הורי הקצין שמת בכלא נגד כוכבי: "הענקת רוח גבית למחיקת האירוע"

הוריו של קצין המודיעין ת' שמת באופן מסתורי במאי 2021, שלחו מכתב לרמטכ"ל היוצא ותקפו: "נראה כי צה"ל מעדיף או לא רוצה לדעת, לא להבין לעומק מה קרה ביחידה, לאטום אוזניו ועיניו על מה התרחש בכלא"

קברו של קצין המודיעין שמת בכלא

הוריו של קצין המודיעין ת', שמת באופן מסתורי בכלא הצבאי במאי 2021, נפגשו בימים האחרונים עם הרמטכ"ל היוצא רא"ל אביב כוכבי ושיגרו לו הבוקר (שני) מכתב פתוח. "נראה כי צה"ל מעדיף או לא רוצה לדעת, לא להבין לעומק מה קרה ביחידה, לאטום אוזניו ועיניו על מה התרחש בכלא", כתבו. "צה"ל מעדיף להדחיק, צה"ל מעדיף למחוק את האירוע ואתה, במעשיך, מעניק לכך רוח גבית".

עוד כתבו ההורים: "נראה ש'נרטיב האשם' יותר מתאים לצה"ל מאשר קבלת אחריות. קיווינו ופיללנו שאתה, כמי שבמשמרתו התרחש האירוע שצריך להדיר שינה מכל הורה לחייל בצה"ל - תציג לנו ולציבור, תחקיר כנה, שקוף, נוקב ככל שיהיה, על האירוע כולו, למען הפקת לקחים. את התשובות האלה לא נתת לנו. השארת תיק פתוח. נמשיך ונדרוש אותם. לא ננוח ולא נשקוט".

"יצאנו מהפגישה עמך עם מועקה קשה", כתבו ההורים, והמשיכו: "לא מצאת לנכון להודות בטעויות של צה"ל, שלא לומר מחדל, לא הצבעת ולו על אדם אחד, זוטר או בכיר שבמעשיו, בין אם במישרין או בעקיפין שלא הקפיד על נהלים, בקרה ומעקב ביחידה של בננו. כך גם בעניין המשמורת עליו. אין איש במערך הכליאה או הרפואה שיש לו אחריות למותו".

ההורים הסבירו את תחושתם הקשה, וטענו כי דרישתם לעיין בדו"ח המקרה, נתקלה בסירוב: "ראש אכ"א, שהבהיר שאין לו כל התנגדות להעברת הדו"ח, אך העברתו נמנעה לאור התנגדות של הפצ"רית". "עיניך הקוראות. שני אלופים במסר סותר שמעלה תחושה של העדר כנות וחוסר שקיפות", כתבו.

"קיווינו ופיללנו שאתה, כמי שבמשמרתו התרחש האירוע שצריך להדיר שינה מכל הורה לחייל בצה"ל - תציג לנו ולציבור, תחקיר כנה, שקוף, נוקב ככל שיהיה, על האירוע כולו, למען הפקת לקחים", סיכמו ההורים.

הרמטכ''ל היוצא רא''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל היוצא רא''ל אביב כוכבי | צילום: דובר צה''ל

נזכיר כי צה"ל הודיע לפני כשבועיים על שהכיר "באופן חריג" בקצין כחלל צה"ל - "למרות שמת בהיותו אזרח, לפנים משורת הדין". הרמטכ"ל אביב כוכבי מינה את אלוף (במיל') ניצן אלון לתחקר את הפרשה. האחרון אמר כי "מתוך חמלה למשפחה, המלצנו להכיר בו כמי שהיה חייל בעת מותו. הרמטכ"ל קיבל את המלצתנו ומשרד הביטחון יעשה את צעדי ההנצחה". בצה"ל אמרו כי "מדובר בהחלטה חריגה ויוצאת דופן שאינה מפחיתה ממעשיו החמורים של ת', שפגעו בביטחון המדינה".