המגעים לעסקה, ואזהרת גלנט לנתניהו: "נחמיץ את ההזדמנות"

פרסום ראשון: שר הביטחון יואב גלנט שיגר אזהרה בדיון הקבינט לראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר בהתייחסו לסוגיית הדרישה שלא לאפשר את מעבר המחבלים לצפון הרצועה - כי "אם לא רוצים לעשות זאת - זה אפשרי; אבל נחמיץ את ההזדמנות לעסקה". כל הציטוטים

זמן צפייה: 02:02

ברקע המגעים לעסקת חטופים, פורסם הערב (שני) במהדורה המרכזית כי שר הביטחון יואב גלנט שיגר אזהרה בדיון הקבינט לראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר בהתייחסו לסוגיית הדרישה שלא לאפשר את מעבר המחבלים לצפון הרצועה - כי "אם לא רוצים לעשות זאת - זה אפשרי; אבל נחמיץ את ההזדמנות לעסקה. כבר החלטנו לאשר את המעבר צפונה ואם זה לא יהיה - לא יהיה הסכם".

בן גביר לגלנט: "אז אין לך בעיה שיעלו חמושים (לצפון הרצועה)?".
סמוטריץ': "אף פורום מוסמך לא אישר את מתווה 27 במאי".
השרה גמליאל: "הייתי אצל המשפחה של יגב בוכשטב, שמת בשבי. אני מביאה פה בשם משפחתו דברים שביקשה להעביר לקבינט: 'יגב היה בחיים כאשר היה עם אשתו רימון בשבי. הוא נרצח בשבי. אין לנו זמן, חייבים לפעול לשחרר אותם'".
רגב: "הם מתים בשבי. אנחנו צריכים להזדרז כי הזמן שלנו נגמר"
נתניהו: נושא הדיון הוא לבנון. אפשר לקבוע דיון אחר על השבויים והנעדרים".

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "בניגוד לטענות, רה"מ לא שינה ולא הוסיף שום תנאי של ישראל במתווה. להיפך - עד לרגע זה חמאס הוא זה שדרש 29 שינויים ולא נענה למתווה המקורי. במקום לחוץ על ממשלת ישראל - צריך ללחוץ על סינוואר".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2407292113' autoplay='0' credit='מוריה אסרף' desc='הציטוטים מהקבינט על ההיערכות לתגובה בלבנון' poster='' kid='1_qgn3oakf' duration='33']

הציטוטים מהקבינט
הציטוטים מהקבינט
הציטוטים מהקבינט
הציטוטים מהקבינט

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2907242005' autoplay='0' credit='מוריה אסרף' desc='הציטוטים מהקבינט על התגובה בלבנון' poster='' kid='1_a1jbrcq0' duration='122']

כמו כן, בדיון אמר נתניהו: כשהבאתי לכם 'מוצר מוגמר' לתקיפה בתימן - זעמתם; הפעם אני שומע אתכם. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הוסיפה: "אם יש כוונה לפתוח במלחמה - אני מחויבת לדרוש את כינוס הקבינט".

ובכך מטה המשפחות להחזרת החטופים, דרש מחברי הקבינט, ראשי צוות המו"מ ומראשי כל זרועות הביטחון, להתייצב מול כלל הציבור ולהסביר מדוע לא הושגה עסקה לשחרור כל החטופים, בהודעתם מסרו: "אנו דורשים לדעת אילו תנאים שלא נכללו בעסקת נתניהו שהוגשה על ידי ממשלת ישראל, נוספו למתווה בניגוד מוחלט להבטחות שניתנו לנשיא ארצות הברית בביקורו של רה״מ בוושינגטון, ובניגוד לעמדה הישראלית הראשונית במו״מ".

נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מוקדם יותר היום, תקף ארגון הטרור חמאס את נתניהו בטענה כי הוא הוסיף תנאים ודרישות חדשות להצעה להפסקת אש, והאשים: "התשובה הישראלית מוכיחה שנתניהו מנסה למשוך זמן - וכלל לא רוצה להגיע להסכם". הבית הלבן מסר בתגובה כי שיחות המשא ומתן נמשכות.

בתוך כך, אתמול ראש המוסד דדי ברנע שב ממפגש בן שעתיים ברומא עם המתווכות במגעים לעסקת חטופים. בסיום המפגש גורמים ישראלים מסרו לחדשות 13 כי הם "פסימיים למדי" וכי ההערכה היא שתשובת חמאס למתווה שהוצע תהיה שלילית. במהלך הפגישה בבירה האיטלקית, ראש המוסד הגיש לנציגי מצרים וקטר את ההצעה הישראלית המעודכנת שכללה את הסתייגויות של ראש הממשלה נתניהו.

רה"מ בנימין נתניהו לצד ראש המוסד דוד ברנע
רה"מ בנימין נתניהו לצד ראש המוסד דוד ברנע | צילום: קובי גדעון / לע"מ

ביום שישי הפנו גורמים בכירים בישראל אצבע מאשימה כלפי נתניהו. בשיחה עם חדשות 13 הם תקפו ואמרו כי "בשבוע הבא יחלוף חודש מאז שחמאס ויתר על הדרישה לסיים את המלחמה. במהלך החודש הזה ישראל לא התקדמה במו"מ ולא נפתח מו"מ אמיתי. יש כאן חיים של עשרות חטופים שעלולים להתפספס באשמת נתניהו".