התיעוד האחרון של אלכס לובנוב, שנרצח בשבי: "הפקרתם אותנו"

משפחתו של לובנוב, שגופתו חולצה לישראל לאחר שנרצח לצד חמישה חטופים אחרים במנהרה ברפיח, התירה לפרסם את הסרטון שהפיץ חמאס ובו הוא מופיע. בתיעוד הקשה אלכס מספר על התנאים בשבי בעזה, מפנה אצבע מאשימה לממשלת ישראל ופונה לציבור בארץ: "צאו לרחובות"

זמן צפייה: 03:19

משפחתו של החטוף אלכס לובנוב, שנרצח במנהרה ברפיח לצד חמישה חטופים נוספים שגופותיהם חולצו לישראל בתחילת החודש, התירה הערב (שישי) לפרסום סרטון שלו מהשבי, שהפיץ חמאס לאחר מותו. במהלך הסרטון, המכיל גם קטעים של החטופה שנרצחה כרמל גת, אלכס מקריא טקסט שככל הנראה הוכתב לו על ידי שוביו, ובו הוא מספר בכאב על התנאים בשבי, המחסור באוכל ומים, תחושת ההפקרה - והתקווה לשוב למשפחתו.

"שמי לובנוב אלכנסדר, בן 32 מאשקלון. ב-7 באוקטובר נחטפתי ממסיבה באזור רעים בזמן עבודתי", אומר אלכס בתחילת הסרטון, "אנחנו מוחזקים בתנאים מאוד קשים, אין דברים בסיסיים כמו אוכל, מים חשמל או היגיינה. כל הזמן יש הפצצות, אנחנו מפוחדים ובקושי מצליחים לישון. העבירו אותי בין עשרה מקומות כדי  לשמור על החיים שלי".

בפנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הממשלה, אלכס הוסיף: "נכשלתם, הפקרתם אותנו ב-7 באוקטובר, ועכשיו אתם ממשיכים להיכשל בכל ניסיון לשחרר אותנו בחיים. אתם רק מנסים להרוג אותנו כדי לא לעשות שוב עסקה".

אלכס לובנוב עם אשתו ובנם הבכור
אלכס לובנוב עם אשתו ובנם הבכור | צילום: באדיבות המשפחה

בפנייה לציבור הישראלי אמר אלכס: "אני מבקש עזרה מהחברים שלי ומעם ישראל - השארתי בבית אישה בהריון, ילד בן שנתיים ושני הורים חולים. תעזרו להם לצעוק את צעקתי, תצאו לרחובות, תפגינו ותעשו הכול כדי שנצא מפה בחיים. רק להזכיר לכם שבעסקת שליט שוחררו מעל לאלף מחבלים".

בסוף הסרטון פנה אלכס לבני משפחתו ואמר: "למשפחה שלי, מיכל, תום, אמא אבא, אנטון - תישארו חזקים ומאוחדים, אני בטוב. מתגעגע ואוהב אתכם מאוד".

הלווייתו של אלכס לובנוב באשקלון
הלווייתו של אלכס לובנוב באשקלון | צילום: פלאש 90

מוקדם יותר היום הודיע מטה המשפחות לשחרור החטופים כי קטע אודיו מסרטון של החייל החטוף מתן אנגרסט יוקרן מחר בהפגנה בתל אביב. נמסר כי בסרטון, שאותר ברצועת עזה לפני מספר חודשים, וטרם נחשף לציבור ע"י המשפחה, אנגרסט פונה לרה"מ נתניהו בבקשה שיציל אותו. במהלך ההפגנה תישא דברים ענת אנגרסט, אמו של מתן.

כרמל גת, מתוך הסרטון שפרסם חמאס
כרמל גת, מתוך הסרטון שפרסם חמאס

בשבוע שעבר התירה משפחתה של כרמל גת לפרסם את הסרטון שפרסם חמאס בו היא מופיעה. "שמי כרמל גת, אני בת 39 מבארי. נחטפתי מבית הוריי ב-7 באוקטובר, שם שהיתי עם בני משפחה קרובים שאני לא יודעת מה עלה בגורלם", אומרת כרמל בתחילת הסרטון, "אני מוחזקת בשבי עם מעט מאוד אוכל ומים, תנאי היגיינה ירודים, הפצצות בלתי-פוסקות - ובעיקר בלי לדעת אם אצא מכאן בחיים".

"ב-7 באוקטובר אני, משפחתי ויתר תושבי בארי הופקרנו לגורלנו. אני מתחננת ומפצירה בממשלת ישראל והעומד בראש בנימין נתניהו - בבקשה הפסיקו את ההפקרות וההפצצות, ותחזירו אותנו הביתה", אומרת כרמל בהמשך, "אזרחי ישראל, אני מבקשת מכם להמשיך להפגין עבורנו ולהילחם על החיים שלנו. אל תוותרו ואל תתנו לדלת המשא ומתן להיסגר. ממשפחה יקרה שלי, אני מקווה שיש לי משפחה לחזור אליה, אני נשארת חזקה גם בשבילכם עד שהסיוט הזה ייגמר, אני אוהבת אתכם".

ציוד במנהרה בה נרצחו החטופים
המנהרה בה נרצחו החטופים | צילום: דובר צה"ל
ציוד במנהרה בה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו
ציוד במנהרה בה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו | צילום: דובר צה"ל

בתחילת השבוע צה"ל פרסם תיעוד מהמנהרה ברפיח בה הוחזקו אלכס וכרמל בטרם הוצאו להורג בידי חמאס, לצדם של הירש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי. בצבא הציגו את הסרטון למשפחות הנרצחים, וביום ראשון הוא הוצג גם לראש הממשלה בנימין נתניהו ולקבינט המדיני-ביטחוני. בתיעוד נראה המקום בו שהו החטופים, שם נמצאו בגדים, נשק ואמצעי קשר של המחבלים, בגדים, שאריות אוכל, בקבוקים עם צרכים וכתמי הדם המעידים על הרצח.

עינב צנגאוקר, אמו של מתן שחטוף ברצועה, אמרה: "אני לא יכולה לדמיין מה עובר על מתן שלי עכשיו ועל שאר החטופים שעדיין בחיים. דמם של ששת הגיבורים ששרדו 11 חודשים בגיהנום הזה, הוא על ידיהם של נתניהו המטרפד וחברי הקבינט השפוטים, שבמקום לסגור את העסקה שעל השולחן, הצביעו בעד ספין פילדלפי שתקע את העסקה. הגיע הזמן להתעורר מקונספציית הלחץ הצבאי, ולהבין שהלחץ הצבאי הורג חטופים, והדרך היחידה להחזיר את כולם מיד ולהציל חיים היא בעסקה. אזרחי ישראל, המשיכו לצאת לרחובות בכל יום בכל מקום, עד שנביא עסקה".