תחקיר הביניים הצבאי למות העיתונאית בג'נין: העברת הקליע תפתור את מקור הירי

דובר צה"ל פרסם את מסקנות הביניים מתחקיר צבאי לאירועי הירי שהביאו למותה של שירין אבו עאקלה. לפי התחקיר, היא נפגעה מירי המחבלים או מירי לוחם שהשיב אש למחבל שירה לעברו

העיתונאית שירין אבו עאקלה שנהרגה בג'נין

צה"ל פרסם היום (שישי) את מסקנות הביניים מהתחקיר הצבאי לאירועי הירי שהביאו למותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה בג'נין, ולפיהן קיימות שתי אפשרויות מרכזיות למקור הירי - בעוד שהעברת הקליע תפתור את שאלת מקור הירי.

אופציה ראשונה היא שהכתבת נהרגה מאש המחבלים, שירו מאות כדורים ממספר מוקדים, באופן לא מבוקר ובכיוון שבו שהתה הכתבת - במטרה לפגוע בכוח הצבאי ובכלי הרכב הצה"ליים. האפשרות השנייה היא, שאחד הלוחמים של צה"ל ביצע ירי של כדורים אחדים מתוך חרך מיוחד בג'יפ ודרך כוונת טלסקופית, לעבר מחבל שירה על כלי הרכב שבו היה הלוחם.

המחבל ירה צרורות לעבר לוחם צה"ל כאמור מספר פעמים, וישנה אפשרות שהכתבת, שעמדה בסמוך למחבל החמוש, נפגעה מירי הלוחם לעבר המחבל. המרחק מכלי הרכב לכתבת היה כ-200 מטרים.

מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, ומפקד חטיבת הקומנדו, אלוף-משנה מני ליברטי, הציגו לרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי את מסקנות הביניים של התחקיר, לפיהן כרגע לא ניתן לקבוע מהו מקור הירי שפגע בכתבת והרג אותה.

אבו מאזן בטקס הממלכתי לזכרה של שירין אבו עאקלה
אבו מאזן בטקס הממלכתי לזכרה של שירין אבו עאקלה | צילום: רויטרס

כזכור, בלילה של 11 במאי 2022 יצאו לוחמי צה"ל למבצע מעצרים בנפת ג'נין. במסגרת הפעילות במחנה הפליטים, נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה"ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים, אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים.

לקראת סיומו של המבצע, באור יום ובעת יציאת הכוחות מהכפר, נפגעה העיתונאית הפלסטינית אשר שהתה בתוך מרחב הלחימה גם בזמן חילופי האש. מאז אותו האירוע, צה"ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת, כאשר בסיום תחקיר הביניים נותרו עוד מספר פרטים הדורשים בירור, אך מתבהרת התמונה על האירוע והאפשרויות השונות לירי אשר הביא למותה.

קבלת הקליע לבדיקה בליסטית מקצועית עשויה להכריע בין שתי האפשרויות המוצגות, אך נכון לרגע זה, הפלסטינים לא נענו לבקשת ישראל לקיים תחקיר משותף או להעביר את ממצאי החקירה שלהם, ובין היתר גם את הקליע.
ישראל הציעה לנציגים הפלסטינים ולנציג אמריקני להיות נוכחים ולהשתתף בתהליכי הבדיקה המקצועיים, הפתולוגיים, הבליסטיים ואף בבדיקה הפורנזית של הקליע - אך הצעות אלו נתקלו בחוסר שיתוף פעולה ונותרו ללא מענה.

הרמטכ"ל הנחה להמשיך ולפעול כדי לברר ולתחקר את האירוע, תוך שימוש בכלל הכלים שברשות הצבא ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת. לדבריו, "אנו מביעים את צערנו על מותה של שירין, רואים חשיבות רבה בחופש העיתונות ופועלים לשמרו. צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכול מקום שיידרש ולעמוד במשימותיו, תוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים".