אזהרת מערכת הביטחון על המצב באיו"ש: "עלול להביא למאות הרוגים"

שר הביטחון, ראש שב"כ והרמטכ"ל הזהירו את הקבינט מהמצב הביטחוני ביהודה ושומרון, וביקשו להרגיע את השטח - בדגש על העברת הכספים לרשות וסטטוס הקוו בהר הבית. במידה והמצב אכן יגיע לידי פיצוץ, תגובת צה"ל תגיע על חשבון הלחימה ברצועת עזה

זמן צפייה: 02:22

בעוד שהפעילות המסיבית של צה"ל בדרום ובצפון נמשכת, הערב (שלישי) פורסם במהדורה המרכזית כי בישיבת הקבינט האחרונה הזהירו בכירי מערכת הביטחון בישראל, בהם שר הביטחון יואב גלנט, ראש שב"כ רונן בר, והרמטכ"ל הרצי הלוי כי המצב בשטחי יהודה ושומרון נמצא על סף פיצוץ, וכי הדבר עלול לעלות ב"מאות הרוגים" בישראל.

במצגת שהציגו לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרים, הוצגו נתונים על אודות כמות נשק שנמצאת בשטח, ועל גניבות נשקים. נאמר כי אם המצב יגיע לכדי פיצוץ, הוא יביא לאבדות רבות גם מפיגועי התאבדות. במערכת הביטחון טוענים כי צריך להרגיע את המצב, ועלה נושא העברת הכספים לרשות הפלסטינית, אותה מעכב שר האוצר בצלאל סמוטריץ', וגם נושא סטטוס הקוו בהר הבית, בצל הפעילות המרובה של השר איתמר בן גביר באזור.

הבכירים ביקשו מנתניהו להעביר החלטת ממשלה בעניין, אך נתניהו מסתפק בהודעה פומבית שצריך לעבור דרכו לפני כל עלייה להר הבית. לאחר תשובה זו, מערכת הביטחון בעצם נענתה בשלילה על כל הצעה שהציגה ליושבי הקבינט.

חיילי צה"ל בטולכרם
כוחות צה"ל בטולכרם | צילום: דובר צה"ל

פוטנציאל התבערה באיו"ש מדיר שינה בקרב מערכת הביטחון. לצה"ל אין מספיק כוחות כדי לתגבר את השטח, זאת מכיוון שלא ניתן להוריד כוחות מהצפון. כל התלקחות רחבה בשטחים תיענה על חשבון המשך הלחימה ברצועת עזה. צה"ל לא יוכל לכסות את כלל המשימות שיש לו במצב שכזה.

בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית (ארכיון) | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ביום שישי פנה בן גביר במכתב לנתניהו, בבקשה לכלול במטרות המלחמה את הכרעת חמאס ויתר ארגוני הטרור ביהודה ושומרון. השר בן גביר ציין במכתבו כי טבח 7 באוקטובר יצא לפועל "בעקבות קונספציה חמורה, שבעקבותיה אנו מצויים כיום במלחמה במספר חזיתות, כאשר אחת החזיתות הללו היא חזית יהודה ושומרון".

"אולם למרבה הצער, בחזית זו הקונספציה עדיין קיימת כמעט במלואה", כתב השר בן גביר לרה"מ, "תנועת תושבי הרש"פ מתאפשרת בצירים באופן חופשי, וארגוני הטרור מצויים בהליכי התעצמות משמעותיים. הדבר בא לידי ביטוי בעלייה החדה של ניסיונות ארגוני הטרור השונים לאחרונה לבצע פיגועי תופת באמצעים שונים, כאשר בפיגוע ירי רצחני שאירע ביום ראשון, נרצחו שלושה שוטרים ישראלים במעבר תרקומיא".