היועץ לביטחון לאומי האמריקני לרמטכ"ל כוכבי: "איראן לא תשיג נשק גרעיני"

ג'ייק סאליבן נועד עם הרמטכ"ל, ומהבית הלבן נמסר כי השניים דנו ב"מגוון רחב" של נושאים ביטחוניים אזוריים, ביניהם האיום שמציבים האיראנים בפני האזור. כמו כן, היועץ הדגיש את החשיבות שבנקיטת צעדים קונקרטיים על מנת למתן את ההסלמה ביהודה ושומרון

היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ייק סאליבן והרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי
היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ייק סאליבן והרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי | צילום: רויטרס, פלאש 90

היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ייק סאליבן נועד הלילה (בין שני לשלישי) עם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בבירה וושינגטון די.סי. במהלך הפגישה, כך נמסר בהודעת הבית הלבן, סאליבן הדגיש בפני כוכבי את תמיכתו של הממשל האמריקני בביטחונה של מדינת ישראל. עוד נמסר כי השניים שוחחו ב"מגוון רחב" של נושאים ביטחוניים אזוריים בעלי עניין משותף, ביניהם האיום שמציבה איראן בפני האזור.

כמו כן, סאליבן הדגיש את מחויבותו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, וטען כי מדינתו עומדת ותמשיך לעמוד מאחורי התחייבויותיה בנושא. בנוסף, היועץ שוחח עם הרמטכ"ל כוכבי על החשיבות שבנקיטת צעדים קונקרטיים על מנת למתן את "ההסלמה" ביהודה ושומרון, כשהוא מדגיש כי בארה"ב עדיין רואים בפתרון שתי המדינות לשני העמים כדרך הטובה ביותר להשגת "שלום בר קיימא".

בהקשר זה, יצוין כי הבוקר דווח בסוכנות הידיעות האיראנית "SNN" כי איראן החלה להעשיר אורניום לרמה של 60% במתקן התת-קרקעי "פורדו" שבמרכז איראן (דרומית לעיר קום). לפי הנמסר ב-"SNN", ההחלטה האיראנית להגביר את תהליך העשרת האורניום במתקן, היא תגובה להחלטת מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לגנות את חוסר שיתוף הפעולה של טהרן עם הסוכנות.

הכניסה למתקן הגרעיני בפורדו. תמונת ארכיון
הכניסה למתקן הגרעיני בפורדו. תמונת ארכיון | צילום: מתוך טוויטר

עוד דווח בסוכנות כי איראן מתכננת להשיק ולהתקין מערך חדש של צנטריפוגות מתקדמות מסוג "IR2M" ו-"IR4" בשני אולמות במתקנים "פורדו" וגם בנתנז. בסוכנות צוין כי העשרת האורניום בהם תחל תוך כמה ימים. לו זו בלבד, בטהרן הודיעו כי במתקן "פורדו", כמה מהצנטריפוגות מהדור הראשון "IR1" יוחלפו בכאלו מדגם מתקדם הרבה יותר "IR6", באופן שעשוי להגדיל משמעותית את יכולת הקיבולת של המתקן.

ההודעה האיראנית על הגברת העשרת האורניום מצביעה על עוד התרסה מצד טהרן בהיעדר הסכם גרעין ופיקוח ראוי של סבא"א. הכוונות של האיראנים ברורות: להגיע לעוד התקדמות בתוכנית הגרעין באמתלה של היעדר הסכם, וגם - להציב רף חדש ולבחון את תגובת המערב.

יצוין כי אתמול, ראש אגף המודיעין בצה"ל האלוף אהרון חליוה התייחס בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי לפרויקט הגרעין האיראני, ואמר כי הוא מעריך שבנקודת הזמן הזאת "פריצה לגרעין לא רק משרתת יציבות המשטר האיראני אלא מסכנת אותו. האיראנים מתקדמים בתכנית הגרעין מבלי לעורר חמת הקהילה הבינלאומית. ישראל חוזרת שוב ושוב מסבירה איך האיראנים מתקדמים בתכנית הגרעין והעולם נוקט בצעדים לא אפקטיבים כלפי הפרויקט".

ראש אמ''ן, האלוף אהרון חליוה
''ישראל פועלת לבדה ולוקחת החלטות שקשורות לביטחון הלאומי שלה''. ראש אמ''ן, האלוף אהרון חליוה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"אבל לרגע שאיראן מפרה זכויות אדם ואזרח ומביאה להרג מאות אזרחים וילדים וכאשר איראנים מוכרת מאות כטב"מים לרוסיה, וכששר החוץ האיראני משקר שהעסקאות נחתמו לפני המלחמה - רק אז העולם מרים את ראשו. אז זה מפתיע. אנו נמצאים ארבע וחצי שנים אחרי פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין והעולם לא עושה כלום בקשר להפרות האיראניות - והיא מתקדמת".

"מתקרב הזמן שבו יגיע לידי ביטוי המבחן הגדול ביותר של הקהילה בינלאומית - כשאיראן 'תשתעשע' בהעשרת אורניום ל-90% כדי להחזיק בחומר ל-4 ראשי נפץ גרעיניים. ההחלטה האיראנית היא החלטה שכל הזמן קשורה לניסוי וטעייה. הם נוקטים צעד - ורואים איך הקהילה הבינלאומית מגיבה. אחרי שהם רואים שהעולם חי בשלום עם זה הם מתקדמים הלאה. אני תוהה מה תעשה הקהילה הבינל כשאיראן תעשיר ל-90%".

"בנקודת הזמן הזאת ואל מול הצעדים האיראניים, אני סבור שיש פוטנציאל לפתיחת שיח שונה לגמרי להסכם משופר ושונה. סעיפים רבים כבר לא רלוונטיים. אני סבור שאפשר להתחיל לדבר עם איראן או על הפעלת כוח מולם או על הסכם במושגים אחרים לגמרי מזה שדיברו עליו שהופך לא רלוונטי", אמר והוסיף: "ישראל פועלת לבדה בלי גיבוי פורמאלי או לא פורמאלי ולוקחת החלטות שקשורות לביטחון הלאומי שלה. יש גיבוי אמריקאי, לא תמיכה ממשית או פעולה משותפת, נקרא לזה שתיקה של הסכמה. ארה״ב מבינה שאיראן היא איום על הסדר העולמי כולו".