צה"ל על ירי הרקטות מג'נין: "ניסוי תודעתי בלבד שנועד לטיקטוק"

בצה"ל חוזרים ומדגישים כי ירי רקטי הוא לא האיום המשמעותי ביותר הנשקף ביו"ש, וטוענים כי ליורים אין שיוך ארגוני. על אלימות מתנחלים נגד פלסטינים אומרים בצבא: "יש מידע מודיעיני לפיו האלימות דוחפות גורמים פלסטינים בגדה להסלמה ולפיגועי נקם"

תיעוד שיגור רקטה מג'נין. ארכיון

בצה"ל טוענים הערב (שלישי) כי הירי הרקטי לעבר הגלבוע, שבוצע מוקדם יותר השבוע מאזור ג'נין, בוצע כ"ניסוי תודעתי בלבד, שנועד לטיקטוק", ולדברי גורמים בצבא, הרקטה עפה למרחק 97 מטרים והיא לא נשאה חומר נפץ. בצה"ל טוענים כי ליורים אין זהות או שיוך ארגוני וכי בחמאס אף התנערו מהם.

בצה"ל חוזרים ומדגישים כי ירי רקטי הוא לא האיום המשמעותי ביותר הנשקף באזור יהודה ושומרון, וכי האיום המרכזי נותר חוליות טרור חמושות, המבצעות פיגועים מרכב חולף, כפי שהיה בפיגועים בחרמש, בעלי ובפיגוע בו נרצחו בנות משפחת די בבקעת הירדן.

בנוסף, בצה"ל רואים בחומרה את ההתקפות של פורעים יהודים נגד פלסטינים, שבוצעו בשטחי יהודה ושומרון בימים האחרונים, מאז הפיגוע בעלי בו נרצחו ארבעה ישראלים. בצבא טוענים כי יש בידיהם מידע מודיעיני לפיו האלימות דוחפות גורמים פלסטינים בגדה להסלמה ולפיגועי נקם. בנוסף, פעילויות מבצעיות של צה"ל נדחו, כיוון שהכוחות הוסטו לטיפול בפורעים.

הרמטכ''ל הרצי הלוי בכנס הרצליה
הרמטכ''ל הרצי הלוי בכנס הרצליה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הרמטכ"ל הרצי הלוי שוחח השבוע עם כל מפקדי החטיבות המשרתים בגזרה, ואלו ציינו בפניו כי הם מודאגים מהאירועים עמם הם נאלצים להתמודד, הכוללים ירי, הצתות רכוש, זריקות אבנים וכן אלימות כלפי חיילים ומפקדים. המח"טים ציינו כי יש צורך במספר גדול מאוד של חיילים כדי להתמודד עם התופעה, וכי לא ניתן יהיה לעצור אירועים כאלה ללא מפקדים בכירים בשטח, בשל הדילמות של אכיפה מול אזרחים ישראלים.

לדבריהם, במהלך ההתפרעויות ביישוב תורמוס עיא, נפרשו כוחות בשבעה כפרים שונים על מנת לנסות ולמנוע אלימות, ולא היו מספיק כוחות שיגיעו גם לשם. בצה"ל ציינו כי הם עוקבים בדאגה אחר המתקפות האישיות נגד מפקדי החטיבות באיו"ש, שהגיעו לשיא אמש בתקיפת מפקד חטיבת בנימין, אלוף-משנה אליאב אלבז, כשהגיע לניחום אבלים.

עימותים בבני ברק
אחים לנשק - מחאת המילואימניקים | צילום: פלאש 90

בצה"ל התייחסו גם לקריאות של גורמים במחאה נגד המהפכה המשטרית, להפסיק את ההתנדבות במידה שהחקיקה תימשך. לדברי גורם בצה"ל, בצבא עושים הבחנה ברורה בין סרבנות בפועל לבין עצומות וקריאות שלא לשרת: "סרבנות היא רק כאשר קוראים למישהי להתייצב והוא לא מגיע. במקרה כזה הוא יטופל פיקודית, כל מקרה לגופו. לא נעסוק בעצומות, בדקלרציות ובמכתבים". גורם צבאי בכיר ציין, כי כל ניסיון לשכנע או לגרום לחיילי סדיר או לאנשי קבע לסרב - פסול מיסודו.