דריכות שיא: צוללת טילים בליסטיים ונושאת מטוסים בדרך למזה"ת

הפנטגון הודיע כי שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט, ועדכן אותו כי הורה על פריסת צוללת טילים בליסטיים באזור, כמו גם על האצת הגעתה של נושאת המטוסים "לינקולן"

זמן צפייה: 01:38

מסר לאיראן ולחיזבאללה - בצל כוננות שיא למתקפה: הפנטגון הודיע במהלך הלילה (בין ראשון לשני) כי שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין הורה על פריסת צוללת טילים בליסטיים במזרח התיכון. עוד נאמר כי אוסטין גם הורה לנושאת המטוסים USS Lincoln להאיץ את פריסתה באזור. בשיחה הדגיש אוסטין את מחויבותה של ארה"ב "לנקוט בכל צעד אפשרי להגנת ישראל". בתוך כך, בלילה ירה חיזבאללה מטח של כ-30 רקטות לאזור נהריה. חלק מהרקטות התפוצצו בשטחים פתוחים. אין נפגעים.

נסראללה סופד לבכיר חיזבאללה, פואד שוכר, במהלך הלוויתו
נסראללה סופד לבכיר חיזבאללה, פואד שוכר, במהלך הלוויתו | צילום: רויטרס
הלוויתו של בכיר חיזבאללה, פואד שוכר
הלוויתו של בכיר חיזבאללה, פואד שוכר | צילום: רויטרס
הלווית הנייה באיראן
הלווית הנייה באיראן | צילום: רויטרס

בתוך כך, ברקע ההמתנה לתגובות חיזבאללה ואיראן, בישראל העלו אמש כוננות - ושינו את הערכת המצב. כעת, מערכת הביטחון נערכת למתקפה משולבת של איראן וחיזבאללה - בין אם סימולטנית ובין אם באופן מדורג - עוד השבוע. כחלק מהערכת המצב החדשה, ראשי מערכת הביטחון סבורים כי איראן כבר איננה משתהה ומתלבטת - וקיימת הערכה כי בכירי משטר האייתוללות החליטו גם הם לנסות לגבות מחיר כואב מישראל, בדומה לחיזבאללה. בנוסף, ייתכן כי משחקי האולימפיאדה השפיעו על הערכת המצב, כיוון שמארחת הטורניר, צרפת, הפעילה לחץ על חיזבאללה ואיראן כדי שלא יבצעו תקיפה במהלך קיום אירוע הספורט הגדול בעולם.

יואב גלנט ולויד אוסטין
השר יואב גלנט ומזכיר ההגנה לויד אוסטין | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מוקדם יותר אתמול ביקר גלנט בבסיס הקליטה והמיון בתל השומר וקיבל סקירה על נתוני הגיוס מראש אכ"א אלוף יניב עשור. במהלך שיחה עם המתגייסים החדשים לחטיבות נח"ל וכפיר, גלנט התייחס למתיחות הגוברת מול הציר האיראני ואמר: "אתם מתגייסים בתקופה מאוד משמעותית ומאתגרת, זה נכון על המלחמה כולה ובמיוחד בימים האלה, בהם האויבים שלנו מאיימים לפגוע בנו בדרכים שהם לא פגעו בנו קודם - אנחנו שומעים את המסרים האלה מכיוון איראן ומכיוון חיזבאללה".

"מי שיפגע בנו באופן שהוא לא פעל בו בעבר, צפוי גם לפגיעה שלנו - באופן שבו אנחנו לא פעלנו בעבר", הוסיף שר הביטחון. "לצה"ל יש יכולת משמעותית. אני מקווה שהם יעשו את החשבון בצורה טובה ולא יגיעו למצב שהם גורמים לנו לעשות דברים שיביאו לפגיעה משמעותית ויעלו את הסיכוי להתפרצות של מלחמה בחזיתות נוספות, זה דברים שאנחנו לא רוצים אותם, אבל אנחנו צריכים להיערך אליהם - והם עלולים לקרות".

בעקבות הדיווחים על שינוי הערכת המצב, דובר צה"ל הדגיש כי "בעקבות הפרסומים האחרונים בנוגע לתוכניותיה של איראן, אנחנו מבהירים כי בשלב זה אין כל שינוי בהנחיות פיקוד העורף. צה"ל ומערכת הביטחון עוקבים אחר האויבים שלנו וההתפתחויות במזרח התיכון, בדגש על איראן וחיזבאללה, ומקיימים הערכת מצב כל העת. כוחות צה"ל פרוסים וערוכים במוכנות גבוהה. במידה ויהיה צורך בשינוי ההנחיות, נעדכן על כך בהודעה מסודרת בערוצים הרשמיים".