נמלט במנהרה' poster='' kid='1_p2wec5nw' duration='42']

בתחילת החודש העריכו גורמים מדיניים כי סינוואר "מנותק קשר" מהנהגת חמאס, ולא היה מעורב בניסוח תשובת ארגון הטרור בנוגע למתווה לעסקת חטופים. לפי ההערכות, בארגון הטרור קיבלו בשבועות האחרונים החלטות מבלי שסינוואר מעודכן בהן, ותשובות מטעמו בנוגע לעסקה אפשרית עם ישראלית לא מגיעות למתווכת הקטרית. הדיווח הנוכחי על אודות סינוואר מגיע כשבוע לאחר שדובר צה"ל פרסם תיעוד של מנהיג חמאס בעזה במנהרה בח'אן יונס ב-10 באוקטובר - שלושה ימים לאחר פרוץ המלחמה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402132113' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד מתוך מנהרה בה הסתתרו יחיא סינוואר ובכירים נוספים בחמאס' poster='' kid='1_3fdfup7w' duration='87']

בתוך כך, בעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט" דווח כי חמאס תכנן להשתלט על כלא שקמה במהלך מתקפת 7 באוקטובר - במטרה לשחרר אסירים פלסטינים שמוחזקים במקום. על-פי הדיווח, המכה חסרת התקדים שהייתה עשויה להיגרם לישראל במידה וחמאס היה מצליח במשימה זו נמנעה בסופו של דבר בעקבות טעות טכנית של המחבלים, שלא הצליחו לאתר את מיקום הכלא.