פעילה אמריקנית נורתה ליד שכם, צה"ל: "הנושא בבדיקה"

אייסנור איגי, אזרחית אמריקנית וטורקית, נפגעה בראשה מאש לוחמים במהלך תהלוכה "נגד ההתנחלויות" בעיירה ביתא, ומתה מפצעיה לאחר זמן קצר בביה"ח. מצה"ל נמסר כי הכוח ירה לעבר משליך אבנים שהיווה איום, וכעת נסיבות האירוע נבדקות. הבית הלבן דורש פתיחת חקירה; שגריר ארה"ב בישראל: "מוות טרגי, אוספים פרטים נוספים". משרד הבריאות הפלסטיני הודיע מאוחר יותר כי נערה בת 13 נהרגה בכפר סמוך, במסגרת פרעות שהתפתחו לאחר שמתנחלים הגיעו למקום

זמן צפייה: 01:40

אייסנור איגי, פעילת זכויות אדם בעלת אזרחות אמריקנית, נהרגה היום (שישי) מירי בהפגנה בעיירה ביתא, מדרום לשכם. לפי דיווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "וואפא", הפעילה האמריקנית, שאוחזת גם באזרחות טורקית, נפגעה בראשה והועברה במצב קשה לביה"ח רפידיא בשכם, אך שם מתה מפצעיה. בצה"ל הגיבו על הדיווח, ומסרו כי נסיבות האירוע נמצאות בבדיקה: "במהלך פעילות כוחות הביטחון סמוך לביתא, הכוח הגיב בירי לעבר מסית מרכזי שהשליך אבנים לעבר הכוחות, והיווה איום על כוחותינו. נבדקת טענה כי אזרחית זרה נהרגה מירי במרחב, פרטי האירוע ונסיבות פגיעתה בבדיקה".

גורמים מטעם הבית הלבן כבר פנו לישראל בדרישה שתפתח חקירה ויועבר לוושינגטון מידע נוסף אודות התקרית. דובר המועצה האמריקנית לביטחון לאומי אמר בהתייחסות למותה של איגי: "אנחנו מוטרדים עמוקות ממותה הטרגי של אזרחית אמריקנית בגדה המערבית".

צילום הדרכון של הפעילה שנהרגה
צילום הדרכון של הפעילה שנהרגה

שגריר ארצות הברית בישראל, ג'ק לו, גינה גם הוא את הירי בפעילה האמריקנית, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אנו מודעים למותה הטרגי היום של האזרחית האמריקנית, אייזנור איגי, בגדה המערבית. אנו מביעים את תנחומינו העמוקים למשפחתה". עוד הוסיף: "אנו אוספים מידע נוסף על נסיבות מותה, ויהיה לנו מה לומר כשנדע יותר. ביטחונם של אזרחים אמריקנים נמצא בראש סדר העדיפויות שלנו".

לפי דיווחים שונים, אייגי הגיעה לשטחי יהודה ושומרון כדי להביע את הזדהותה עם הפלסטינים ברקע המלחמה הנמשכת ברצועת עזה, והתהלוכה שבה נורתה הוגדרה "צעדה נגד ההתנחלויות".

פלסטינים מפגינים בגדה המערבית לציון יום הנכבה
פלסטינים מפגינים בגדה המערבית (ארכיון) | צילום: רויטרס

שעות לאחר התקרית בביתא, משרד הבריאות הפלסטיני הודיע כי באנא אמג'ד בכר, נערה בת 13, נהרגה בעיירה קריות שבאזור שכם. לפי דיווחים, הנערה נפגעה מירי בעת ששהתה בביתה, לאחר שמתנחלים הגיעו לעיירה הפלסטינית והחלו להתפרע.

מארגון "יש דין" נמסר: "תושבי קריות דיווחו לתחקירני יש דין שהאירוע החל כאשר עשרות מתנחלים מלווים בחיילים הגיעו לאדמות קריות והציתו בהן אש. בעקבות זאת פרצו עימותים שזלגו לפאתי הכפר ובמהלכם נורתה אש חיה. הילדה, באנא אמג'ד בכר, נפגעה מירי כאשר הייתה בביתה ומתה לאחר זמן קצר".

באנא אמג'ד בכר, הנערה בת ה-13 שנהרגה ליד שכם
באנא אמג'ד בכר, הנערה בת ה-13 שנהרגה ליד שכם

תרחיש של פגיעה באזרחי מדינות מערביות ובייחוד באמריקנים מדאיג מאוד את כוחות הביטחון, והוא גורר אחריו השלכות מדיניות. במהלך חודשי המלחמה, זכורה היטב תקרית הרג שבעת עובדי ארגון הסיוע הבינלאומי "World Central Kitchen", בעקבות תקיפה אווירית של צה"ל על רכביהם שנסעו בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה.

במסגרת התקרית הקשה, נהרגו עובדים המגיעים מארצות הברית, קנדה, בריטניה, אוסטרליה, אירלנד, פולין, בנוסף לפלסטיני תושב הרצועה. בצה"ל התחייבו מיד עם פרסום הפרטים הראשוניים: "נעשים מאמצים רבים כדי לאפשר מעבר בטוח של סיוע הומניטרי, ועובדים בשיתוף פעולה ובתיאום מלא עם ארגון WCK במטרה לתמוך במאמציהם לספק מזון וסיוע הומניטרי לתושבי רצועת עזה".

הרג העובדים עורר זעם בעולם, וגרר ביקורת מכיוונו של הנשיא ג'ו ביידן, שאמר כי ישראל "לא עושה מספיק כדי להגן על אזרחים", והוסיף: "תקריות כמו אלו פשוט לא אמורות לקרות, ארה"ב קראה לישראל פעם אחר פעם למקד את הפעולות הצבאיות שלה נגד חמאס, תוך פעולות הומניטריות, כדי למנוע פגיעה באזרחים".