"הזיה": סערה בעקבות תרגיל המדמה חטיפת פלסטיני בידי מתנחלים

ראשי המתנחלים זועמים בעקבות תרגיל נרחב שהתבצע באוגדת איו"ש, בו התכוננו הכוחות לתרחיש בו גורמי ימין קיצוני יחטפו צעיר פלסטיני. בן גביר: "המתיישבים לא חוטפים ערבים". ראש מועצת בנימין: "קורא לצה"ל לקיים תחקיר על התרחיש הפוגעני והלא מבצעי בעליל". דובר צה"ל התנצל: "לא תורגלו תרחישים המדמים מתיישבים כאויב, טעות היה לסמן בכיתוב שכזה ואנו מצרים על כך"

זמן צפייה: 01:11

הרוחות סוערות הערב (שני) בקרב הנהגת המתנחלים ביהודה ושומרון, לאחר שאוגדת איו"ש ביצעה היום תרגיל נרחב המדמה תרחיש בו מתנחלים שורפים רכבים, מתפרעים וחוטפים פלסטיני קטין. במסגרת התרגיל, חיילים שדימו את המתנחלים לבשו וסט צהוב עליו נכתב "בימוי אויב", והם "נעצרו" על ידי כוחות החטיבה היהודית בשב"כ ויחידת דובדבן - לאחר שלפי תסריט התרגיל הם נמלטו להתנחלות רמת גלעד. מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס, נכח בשטח ופיקח על התרגיל.

בעקבות הסערה, דובר צה"ל התנצל על קיום התרגיל ומסר: "במהלך תרגיל רחב באוגדת איו"ש תורגלו למעלה ממאה תרחישים שונים ובהם תרחישי קיצון. צה"ל לא תרגל תרחישים המדמים מתיישבים כאויב, והסימון בווסטים המדוברים, אשר מטרתם להפריד בין מתורגל למתרגל, הינה כחלק משגרת הבטיחות. במקרה הנוכחי טעות היה לסמנם בכיתוב שכזה ואנו מצרים על כך". עוד נמסר: "לצה"ל קשר הדוק עם ההתיישבות, והוא פועל להגנתם מסביב לשעון ובשיתוף פעולה".

לפני פרסום הודעת דובר צה"ל, ראשי רשויות ביהודה ושומרון דרשו במכתב ששלחו לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט "לערוך בדק בית בפיקוד מרכז ולהדיח את מי שכתב את התרגיל שמדמה חטיפת פלסטיני על ידי ישראלי". עוד הוסיפו: "מי שידע להדיח לוחמי מילואים שכרזו פרק תהילים במסגד הג'נין בוודאי ידע להדיח את המפקד שתכנן תרגיל שגם מכפיש את ההתיישבות וגם מסכן חיים מכיוון שהוא מבזבז תחמושת וכוח אדם על תרחיש הזוי במקום להתכונן לתרחיש האמיתי".

השטח שבו בוצע התרגיל שעורר סערה
השטח שבו בוצע התרגיל שעורר סערה

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402052109' autoplay='0' credit='' desc='החיילים שמדמים את המתנחלים - בווסטים צהובים' poster='' kid='1_r8sqhdcg' duration='21']

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב גם הוא ואמר: "הדיווח על התרגיל שערך פיקוד מרכז, במסגרתו דימו ״חטיפת ערבי ע״י מתנחלים״, הוא הזייה וטירוף מוחלט. בזמן ש-136 חטופים ישראלים נמצאים בשבי הנאצים מהחמאס, אלוף הפיקוד מורה לקיים תרגיל שבמרכזו התרת דמם של המתיישבים ויצירת דמוניזציה". בן גביר פנה גם הוא לשר גלנט, בדרישה שיתערב בנושא. "לא נאפשר לעבור על סדר היום על התנהלות חמורה שכזו", הוסיף השר לביטחון לאומי.