במערכת הביטחון בודקים האם חוסל מרוואן עיסא, סגנו של מוחמד דף

אחרי גל תקיפות חריג בשבת באזור מחנה הפליטים נוסיראת שברצועת עזה, צה"ל ושב"כ בודקים אם בכיר חמאס ומספר 3 בארגון חוסל. לפי דיווחים, בתקיפות נהרגו לפחות עוד 5 בני אדם ו-9 נפצעו. בעבר ניסתה ישראל להתנקש בעיסא - אך ללא הצלחה. נתניהו: "חיסלנו כבר את מספר 4 בחמאס. 3, 2, ו-1 בדרך"

זמן צפייה: 01:14

האם סגנו של מוחמד דף חוסל? אחרי שאמש (ראשון) דווח בחדשות 13 כי צה"ל תקף באזור מחנה הפליטים נוסיראת שברצועת עזה במוצאי השבת - מקום מגוריו של מרוואן עיסא - בחמאס מנסים לברר מה עלה בגורלו של מספר 3 בארגון. לפי דיווחים, בתקיפה נהרגו לפחות חמישה בני אדם ותשעה נפצעו.

בלילה שבין שבת לראשון הפציצו מטוסי קרב ישראליים מבנה במחנה הפליטים נוסיראת, בעקבות מידע מודיעיני שהתקבל ולפיו ייתכן שעיסא נמצא במקום. בעבר ניסתה ישראל להתנקש בעיסא – אך ללא הצלחה. אם הפרטים יתבררו כנכונים, מדובר בחיסול המשמעותי ביותר מתחילת המלחמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בסרטון שפרסם, בו אמר: "אנחנו בדרך לניצחון המוחלט. בדרך לניצחון הזה, חיסלנו כבר את מספר 4 בחמאס. 3, 2, ו-1 בדרך. כולם בני מוות, אנחנו נגיע לכולם". בכך, לקח נתניהו לראשונה אחריות על חיסול סאלח אל-עארורי, מספר 4 בחמאס, לפני כשלושה חודשים וחצי בביירות.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403111501' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו: "חיסלנו כבר את מספר 4 בחמאס. 3, 2, ו-1 בדרך"' poster='' kid='1_yo5n3iv7' duration='13']

מרוואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס וממייסדי הארגון, אינו נוהג להופיע בפומבי לרוב. בנו, מוחמד עיסא, חוסל בתקיפה אווירית של חיל האוויר לפני כחודשיים, ואחיו, וואיל עיסא, חוסל במהלך מבצע שומר החומות.

עיסא נולד בשנת 1965 במחנה הפליטים אל-בורייג' שברצועת עזה. עקב פעילותו בחמאס, ריצה עונש מאסר בישראל במשך חמש שנים, ואף שהה בכלא של הרשות הפלסטינית במשך ארבע שנים - אך שוחרר בשנת 2000, עם פרוץ האינתיפאדה השנייה.

בהמשך, התברג מחדש בהנהגת חמאס, ולפני תוכנית ההתנתקות תפקידו היה מפקד המבצעים "לכיבוש ההתנחלויות". באוגוסט 2006 צה"ל ניסה לחסל את עיסא יחד עם צמרת חמאס ברצועת עזה - אך הוא נפצע באגן בלבד. עיסא היה יעד בגל התקיפות בו חוסל אחמד ג'עברי במהלך מבצע עמוד ענן ב-2012 - אך לא נפגע מהן, והחליף את ג'עברי בתפקידו כסגנו של מוחמד דף.

רמטכ"ל חמאס אחמד ג'עברי שחוסל במבצע עמוד ענן
אחמד ג'עברי, שחוסל במבצע עמוד ענן
דובר צה"ל חשף תיעוד חדש של מוחמד דף
תיעוד חדש של מוחמד דף. האם סגנו חוסל? | צילום: דובר צה"ל

ב-2011 עיסא היה גורם משמעותי בעסקת גלעד שליט, במסגרתה שוחררו 1,027 אסירים פלסטיניים. סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס הופיע בפומבי באופן נדיר בועידת חמאס ב-2015, בה טען שחמאס מעוניין להכפיל את כוחו באמצעות שיפור יכולותיו לייצר רקטות באופן עצמאי.

בפברואר 2020 דווח כי ישראל תכננה להתנקש ביחיא סינוואר ובמרוואן עיסא, אך גורמי מודיעין מצריים שכנעו להימנע מכך. עוד באותה השנה נכנס עיסא לרשימת הטרוריסטים המבוקשים בידי ארצות הברית, וב-2023 נוסף לרשימת הטרוריסטים המבוקשים בידי המועצה האירופית - בשל פעילותו בחמאס.

צה"ל הפציץ את ביתו פעמיים - בימיו הראשונים של מבצע צוק איתן ב-2014 ובמהלך מבצע שומר החומות ב-2022 - אך עיסא לא שהה שם, ולפיכך לא נפגע.

מוחמד עיסא, בן סגנו של מוחמד דף
מוחמד עיסא, בן סגנו של מוחמד דף

גל תקיפות זה מגיע לאחר שצה"ל חיסל את סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-עארורי, בתקיפת מל"ט בלבנון לפני כחודשיים. אל-עארורי היה אחראי על הכוונת פעילות הטרור ביהודה ושומרון, והיה אחד מהמתכננים של המתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר.