הצצה מבפנים: כך נראים החיים בלב ים על אסדת כריש

אסדת הגז כריש עמדה במשך חודשים בליבת האיומים של נסראללה, ולפני שלושה שבועות נחתם ההסכם בין ישראל ללבנון, ולפי שעה האיום הוסר ומערכות הפקת הגז החלו לפעול. קיבלנו הצצה בלעדית לאסדה המדוברת והמאוימת במדינה - וראינו מקרוב איך נראים החיים בלב הים, מרחק נגיעה מהגבול עם לבנון. "למציאות הזאת יש הרבה יתרונות"

זמן צפייה: 12:57

בדרך לאסדת כריש צריך להחתים דרכון. בלי דיוטי פרי ובלי טרולי, אבל בכתבה ששודרה הערב (שישי) ב"שישי עם אילה חסון" אנחנו יוצאים מתחומי מדינת ישראל וטסים לעיר חדשה שהוקמה בלב הים התיכון, כ-90 קילומטרים מערבה לתוך הים, אל המים הכלכליים של ישראל - אבל מחוץ למים הטריטוריאליים ולשטחה של המדינה.

שנים אנחנו מדברים על אסדת כריש. השבוע קיבלנו סוף סוף הזדמנות לבקר בה, בפעם הראשונה שנכנסות מצלמות לאסדה שנמצאת בלב הוויכוח הפוליטי, בלב מחלוקת הבינלאומית ובלב הסכנות הביטחוניות. לאסדת כריש מגיעים במסוק. אנחנו ממריאים משדה התעופה הקטן של חיפה בשעת בוקר, ועוזבים את העיר, מערבה לים.

חיפה נראית נהדר בהמראה לים, ותוך שניות הכחול הגדול עוטף אותנו. האתגר של הטייסים הוא להנחית את המסוק בבטחה באמצע שום מקום, בעומק הים התיכון. אסדת כריש היא עיר בלב ים, עיר עם חוקים משלה. החוק הראשון זה קודם כל בטיחות, ועם כל הכבוד לטילים ולמלטים של נסראללה, החשש מספר 1 כאן זה שריפה, וכמובן דליפת גז.

אסדת הגז ''כריש''
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: חדשות 13

אז איך הגענו עד הלום? הנה תקציר הפרקים הקודמים: ב-2012 התגלה שדה הגז כריש, וב-2016 מכרו חברות דלק ונובל אנרג'י את זכויותיהן לחברת אנרג'יאן היוונית ב-150 מליון דולר. חברת אנרג'יאן בנתה את אסדת הגז בסין ובסינגפור, והניחה צינורות תת ימיים בעומק של 1.7 קילומטרים, עד קרקעית הים. וב-5 ביוני 2022 חצתה אסדת הגז את תעלת סואץ והגיעה ליעדה, כ-90 קילומטרים מחופי ישראל.

ואז, נכנס למשוואה שחקן מאיים חדש ישן. מעומק הבונקר בביירות, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה החל לאיים ולאיים יותר ויותר ביום שבת, 2 ביולי השנה, חיזבאללה שלח שלושה מל"טים לעבר אסדת כריש. צה"ל גילה אותם, וחיל האוויר וחיל הים יירטו אותם הרחק הרחק מהאסדה.

אסדת הגז ''כריש''
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: חדשות 13

עובדים באסדת הגז ''כריש''
עובדים באסדת הגז ''כריש'' | צילום: חדשות 13

את אמצעי ההגנה שעל אסדת כריש לא צילמנו כדי לא לחשוף אותם, אבל חבילת ההגנה האמיתית על האסדה היא החבילה שלא תיראו עליה, אלא הרחק במים והרחק בשמיים - החל מהמודיעין הישראלי, דרך מערכות הגילוי וההתראה, ועד המל"טים של חיל האוויר בשמיים, הצוללות מתחת לים, וספינות הטילים, כמו ספינת הטילים החדשה אחי מגן, ספינת סער שש שעליה משגר כיפת ברזל, ומכ"מים, וטילי ברק ליירוט טילים ומל"טים.

אבל למרות חבילת ההגנה המרשימה מאוד סביב אסדת הכריש, הרוב המוחלט של עובדי האסדה, זרים ומערביים שלא בדיוק רגילים לאזעקות וטילים, והנחת העבודה המחמירה חייבת להיות שנאסראללה לא אמר את המילה האחרונה.

עובדים באסדת הגז ''כריש''
עובדים באסדת הגז ''כריש'' | צילום: חדשות 13

עובדים באסדת הגז ''כריש''
עובדים באסדת הגז ''כריש'' | צילום: חדשות 13

ב-26 באוקטובר, לפני כשלושה שבועות, הודיעה חברת אנרג'יאן את ההודעה הנכספת שבישרה כי היא החלה להפיק גז משדה כריש. למחרת נחתם ההסכם בין ישראל ללבנון. מה הלאה? קודם כל שימשיך ככה. בלי הסלמות, בלי מל"טים ובלי טילים. החזון הוא לפתח את מאגר 'כריש צפון' עד סוף שנת 2023. כאשר בגלל המלחמה באוקראינה יש מי שנערך באירופה לחורף חשוך וקר, מה שקרה כאן בשבועות האחרונים הוא לא פחות מפלא. ביצור העצמאות האנרגטית של ישראל.