שגריר ארה"ב מגנה את אלימות המתנחלים: "להעמיד את הפושעים לדין"

ביום שאחרי פרוץ המהומות בכפר הפלסטיני הסמוך לשכם, כאשר כ-50 מתנחלים רעולי פנים הציתו רכוש ולפי דיווחים פלסטיניים צעיר נהרג ואדם נוסף נפצע קשה, השגריר האמריקני גינה את האירועים. הבית הלבן: "ישראל חייבת לנקוט בצעדים לעצירת האלימות"

זמן צפייה: 03:15

ביום שאחרי פרוץ המהומות בכפר הפלסטיני ג'ית הסמוך לשכם, כאשר כ-50 מתנחלים רעולי פנים הציתו רכוש ולפי דיווחים פלסטיניים צעיר נהרג ואדם נוסף נפצע קשה, שגריר ארצות הברית בישראל ג'ק לו גינה את מתקפת המתנחלים, ובציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "אני מזועזע מהתקיפה האלימה אתמול של מתנחלים נגד פלסטינים בגדה המערבית. התקפות אלו חייבות להיפסק ויש להעמיד את הפושעים לדין".

בארצות הברית גינו הלילה את האירועים ואמרו: "התקפות של מתנחלים ישראלים נגד אזרחים פלסטינים בגדה המערבית אינן מקובלות וחייבות להיפסק". דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן הוסיף: "הרשויות הישראליות חייבות לנקוט בצעדים כדי להגן על כל הקהילות מפני פגיעה. זה כולל התערבות שתגרום להפסקת אלימות כזו, והעמדה לדין של כל מי שנוקט באלימות".

שעות אחרי האירועים, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב ואמר כי "אמרתי לרמטכ"ל שזה שלא נותנים גב לחיילים לירות בכל מחבל שזורק אבנים מוביל לאירועים מהסוג שאירעו הערב". בן גביר הוסיף: "לצד זאת, אסור באופן חד משמעי לקחת את החוק לידיים. מי שצריך לטפל בטרור ובהרתעה, גם כלפי מחבלים מהכפר ג'ית זה צה"ל. הגיע הזמן ששר הביטחון יצא מהקונספציה ויעשה זאת".

נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית
נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית | צילום: רויטרס
נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית
נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית | צילום: רויטרס
נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית
נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית | צילום: רויטרס
נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית
נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית | צילום: רויטרס

מדובר צה"ל נמסר אמש: "בשעות הערב (20:00), עשרות אזרחים ישראלים, חלקם רעולי פנים, נכנסו לכפר ג׳ית שבשומרון הציתו רכבים ומבנים בכפר, יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה. כוחות צה"ל ומג"ב קפצו לכפר תוך דקות לאחר קבלת הדיווח, השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות וירי לאוויר, והוציאו את האזרחים הישראלים מהכפר".

"כוחות הביטחון עצרו אזרח ישראלי אחד שהועבר להמשך טיפול משטרת ישראל. נבדק הדיווח אודות פלסטיני שנהרג במהלך האירוע", הוסיפו בדובר צה"ל, "בעקבות האירוע החמור נפתחה חקירה משותפת של צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל. צה"ל מגנה אירועים מסוג זה ואת הפורעים, אשר פוגעים בביטחון, החוק והסדר, ומסיתים את צה״ל וכוחות הביטחון ממשימתם העיקרית לסכל טרור ולהגן על ביטחון התושבים".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2408152033' autoplay='0' credit='' desc='הצתות בכפר ג′ית' poster='' kid='1_rbkdwxj8' duration='10']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408152041' autoplay='0' credit='' desc='הצתות בכפר ג′ית' poster='' kid='1_z52f7p66' duration='26']

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר אמש: "ראש הממשלה נתניהו רואה בחומרה את ההתפרעויות שהיו הערב בכפר ג'ית, שכללו פגיעה בנפש וברכוש על-ידי ישראלים שנכנסו לכפר. מי שנלחם בטרור הם צה״ל וכוחות הביטחון, ולא אף אחד אחר. האחראים לכל מעשה עבירה ייתפסו, ויועמדו לדין".

הנשיא יצחק הרצוג מסר אמש: "אני מגנה באופן נחרץ את הפרעות הערב בשומרון. מדובר במיעוט קיצוני שפוגע בציבור המתיישבים שומר החוק ובהתיישבות כולה ובשמה ומעמדה של ישראל בעולם בתקופה רגישה וקשה במיוחד. זוהי לא דרכנו ובטח לא דרכה של תורה ושל היהדות. על גורמי אכיפת החוק לפעול באופן מיידי כנגד התופעה החמורה הזו ולהביא לטיפול בפורעי החוק".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "הפורעים הערב בג'ית לא קשורים בשום צורה להתיישבות ולמתיישבים. הם עבריינים שצריכים להיות מטופלים על ידי רשויות האכיפה במלוא חומרת הדין. אנו בונים ומפתחים את ההתיישבות בצורה חוקית וממלכתית, מגבים את צה"ל במאבקו בטרור, ומסתייגים בתוקף מכל גילוי של אלימות עבריינית אנרכיסטית שאין לה דבר וחצי דבר עם אהבת הארץ וההתיישבות בה".

הצתות בכפר ג'ית
הצתות בכפר ג'ית

יו"ר מפלגת הדמוקרטים יאיר גולן אמר: "את נציגי הפורעים בכפר ג'ית נתניהו הכניס לכנסת ומינה לשרים. לכן אין מדובר במיעוט קיצוני ובבעיה קטנה, אלא בקבוצה אלימה הזוכה לתמיכה שלטונית עצומה. ללא החלפת הממשלה הציבור האלים הזה ימשיך לנהל את ישראל ולהוביל אותה לאבדון".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) אמרה: "הפרעות בכפר ג'ית הן רק קצה הקרחון כיוון שלא מדובר בקומץ אלים, אלא בכנופיות של מחבלים יהודים שמנהיגיהן יושבים בממשלה ודואגים לממן אותן, למנוע את ענישתם של הפורעים ולתת להם גיבוי. ‏הטרור היהודי מרים ראש כבר תקופה ארוכה בגיבוי מלא של ההנהגה שביבי מינה ונתן לה כוח ללא רסן, אם לא נחליף אותה האירועים הללו יתגמדו לעומת מה שהעתיד צופן לנו. ‏לעצור את הטרוריסטים וללכת לבחירות, אין אופציה אחרת".

ח"כ ואליד אלהואשלה (רע"מ) אמר: "נרצח, פצוע אנוש, עוד פצועים, בתים ומכוניות שרופות, הלילה בג'ית בגדה המערבית, אבל רק עצור אחד (וגם הוא יודע שבקרוב ישוחרר). הטרוריסטים מהגבעות יודעים שיש בממשלה מי ששומרים עליהם, יודעים שגם אם ביבי יגנה, איתמר כבר ידאג שהכל יהיה בסדר".

מארגון "יש דין" נמסר בתגובה: "ארבעה בתים ושש מכוניות נשרפו בכפר ג׳ית, עד לרגע זה אין עצורים מקרב המתנחלים הפורעים. במקרים דומים אחרים בנוכחות הצבא לא היו עצורים, אנחנו דורשים מהצבא והמשטרה לעשות את עבודתם. מה שראינו הערב היא אלימות מתנחלים בחסות הצבא".