דיווח: מסלולי הנחיתה וחלב ובדמשק הופצצו, המטוס שב לאיראן

פרטים נוספים על התקיפה החריגה בסוריה אמש המיוחסת לישראל: על-פי דיווחים זרים, מטוס מטען איראני עשה את דרכו לנמה"ת חלב כשעליו אמצעי לחימה לחיזבאללה. לפי אותם דיווחים, חיל האוויר השמיד את מסלול הנחיתה. לאחר מכן, פנה המטוס לנמל התעופה של דמשק ואז תקף חיל האוויר גם שם - והמטוס האיראני שב לארצו

זמן צפייה: 02:51

האם ישראל מגבירה דרמטית את התקיפות בסוריה? על-פי דיווחים זרים, אמש (רביעי), בתוך שעה, הותקפו שני נמלי תעופה גדולים בחלב ובדמשק. המטרה, כך נטען: למנוע ממטוסי מטען איראניים שנושאים נשק מלנחות. מדובר בתקיפה חריגה בהיקפה, שכן על-פי פרסומים זרים, מטוס מטען איראני עשה את דרכו לנמל התעופה של חלב שבצפון סוריה כשעליו אמצעי לחימה שמיועדים לחיזבאללה.

לפי אותם דיווחים, חיל האוויר השמיד את מסלול הנחיתה בנמל התעופה ונמסר כי ישנם הרוגים. לאחר מכן, פנה המטוס האיראני לנמל התעופה של דמשק ואז, לפי דיווחים, תקף חיל האוויר גם שם. לאחר שהבינו באיראן כי המטוס לא יכול לנחות - הוא שב על עקבותיו לארצו. המסר הישראלי הוא שבירושלים לא יאפשרו להפוך את סוריה לנמלי ייבוא של אמצעי לחימה לחיזבאללה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0109222020' autoplay='0' credit='' desc='אמש: תקיפות חריגות בסוריה' poster='' kid='1_78w6ava1' duration='']

בתוך כך, מוקדם יותר היום חתמה ישראל על עסקת רכישה בסך 927 מיליון דולר של ארבעה מטוסי תדלוק של "בואינג", מדגם KC-46A, עבור חיל האוויר. לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, המטוסים אמורים להגיע לישראל ב-2025. עוד דווח כי בכירים ישראלים אמרו כי המטוסים הם בעלי חשיבות עליונה "עבור תכנון מהלכים צבאיים גדולים, כגון תקיפת מתקני הגרעין של איראן".

מטוס התדלוק של ''בואינג''
מטוס התדלוק של ''בואינג'' | צילום: (US Air Force photo by Ethan Wagner

על-פי הודעת החברה, "המטוס, הנחשב למטוס התדלוק המתקדם בעולם, כבר נמצא בשימוש חיל האוויר האמריקני, שרכש מחברת בואינג 179 מטוסים כאלה, שמתוכם כבר סופקו לו 62 מטוסים. עד כה ביצעו המטוסים הללו אלפי גיחות מבצעיות ותדלוקים אוויריים בשירות חיל האוויר האמריקני. בנוסף, סופקו 2 מטוסים כאלה לחיל האוויר היפני. ישראל תהיה המדינה השלישית להצטייד בהם.

על ההסכם חתמו ראשי משרד ההגנה האמריקני למול יצרנית המטוס, חברת בואינג, והוא ייעשה במימון של כספי הסיוע האמריקני לישראל. בכירים ישראלים לרויטרס: "המטוסים, שעתידים להיות מסופקים לחיל האוויר החל מ-2026-2025, מיועדים להחליף את מטוסי התדלוק מסוג בואינג 707 ("ראם") הנמצאים השימוש חיל האוויר הישראלי מזה שנים רבות. בחודש מרץ 2020 אישרה ממשלת ארה"ב מכירה לישראל  של 8 שמונה מטוסים מדגם זה, לאחר חתימת החוזה עומדת לממשלת ישראל אופציה לרכישת עוד 4 מטוסי תדלוק נוספים".

"במסגרת החוזה שנחתם, תספק חברת בואינג גם שירותי תמיכה במתדלקים, תחזוקה ותיקונים, לוגיסטיקה וסיוע אחר להתאמת המטוסים לצרכים של ישראל, באופן שיבטיח מוכנות מלאה לביצוע משימותיו עבור חיל האוויר הישראלי".

"אספקת מטוסי התדלוק מדגם בואינג ה-KC-46, הנחשב למטוס התדלוק המתקדם בעולם, תאפשר לחיל האוויר הישראלי לבצע תדלוק אווירי לכל המטוסים הנמצאים בשימוש החיל, וכן לבצע משימות אוויריות נוספות כמו הטסת כוחות, ניהול שליטה ובקרה ועוד. במטוס מותקנת המערכת המתקדמת בעולם לתדלוק אווירי, לצד מערכות הגנה מתקדמות ועוד".

פייסל אל-מקדאד, שר החוץ הסורי, סורי
שר החוץ הסורי פייסל אל-מקדאד | צילום: רוטרס

כמו כן, קודם לכן ציטט משרד החוץ של סוריה בחשבון הטוויטר שלו את הודעתו של שר החוץ של סוריה, פייסל אל-מקדאד, בנוגע לתקיפות המיוחסות לישראל אמש בסוריה: "ישראל משחקת באש ומביאה לכך שהמצב הביטחוני והצבאי באיזור נתון לפיצוץ. סוריה בשום פנים ואופן לא תשקוט במסגרת המאבק בתוקפנויות של ישראל והישראלים ישלמו את המחיר במוקדם או במאוחר.

"סוריה תעמוד איתן, תמשיך לעמוד איתן ולא תיסוג מעמדותיה. אל לישראל לשגות בחישוביה והיא משלה את עצמה אם היא חושבת שסוריה תשנה את עמדותיה. על ארה"ב ועל מדינות המערב לשאת באחריות על כך שהן מעודדות את ישראל להמשיך בתוקפנות שלה ולהמשיך באיום שלה על שלום וביטחון האזור והעולם".

הודעתו של אל-מקדאד מגיעה לאחר שאמש דיווחו כלי תקשורת בסוריה על הפעלת מערכות ההגנה בשמי העיר חלב שבצפון-מערב המדינה, שבמסגרתם נמסר על "שמיעת הדי פיצוצים בשמי העיר חלב". זמן קצר לאחר מכן פרסם צבא סוריה הודעה רשמית שלפיה "בסביבות השעה 20:00 ביצעה ישראל מתקפת טילים נגד נמל-התעופה הבינלאומי של חלב - תקיפה אשר גרמה לנזק לרכוש בנמל התעופה".

התקיפה הגיעה כשעתיים אחרי שיחת ביידן-לפיד. כשעה לאחר מכן דווח על תקיפה גם בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק.. הטלוויזיה הרשמית של סוריה פרסמה הודעה שבה נאמר: "ההגנה האווירית של סוריה בולמת מתקפה ישראלית נגד מטרות בפאתי דמשק".

אתר החדשות הסורי המזוהה עם האופוזיציה הסורית והעוקב אחר הנעשה בבירה דמשק, "קול הבירה", דיווח כי ישראל תקפה מטרות באיזור השליטה של דיביזיה מספר 1 של צבא סוריה ליד העיר אל-כיסווה שבמערב דמשק, וזאת באמצעות שלוש תקיפות. ערוץ אל-ערבייה הסעודי דיווח כי ישראל תקפה בדרום דמשק ובנמל-התעופה של חלב נשק איראני. כמו כן, המרכז הסורי לזכויות אדם מסר לערוץ אל-חדת' הסעודי כי ארבעה טילים פגעו בתוך נמל-התעופה של חלב ובאזור הסמוך לנמל התעופה. עוד נמסר מהמרכז הסורי לזכויות אדם, כי כל ארבעת הטילים פגעו במטרות וכי ההגנה האווירית הסורית לא בלמה אף טיל.

צבא סוריה פרסם גם הודעה לגבי התקיפה המיוחסת לישראל בדמשק: "בסביבות השעה 21:18 ביצעה ישראל תוקפנות אווירית באמצעות מספר טילים שנורו מאזור הכינרת שפגעו במספר מטרות בדרום-מזרח דמשק. מערכות ההגנה האוויריות שלנו בלמו את הטילים, יירטו חלק מהם והתקיפה גרמו לנזק לרכוש".

בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דווח מפי מקורות בנמל התעופה של חלב: "במתקפה האווירית של ישראל נגד נמל התעופה של חלב נפגעו 300 המטרים האחרונים של המסלול המערבי. פגיעה זו במסלול מונעת טיסות אזרחיות ורגילות. התקיפה נגד נמל התעופה של חלב דומה למתקפה של ישראל נגד נמל התעופה של דמשק לפני כחודשיים".