מבצע בג'נין: צה"ל תקף מהאוויר מטרות במחנה הפליטים

בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ, מל"טים של חיל האוויר תקפו את החמ"ל האחוד של הפלגים במחנה שבצפון השומרון, וכוחות צה"ל מאגפים את השטח. לוחם צה"ל נפצע קל מרסיסי רימון, הפלסטינים מדווחים על 5 הרוגים ועשרות פצועים. גלנט: "כנגד הטרור ננקוט בגישה התקפית ויוזמת, מערכת הביטחון ערוכה לכל תרחיש"

זמן צפייה: 08:13

מבצע בג'נין: בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ, הותקפה הלילה (שני) מפקדה המהווה את החמ"ל האחוד של הפלגים במחנה הפליטים בג'נין שבצפון השומרון ופעילי "גדוד ג'נין". קצת אחרי השעה 1:00 אחר חצות תקפו מל"טים של צה"ל מהאוויר את החמ"ל ולאחר מכן מכולות מטענים. לוחם צה"ל נפצע באורח קל מרסיסי רימון צה"ל במהלך הפעילות במחנה הפליטים, ופונה לקבלת טיפול בבית חולים. הפלסטינים מדווחים על חמישה הרוגים ו-27 פצועים, בהם שבעה במצב קשה. בשעה 13:00 יכנס ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון.

מדובר צה"ל נמסר כי המפקדה שהותקפה שימשה בנוסף כחמ"ל תצפית, כמקום התכנסות של מחבלים חמושים לפני ואחרי פעילות טרור, כאזור התחמשות בנשקים ומטענים וכמרכז הקשר והתקשורת של הפעילים. בנוסף, המפקדה שימשה מחסה לפעילים מבוקשים על רקע ביצוע הפיגועים בחודשים האחרונים בגזרה.

אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס מפקד על המבצע, כאשר בשעה זו כלל הכוחות מאגפים את מחנה הפליטים, בהם חטיבת הקומנדו וסיירות גולני, צנחנים ונח"ל. הכוחות איתרו בדירות במחנה הפליטים מטענים שהמחבלים תכננו לזרוק על הכוחות בכניסה.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2307030639' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד פעילות צה"ל בג′נין' poster='' kid='1_w6yut0a2' duration='24']

גורם מדיני בכיר אמר הבוקר כי מטרת הפעולה הנרחבת היא "לסיים את תפקידה של ג'נין כעיר מקלט לטרור", והוסיף כי הפעולה תימשך ככל שיידרש. הפעולה אושרה לפני כעשרה ימים על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, בתיאום מלא עם צה"ל ושב"כ.

עוד אומרים גורמים מדיניים כי הממשל האמריקני עודכן לאורך השבועות האחרונים במספר פגישות וצירים שונים על אובדן השליטה המחמיר של הרשות הפלסטינית בג’נין, ועל העובדה כי ישראל לא תוכל להתעלם מקיני הטרור במקום. בצירים המדיניים לא נמסר עדכון על תאריך מדויק, אך הובהר כי צה"ל יפעל בצורה נרחבת בטווח הזמנים הקרוב.

תשתית הטרור שהותקפה בג'נין
תשתית הטרור שהותקפה בג'נין | צילום: דובר צה''ל

שר הביטחון גלנט צייץ הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "כוחות הביטחון פועלים בשעות האחרונות בריכוז מאמץ כנגד מוקדי הטרור בעיר ג'נין. כנגד הטרור ננקוט בגישה התקפית ויוזמת - כל מי שיפגע באזרחי ישראל, ישלם מחיר כבד. אנו עוקבים מקרוב אחר התנהגות אויבנו - מערכת הביטחון ערוכה לכל תרחיש. מחזק את צה"ל ושב"כ בפעילותם הנחושה. נרדוף ונשיג את אויבנו".

שר הביטחון גלנט בחמ''ל המבצעים של צה''ל, הלילה
שר הביטחון גלנט בחמ''ל המבצעים של צה''ל, הלילה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

דובר צה"ל, תת-אלוף דני הגרי, אמר הבוקר בשיחה עם הכתבים הצבאיים: "לא באנו לכבוש את מחנה הפליטים. זה לא מבצע מול הרשות הפלסטינית. יהיו פה רצף פעולות בכל צפון השומרון על פי מודיעין ועיתוי מבצעי. היינו גם תלויים במזג אוויר לפעולה האווירית. המטרה היא לערער את מחנה הפליטים ג'נין כעיר מקלט".

תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין
תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין | צילום: רויטרס
פעילות כוחות צה''ל בג'נין, בשטחים
פעילות כוחות צה''ל בג'נין | צילום: דובר צה''ל
תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין
תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין | צילום: רויטרס
כלי טיס של צה''ל בשמי ג'נין
כלי טיס של צה''ל בשמי ג'נין | צילום: רויטרס
פעילות כוחות צה''ל בג'נין, בשטחים
פעילות כוחות צה''ל בג'נין | צילום: דובר צה''ל
תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין
תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין | צילום: רויטרס

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "אני מחזק את כוחות הבטחון הפועלים כעת בג'נין. כולנו מאחוריכם. זוהי פעולה מוצדקת מול תשתיות הטרור המתבצעת בעקבות מודיעין איכותי ומדוייק. חטיבת הקומנדו, הצנחנים וגולני, יחד עם השב"כ, פועלים נגד תשתיות טרור והנסיונות לבנות בג'נין מערכי ייצור טילים בסיוע איראני. יחד עם כל עם ישראל אני נושא תפילה לשלום לוחמינו".

מטענים שאותרו בג'נין
מטענים שאותרו בג'נין | צילום: דובר צה''ל

במקומות שונים ברחבי הגדה המערבית יצאו הלילה תהלוכות הזדהות עם ג'נין, בין היתר בקלקיליה ובשכם. מהרשות הפלסטינית נמסר: "מה שקורה בג'נין הוא פשע מלחמה שמבצע צבא הכיבוש נגד העם הפלסטיני. ביטחון ויציבות לא יושגו אלא אם עמנו ירגיש בזאת".

מהג'יהאד האיסלאמי בג'נין נמסר: "התוקפנות על ג'נין לא תשיג את מטרותיה. ג'נין לא תיכנע. האויב יישא באחריות להשלכות". דובר חמאס בעזה אמר: "התוקפנות על ג'נין לא תצליח האויב הציוני ייכשל, נתניהו וישראל נושאים באחריות על השלכות התוקפנות על ג'נין".

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, אמר הבוקר: "אנו קוראים לכל בני עמנו בגדה לעמוד לצדה של ג'נין להגן על תושביה ולהכשיל את תוכניות האויב. הדם שנשפך ויישפך בג'נין יקבע את אולי השלב הבא. העם שלנו יודע כיצד להגיב על התוקפנות".