צה"ל על הרג הפלסטיני: "הכוחות לא התמהמהו, זה שקר"

עם צאת השבת, מסרו המתנחלים את גרסתם לתקרית כפר בורקה שבו נורה למוות קוסאי מעטאן, בן 19, וטענו כי הירי בוצע כהגנה עצמית. החשוד העיקרי מאושפז במצב קשה, ואחר הוא מקורב לעוצמה יהודית. ח"כ סון הר-מלך: "רק בת"א מי שמחסל מחבל זוכה לתשואות". בצה"ל דחו את הטענות שהכוחות הגיעו באיחור: "לא התמהמהו, זה מצג שקרי"

זמן צפייה: 10:08

ברקע החשש במערכת הביטחון מפיגועי נקם לאחר מותו של קוסאי מעטאן, בן 19, בכפר בורקה אמש (שישי), שנהרג לפי החשד נהרג מאש מתנחלים מהמאחז רמת מגרון - השוותה ח"כ לימור סון הר-מלך בין חיסול המחבל בפיגוע הירי בתל אביב, שבו נרצח הסייר חן אמיר (42), לבין מעצר אחד החשודים שעבד בעבר במפלגה. "כשסייר ביטחון בתל אביב מחסל מחבל הוא זוכה לתשואות מכל גורמי הביטחון, אבל כשיהודי מגן על חייו בבנימין מפני המון ערבי הקם להורגו - הוא נעצר בעודו פצוע", כתבה בטוויטר. כמו כן, בצה"ל דחו את הטענות שלפיהן הכוחות הגיעו באיחור לזירה: "הן לא נכונות ומציגות מצג שקרי".

 

בצה"ל אמרו עוד כי "מהתחקיר עולה כי ההתקהלות במרחב החלה בערב שישי באזור 19:00. באזור 20:07 התקבל דיווח פלסטיני ראשוני על חיכוך במרחב. כוחות צה"ל סרקו במרחב שהתקבל, ולא איתרו את החיכוך מאחר והמיקום שהתקבל היה שגוי. ב-20:52 התקבל לראשונה דיווח מאיש ביטחון אזרחי אודות חיכוך בין מספר פלסטינים לתושבי מאחז ‘עוז ציון׳. ב-21:09 לערך התקבל מיקום מדויק של העימות, וכוח צה"ל הגיע ב-21:20 למיקום האירוע, לאחר שבוצע ירי".

ח''כ לימור סון הר-מלך
ח''כ לימור סון הר-מלך (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עם צאת השבת נמסר מטעם המתנחלים כי "עשרות פורעים מהכפר בורקאה תקפו באמצעות אבנים, אלות וזיקוקים באופן קשה קבוצת רועי צאן ומספר מתיישבים שהגיעו לסייע להם. אחד המתיישבים נפצע קשה, הובהל לבית החולים - שם נותח בראשו במהלך השבת. בשעה זו הוא מתאושש מהניתוח במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים שערי צדק כשהוא סובל מדימום מוחי ושברים בגולגולת. ליד מיטתו נמצאים שוטרים מימ"ר ש"י.

עוד נאמר כי "האירוע החל כשרועה צאן יהודי שיצא משכונת ׳עוז ציון׳ רעה את העדר בשטח שבין ׳עוז ציון׳ לבין בורקה בסמוך לשכונה. מספר ערבים התקרבו אליו ואיימו עליו. בשלב זה הזעיק רועה הצאן שחס בסכנה מספר תושבים נוספים שהגיעו לשהות לידו כדי למנוע הידרדרות, אז החלו עשרות פורעים ערבים חמושים באלות, זיקוקים וסלעים לתקוף את המתיישבים בצורה קשה ומסכנת חיים. המתיישבים הזעיקו את כוחות הביטחון וכוחות אזרחיים לסייע להם. הפורעים ירו לעבר המתיישבים זיקוקים בכינון ישיר וסלעים מטווח אפס. בשלב זה ספג אחד המתיישבים סלע בראשו מטווח אפס ונפצע באורח קשה. בכוחותיו האחרונים הצליח המתיישב להגן על עצמו באמצעות שימוש בנשקו האישי אותו מחזיק ברשיון.

"הפצוע פונה מהמקום על ידי חבריו שחברו לאמבולנס ופונה לבית החולים ׳שערי צדק׳ במצב קשה, שם הוא נותח במהלך הלילה, כעת הוא מאושפז כאמור במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים. על פי דיווחים בתקשורת, כתוצאה מירי ההגנה העצמית שביצע המתיישב נפגע אחד הפורעים ונהרג. לאורך כל שהותו בבית החולים נמצאים שוטרים מימ"ר ש"י ליד מיטתו. במהלך ליל שבת עצרה המשטרה תושב יהודי נוסף שהיה באירוע וסייע בפינוי הפצוע לבית החולים. עו"ד נתי רום מארגון 'חוננו' הוזעק במהלך השבת לסייע לפצוע בבית החולים ומסר בצאת השבת כי 'מדובר בנס, מרשי הוא נפגע פיגוע קשה. בנס ובתושייה הוא וחבריו נמצאים כעת בחיים. בבית החולים פגשתי אזרח צעיר פצוע באופן קשה לאחר מתקפת טרור קשה שבצעו בו ובחבריו מאות פורעים ערבים. אני קורא לשב"כ ולמשטרה לאתר עוד הערב את הפורעים הערבים, ולהביאם מאחורי סורג ובריח. זה היה ניסיון רצח של קבוצת יהודים, לינץ' של ממש. מרשי פעל כחוק, וכפי שמתחייב מכל נושא נשק ברישיון - להגן על חייו וחיי אזרחים נוספים".

Whatsapp Image 2023 08 04 At 2
קוסאי ג'מאל מעטאן, בן ה-19 שנורה למוות
הלווית הצעיר הפלסטיני
הלווית הצעיר הפלסטיני | צילום: רויטרס

אחר הצהריים הובא הצעיר הפלסטיני למנוחות ברמאללה בהשתתפות מאות שהניפו דגלי פת"ח וקראו, בין היתר: "ברוח ובדם נפדה אותך, שאהיד". גופתו של מעטאן נלקחה בידי הפלסטינים ולא בוצעה נתיחה לאחר המוות. אמו אמרה: "הוא היה חזק ולא פחד מכלום. לקחו לי את הדבר הכי יקר; הוא שאהיד, אני גאה בו". דודתו של מעטאן אמרה כי אחיינה "רצה להגן על אדמת הכפר בורקא מפני מתנחלים".

אחד החשודים בירי בצעיר הפלסטיני נפצע קשה והוא מורדם ומונשם בבית החולים שערי צדק בירושלים. בצה"ל תגברו את הכוננות ביהודה ושומרון והכריז על האזור כ"שטח צבאי סגור". כוחות הביטחון אספו קליעים מהשטח.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2308051745' autoplay='0' credit='חיים לוינסון, "הארץ"' desc='חברו של החשוד הזהיר: "לא לדבר עם השוטרים"' poster='' kid='1_l3inf2z9' duration='100']

ההתכתבות בוואטסאפ בין עיתונאי ''הארץ'' חיים לוינסון לחברו של החשוד
ההתכתבות בוואטסאפ בין עיתונאי ''הארץ'' חיים לוינסון לחברו של החשוד

בתוך כך, עיתונאי "הארץ" חיים לוינסון שוחח בוואטסאפ עם חברו של החשוד מעוצמה יהודית שנעצר, תוך שהוא מתחזה לבן משפחתו. לוינסון כתב: "המשטרה פה, מה לעשות?". החבר השיב: "לא לספר מה היה, כלום, שום מילה לשוטרים". בעקבות האירוע, בכיר הרשות הפלסטינית ומזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שיח', קרא לקהילה הבינלאומית "להכניס את עוצמה יהודית לרשימת ארגוני הטרור העולמית".

לפי ממצאי התחקיר הראשוני בצה"ל, העימות החל עם הגעת המתנחלים לרעות צאן סמוך לכפר בורקא. למקום הגיעו גם פלסטינים כדי להרחיקם. במקום התגלע עימות בין הצדדים שהסלים ליידוי אבנים, ירי זיקוקים מצד הפלסטינים - ואש מצד הישראלים לעברם. מלבד קוסאי מעטאן, שכאמור נהרג, עוד ארבעה נוספים נפצעו ורכב פלסטיני נמצא שרוף. כמה אזרחים ישראלים נפצעו מזריקות האבנים. בתוך כך המשטרה הפעילה רחפן באזור על מנת לסרוק את השטח.

הלווית הצעיר הפלסטיני
הלווית הצעיר הפלסטיני | צילום: רויטרס

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב על האירוע: "נערי הגבעות הופכים את יו"ש לזירת קרב בין טרור של מחבלים יהודים לטרור של מחבלים ערבים. זה מסכן את ההתיישבות שרובה אזרחים שומרי חוק, מסכן את חיילינו, והפגיעה בחפים מפשע מנוגדת לכל ערך יהודי או דמוקרטי. הגיבוי שהם מקבלים מתוך הקואליציה הקיצונית בתולדות המדינה הוא פיגוע מדיני. ראש הממשלה נתניהו צריך לגנות בחומרה את האלימות הפוגעת בבטחון הלאומי, בצה"ל ובהתיישבות".

מטעם תנועת "מפקדים למען ביטחון לשראל" נמסר: "בעוד מנהיגי המתנחלים משתלחים במפקדי צה"ל, נערי הגבעות, המשוכנעים שהם מעל לחוק, היכו אמש שוב. הם מגיחים ממאחז לא חוקי, רוצחים פלסטינים וגורמים לנזקים בכפר בורקא. ‏טרור הוא טרור הוא טרור ועל הגורמים המדיניים להנחות מיידית את מערכת הבטחון לנהוג ביד קשה גם בטרור היהודי".