הערכה: כשליש ממחבלי חמאס חוסלו ו-65% מהמנהרות פעילות

גורמי מודיעין אמריקניים העריכו כי ארגון הטרור מצליח לגייס אנשים חדשים לשורותיו בזמן המלחמה - ובכך מצליח לשרוד ברצועה. דיווח: ארה"ב ריככה את התנגדותה למבצע רחב ברפיח - עקב הפעולות להימנעות מפגיעה באזרחים בעיר הדרומית

כוחות צה"ל במזרח רפיח
כוחות צה"ל במזרח רפיח | צילום: דובר צה"ל

בעיתון האמריקני "פוליטיקו" דווח הלילה (רביעי) כי על אף הטענות שלחמאס נותרו ארבעה גדודים מתוך 24 שהיו פעילים לפני המלחמה והם מרוכזים ברפיח, לדעת גורמי מודיעין אמריקניים, צה"ל חיסל ועצר בין 30 ל-35 אחוזים ממחבלי ארגון הטרור עד כה. כמו כן, הגורמים העריכו כי כ-65 אחוזים מהמנהרות המשמשות לטרור ולהברחות ברצועת עזה עדיין פעילות. הם טענו כי חמאס מצליח לגייס לוחמים חדשים במהלך המלחמה - וכך עדיין מצליח לשרוד ברצועה.

בתוך כך, על אף כי בוושינטגון איימו כי יעצרו את משלוחי הנשק אם תתרחש פעולה נרחבת היקף ברפיח, ב"בלומברג" האמריקני דווח כי בארצות הברית שינו את דעתם - וריככו את התנגדותם למבצע נרחב בעיר הדרומית. דבר זה מגיע עקב שינוי תוכניות הפעולה באזור, כפי שהוצגו ליועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, בביקורו בישראל.

לפי גורמים אמריקניים, ישראל פועלת כדי למנוע פגיעה באזרחים בעיר הדרומית, וכי הוצגו נתונים המראים שכמיליון פלסטינים כבר התפנו ממנה - דבר שהפחית את חששות האמריקנים. עם זאת, הגורם אינו פירט את היקף הפעולות המקובלות על ידי הבית הלבן - ומסר שלא כל פעולה צבאית ישראלית תאושר באופן מיידי על ידם.

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן | צילום: רויטרס

כזכור, לפני כשבועיים נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר ל-CNN כי וושינגטון תעצור משלוחי נשק לישראל אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יורה על פלישה גדולה לרפיח. לדברי ביידן, "אזרחים בעזה נהרגו מהנשק הזה", בהתייחסו לפצצות במשלוח הנשק שהושהה בשבוע שעבר. הוא הוסיף: "הבהרתי שאם ישראל תיכנס לרפיח - והיא עדיין לא פלשה לשם באופן נרחב - לא אספק את הנשק".