בישראל מעריכים: רסיס שפגע במיכל דלק גרם לשריפה הקטלנית ברפיח

לפי דיווח ב-ABC, ישראל עדכנה את ארצות הברית כי לפי ההערכות רסיס ממתקפת חיל האוויר, בה חוסלו מחבלי חמאס, פגע במיכל הדלק - שניצב כ-100 מטרים ממאהל העקורים, והצית את השריפה שריפה בה נספו, לפי הדיווחים הפלסטינים, כ-35 בני אדם. הבית הלבן: "התמונות קורעות לב, ישראל חייבת לעשות כל שביכולתה כדי להגן על אזרחים"

זמן צפייה: 01:12

ברשת האמריקנית ABC דווח הבוקר (שלישי) כי ישראל עדכנה את ארצות הברית כי ההערכה היא שרסיס מתקיפת חיל האוויר ברפיח פגע במיכל דלק שעמד במרחק של כ-100 מטרים ממאהל העקורים - מה שהצית את השריפה הקטלנית שגרמה לעשרות הרוגים פלסטינים, כך לפי בכיר אמריקני.

הבכיר מסר כי לארצות הברית אין מספיק מידע כדי לאשש את דברי ישראל, וממתינים לתום חקירת צה"ל כדי לקבל מידע נוסף. בהמשך, ממשל ביידן יחליט כיצד להגיב לאירוע. עם זאת, הבכיר הוסיף כי בראייתם, הפעולה הקרקעית ברפיח אינה נרחבת באופן חריג - כפי שביקשו בוושינגטון מירושלים.

תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברפיח, מוקדם יותר החודש | צילום: עבד רח'ים חטיב, פלאש 90

צה"ל התייחס אמש לתקרית הקשה, בה נספו, לפי הפלסטינים, כ-35 בני אדם, בתקיפה שמטרתה חיסול שני בכירי חמאס. "ננקטו צעדים רבים על מנת לצמצם את הסיכוי לפגיעה בבלתי מעורבים", נמסר, בין השאר "שימוש בחימוש מדויק ומידע מודיעיני - שעל בסיסו הוערך כי לא צפוי היה להיגרם נזק לאזרחים בלתי מעורבים".

הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי, הנחתה את מנגנון התחקור המטכ"לי לתחקר את התקיפה ברפיח. לפי דובר צה"ל, מדובר בגוף עצמאי שאחראי על בחינת אירועים חריגים בלחימה, והוא "יתחקר את הנסיבות למותם של אזרחים במרחב התקיפה".

מיקום התקיפה ברפיח ביחס למרחב ההומניטרי רפיח חרבות ברזל רצועת עזה
מיקום התקיפה ברפיח ביחס למרחב ההומניטרי | צילום: דובר צה"ל

בצה"ל הדגישו כי התקיפה לא בוצעה במרחב ההומניטרי באל-מוואסי, אליו התפנו האזרחים בשל הפעילות הצבאית ברפיח. עוד נמסר כי התקיפה בוצעה באמצעות שני חימושים בעלי ראש קרב מוקטן, שלפי צה"ל, "מותאמים לתקיפה מטרות מסוג זה".

בעולם מתחו ביקורת קשה על ישראל כתוצאה מהתקרית. בבית הלבן מסרו: "התמונות קורעות לב, אנו יודעים כי בתקיפה תוכנן לחסל בכירים בחמאס, אך ישראל חייבת לעשות כל שביכולתה כדי להגן על אזרחים", ואישרו כי צה"ל מתחקר את השתלשלות האירועים.

גם שרת החוץ של קנדה מלאני ג'ולי מתחה ביקורת חריפה: "אנחנו מזועזעים מהרג האזרחים בתקיפה ברפיח", כתבה בחשבון הטוויטר שלה, והוסיפה: "קנדה אינה תומכת במבצע הצבאי של ישראל בעיר. הסבל חייב להסתיים, אנחנו דורשים הפסקת אש מיידית".

פלסטינים מביטים בהריסות ברצועת עזה
פלסטינים מביטים בהריסות ברצועת עזה | צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90
הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

כמו כן, נשיא צרפת עמנואל מקרון כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני זועם על התקיפה הישראלית שהרגה עקורים רבים ברפיח. הפעולות האלה חייבות להיפסק. אין אזורים בטוחים ברפיח לפלסטינים. אני קורא לכיבוד מלא של החוק הבינלאומי ולהפסקת אש מיידית".

גם במשרד החוץ של מצרים תקפו את ישראל וכינו את התקיפה "מכוונת", וכן "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי". לדבריהם, "מצרים רואה באירוע טרגי זה המשך לתקיפות שמטרתן להרחיב את מעגל ההרג וההרס ברצועת עזה, כדי להפוך אותה לבלתי ראויה למגורים. מצרים ביקשה מישראל לקיים את הצווים שפרסם בית הדין הבינלאומי בהאג בדבר עצירה מיידית של הפעולות הצבאיות ברפיח. מצרים הדגישה את דרישתה ממועצת הביטחון וגורמים בינלאומיים אחרים להתערבות מיידית כדי להבטיח עצירה של המלחמה".

במקביל, כוח הנדסה של צה"ל הותקף אמש באש על ידי חייל מצרי במעבר רפיח הגובל עם מצרים, ומאחר שחשו בסכנת חיים, השיבו הלוחמים באש לפי ההוראות, הרגו את החייל המצרי, ופצעו כמה מחבריו. לאחר התקרית החל תחקיר משותף בין ישראל למנגנוני הקישור של הצבא המצרי, וישנה תחושה שמצרים לא מעוניינת לנפח את האירוע, ומעוניינת לסגור אותו בשקט יחסי.

טנקים ישראליים בצד העזתי של מעבר רפיח
טנקים ישראליים בצד העזתי של מעבר רפיח | צילום: דובר צה"ל

עם זאת, קיים חשש שתקריות אלו, שהתרחשו תוך כ-24 שעות, עלולות לגרור יחדיו השלכות שישפיעו על המשך הלחימה ברצועה. משעות הצהריים התנהלו שיחות בין בכירים בצה"ל ושב"כ לבין בכירים במצרים, שמנסים למנוע משבר מדיני בין שתי המדינות. מצרים גם דורשת מישראל את כניסת הרשות הפלסטינית לצדו הפלסטיני של מעבר רפיח, ונסיגה של כוחות צה"ל מאזור זה.