אחרי שבועיים וחצי בשבי: יוכבד ונורית שוחררו - וחזרו לישראל

יוכבד ליפשיץ בת ה-85 ונורית קופר בת ה-80, שנחטפו מניר עוז, שוחררו משבי חמאס והועברו למעבר רפיח בתיווך הצלב האדום. על אף הדיווחים כי חמאס עתיד לשחרר חטופים בעלי אזרחות כפולה, לשתיהן אין אזרחות זרה, ובני הזוג שלהם עדיין בשבי

זמן צפייה: 17:52

בסופו של היום ה-17 למלחמה, שתי חטופות נוספות שוחררו הערב (שני) משבי חמאס - יוכבד ליפשיץ בת ה-85 ונורית קופר בת ה-79, שנחטפו מניר עוז. על אף הדיווחים כי חמאס עתיד לשחרר חטופים בעלי אזרחות כפולה, לשתיהן אין אזרחות זרה, ושני בני הזוג שלהם - עמירם קופר בן ה-84 ועודד ליפשיץ בן ה-83 - עדיין בשבי בעזה. ערוץ הטלוויזיה המצרי DMC דיווח כי "שתי הנשים החטופות שהוחזקו ברצועת עזה, הגיעו למעבר רפיח לאחר ששוחררו וזאת כתוצאה מהמאמצים המצריים האינטנסיביים".

מדוברות משרד ראש הממשלה נמסר בשם הממונה על החטופים והנעדרים גל הירש: "הממונה על נושא החטופים והנעדרים מעדכן כי היום (ב׳) שוחררו נורית קופר (79) ויוכבד ליפשיץ (85) מידי ארגון הטרור חמאס. השתיים נחטפו במהלך המתקפה הרצחנית בשבת (07.10.23) מבתיהן בקיבוץ ניר עוז. עמירם בן ה-85 בעלה של קופר ועודד בן ה-83 בעלה של ליפשיץ, שנחטפו יחד איתן, עדיין מוחזקים בידי ארגון הטרור האכזרי יחד עם שאר החטופים, ואנו נמשיך לפעול בכל דרך להשבתם.

"צה״ל וכוחות הביטחון פעלו רבות בימים האחרונים בכל הערוצים כדי להביא לשחרורן ולהתגבר על הקשיים הרבים שחמאס הערימו. לאחר שעברו לידי כוחות צה״ל, הן עושות דרכן בשעה זו אל מרכז רפואי בישראל שנערך והוכן במיוחד לקליטתן. שם יחכו להן בני משפחתן. אנו מודים למצרים על הסיוע, ולצלב האדום על תפקידם החשוב כמצילי חיים. ממשלת ישראל, צה"ל וכלל מערכת הביטחון, ימשיכו לפעול עם מיטב היכולות ובכלל המאמצים על מנת לאתר את כלל הנעדרים ולהשיב את החטופים כולם הביתה".

יוכבד ליפשיץ בחזרתה ארצה מהשבי
יוכבד ליפשיץ בחזרתה ארצה מהשבי
נורית קופר בחזרתה ארצה מהשבי
נורית קופר בחזרתה ארצה מהשבי

יוכבד ליפשיץ היא ממקימות קיבוץ ניר עוז, צלמת ומורה לצילום בתיכון האזורי, פעילת שלום וזכויות אדם. נורית קופר הגיעה לקיבוץ בשנותיו הראשונות, עבדה שנים רבות בבתי הילדים ואחר כך במפעל נירלט. מקיבוץ ניר עוז נמסר: "קיבוץ ניר עוז מברך על שובן של שתיים מתוך עשרות נעדרים מתושבי הקיבוץ. יוכבד ליפשיץ (85) ונורית קופר (79) הגיעו לישראל לאחר 16 ימים בשבי בעזה וכעת נמצאות עם משפחותיהן. אנחנו מאחלים לשתיהן בריאות איתנה. בני הזוג של שתיהן, עודד ליפשיץ (83) ועמירם קופר (84) עודם בשבי בעזה. כרבע מקיבוץ ניר עוז - בינהם ילדים, תינוקות, מבוגרים ומשפחות עדיין מוגדרים כנעדרים, חטופים או נרצחים. אנו מחכים ומייחלים לשובם של כל החטופים והנעדרים מכל רחבי הנגב והארץ. קהילת ניר עוז דורשת מהממשלה להחזיר בשלום את כולם הביתה עכשיו".

דניאל ליפשיץ, נכדה של יוכבד, אמר הערב לחדשות 13: "אנחנו מרוגשים, שמחים ומאושרים מההודעה הרשמית ומזה שסבתא שלי ונורית חוזרות אלינו במהלך הומיניטרי. אנחנו מצפים להן, ולשחרורם כל החטופים. אנחנו מקווים שהיא בסדר. אני יודע שהיא עברה ברכב של הצלב האדום, ושהיא עברה את מעבר רפיח ודיברו איתה. אנחנו ממש מקווים לראות אותה ושזה רק פתח לשחרורם של שאר החטופים".

ממטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים נמסר: "חובתם של מנהיגי העולם הערבי לפעול לסיום הטרגדיה אשר איפשרה לחמאס דעאש להפוך מאות אזרחים וחיילים להפוך לבני ערובה תוך ביצוע פשעים נגד האנושות. מטה משפחות החטופים והנעדרים מברך על חזרתן של נורית קופר ויוכבד ליפשיץ ששבו הלילה הביתה ויתאחדו בקרוב עם יקיריהן. המשימה שלנו להחזרת כלל החטופים נמשכת".

עוד הוסיפו: "מאות חטופים עדיין בשבי של ארגון טרור אכזרי בו מוחזקים תינוקות, ילדים, אימהות, אבות קשישים וחיילים שמחכים שנחזיר אותם הביתה. כל יום בו חמאס ממשיך להחזיק באזרחים חפים מפשע, הוא עוד יום בו ממשיך לבצע פשעים כנגד האנושות. מעל 200 אזרחים ישראליים מוחזקים בתנאים מחפירים ומחכים לחזור הביתה כבר מעל ל 16 ימים, אנו קוראים לממשלת ישראל ולמנהיגי העולם להחזיר את כולם הביתה עכשיו. זוהי משימה לאומית ועולמית ראשונה היחידה שצריכה לעמוד לנגד עיניכם".

יוכבד ליפשיץ עם בעלה עודד, שעדיין נמצא בשבי חמאס
יוכבד ליפשיץ עם בעלה עודד, שעדיין נמצא בשבי חמאס

דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, כתב הערב בחשבון הטלגרם שלו: "הזרוע הצבאית של חמאס, דרך תיווך מצרי וקטרי, שחררה שתי אסירות מסיבות הומניטריות ורפואיות, וזאת למרות שישראל ביצעה 8 הפרות של הצעדים שהוסכם עליהם מול המתווכים, ועל ישראל היה להיות מחוייבת אליהם במהלך היום הנוכחי בכדי שהעיסקה תבוצע".

זאהר ג'בארין, בכיר הלשכה המדינית של חמאס, התייחס לשחרור שתי חטופות נוספות בריאיון לערוץ אל-מיאדין הלבנוני: "הצעדים האלה מדגישים שאין אמת בטענות שהופנו אל חמאס, וכי חמאס דבקה במוסר ובדת האיסלאמית. דובר הזרוע הצבאית של חמאס כבר אמר שאלו שאין להם אזרחות ציונית הם אורחים אצלנו, וכי הם ישוחררו כשהתנאים הביטחוניים והתנאים בשטח יאפשרו זאת".

מהוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC), אשר סייע הערב בשחרור יוכבד ונורית באמצעות הוצאתן אל מחוץ לעזה, נמסר: "תפקידנו כמתווך ניטרלי בין הצדדים לסכסוך הופך את עבודתנו לאפשרית. אנו ערוכים לבקר את החטופים שנותרו בשבי ולסייע בכל שחרור עתידי. אנו שמחים שבקרוב אלו ששוחררו יתאחדו עם משפחותיהם ואהוביהם".

יהודית רענן ובתה נטלי לאחר שחרורן משבי חמאס
יהודית רענן ובתה נטלי לאחר שחרורן בשבוע שעבר

כזכור, בשבוע שעבר שוחררו שתי חטופות ראשונות - יהודית רענן בת ה-59 ובתה נטלי בת ה-18. הן הועברו בתיווך של הצלב האדום למצרים דרך מעבר רפיח, ובגבול הרצועה קיבל אותן הממונה על החטופים והנעדרים, תא"ל במיל' גל הירש. דובר צה"ל עדכן היום כי הודעה נמסרה למשפחות של 222 חטופים.