הרוב בקבינט, וההתנגדות בארה"ב: היערכות לתגובה הישראלית

כיממה לאחר התקיפה ההיסטורית של איראן נגד ישראל, הקבינט דן בתגובה ישראלית, ומסתמן רוב שתומך בפעולה מהירה, הכולל את צה"ל, רה"מ נתניהו, והשרים גלנט וגנץ. מנגד, ישנה אפשרות כי ישראל תעדיף לשמור על איפוק לאור בקשתה של ארה"ב, ותמיכת הקואליציה המערבית שנוצרה

זמן צפייה: 11:01

בשעות הלילה יצאה לדרך התקיפה האיראנית נגד ישראל, עם שיגור מאות כטב"מים וטילי שיוט לשטח המדינה, והערב (ראשון) התכנס הקבינט, ובו דנו השרים והדרג הצבאי על תגובה ישראלית אפשרית מול האיראנים. צה"ל התבקש להציג עוד אפשרויות לתגובה הישראלית, כאשר בתוך הדיון הסתמן רוב בעד תגובה בזמן הקרוב, כשגם הצבא בעצמו המליץ על כך.

עוד לפני המתקפה שהחלה אתמול, חיל האוויר הכין מספר מדרגות לתגובה. המנעד רחב יותר ממה שהחיל הכין עד כה, ותגובה אפשרית תצטרך להיבחן בהקשר אסטרטגי רחב: האם היא משרתת את ישראל. נשאלת השאלה האם ישראל רוצה לבצע תגובה למען תגובה, או אולי לנצל רגע נדיר של קואליצה מערבית ואולי מזרח תיכונית אל מול איראן, ודווקא לשמור על איפוק כדי להביא תוצאות יותר משמעותיות בהמשך.

קבינט המלחמה מתכנס בקריה
קבינט המלחמה מתכנס בקריה

לפי שעה, נראה כי צריך לקרות משהו מיוחד שישנה את הלך הרוח, כדי ששרי הקבינט ישנו את עמדתם ביחס לתקיפה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, והשרים בני גנץ וגדי איזנקוט בין התומכים. ההבנה היא שככל שנתרחק ממועד התקיפה האיראנית - הלגיטימציה לתגובה תפחת. בקבינט גם לא שוכחים כי איראן כיוונה חלק משמעותי מהתקיפה לבסיס חיל האוויר בנבטים, מתוך מטרה מוצהרת להרוס אותו לחלוטין.

במקביל, מבחינת ארצות הברית, המטרה כרגע היא למנוע תגובה ישראלית, בכדי להימנע מהמשך ההסלמה באזור. המסר ששוגר לישראל הוא: "הבטחתם שתגיבו על פי התוצאה, ואנחנו דאגנו שהתוצאה תהיה כפי שהיא – מצפים שתעמדו בסיכום".

השרים גלנט וגנץ
השרים גלנט וגנץ | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

במקביל, כיממה לאחר המתקפה הראשונה אי פעם שבצעה משטחה לעבר ישראל, איראן נמצאת בכוננות ספיגה, אך יודעים שלמרות שארה"ב עזרה לישראל מול המתקפה, היא אולי גם תהיה זו שתמנע תגובת נגד. באיראן מבינים שלישראל יש יכולת התקפית, ומיהרו להודיע על סיומה של ההתקפה כדי להימנע מהסלמה ומהמשך המערכה.

בשעות הלילה התעורר ויכוח בקרב הצמרת המדינית, על השאלה איך, ובעיקר מתי להגיב. הערב התפרסם במהדורה המרכזית כי הייתה אפשרות לתגובה ישראלית נגד איראן בשעות הלילה - אך הוחלט להמתין בעקבות מספר סיבות.

ראשית, הלחץ שהופעל מצד נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שביקש בשיחתו עם נתניהו - שמעוניין בתגובה מתונה ולפי תוצאות המתקפה. בנוסף, ⁠תוצאות ההתקפה האיראנית היו טובות מבחינת ישראל, עם כ-99% הצלחה ביירוט של חיל האוויר ושל המדינות שעזרו לישראל. ולסיום - חוסר הסכמה בתוך קבינט המלחמה.