חשד: חברות ישראליות ייצאו לסין טילים משוטטים ללא היתר תמורת מיליוני דולרים

פרקליטות המדינה הודיעה ל-10 חשודים ול-3 חברות כי הם חשודים בעבירות ביטחוניות, בין היתר חוק איסור הלבנת הון והפרת חוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני, לאחר שעל פי החשד ייצרו ותיווכו לסין מערכות נשק לשימוש צבאי

ניסוי ירי במערכת הנשק LORA
ניסוי ירי במערכת הנשק LORA | צילום: התעשייה האווירית

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה היום (שני) ל-10 חשודים ו-3 חברות על כוונתה להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, בגין חשד לביצוע עבירות ביטחוניות, בחשד כי ייצרו, תיווכו וייצאו לסין טילים משוטטים שיועדו לשימוש צבאי ללא היתר.

העבירות שהפרקליטות מייחסת לחשודים: עבירות בתחום הנשק, עבירות לפי חוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון. התיק נחקר על ידי היחידה הארצית לחקירת פשעים בינלאומיים בלהב 433, הממונה על הביטחון במערכת הביטחון ושירות הביטחון הכללי.

במסגרת כתבי החשדות שהגישה פרקליטות המדינה, תואר כיצד אפרים מנשה, בעליה של חברת "סולר סקיי" שעסקה בין היתר בייצור טילים משוטטים, יזם עסקה עם גורמים מסין שהתמודדו במכרז להספקת טילים משוטטים לצבא הסיני.

כטב''מ הכוכב נכנס לפעילות מבצעית
כטב''מ הכוכב נכנס לפעילות מבצעית | צילום: דובר צה''ל

העסקה עם סין יצאה לפועל בתיווכם של ציון גזית ואורי שחר, בעליה של חברת ייעוץ בטחוני שעיקר עיסוקה הוא ייעוץ ותיווך בין משקיעים זרים לחברות ישראליות העוסקות בפיתוח טכנולוגיה, לרבות טכנולוגיה ביטחונית.

כמו כן, שכר מנשה את שירותיהם של צביקה וזיו נווה, בעליה של חברת "אינוקון" שעיקר עיסוקה הוא ייצור כטב"מים למטרות מודיעין וכן גייס מעורבים נוספים שפעלו לשם ייצור טיל משוטט על כל מרכיביו- החל מהמנוע הרקטי שלו ועד הכנפיים.

במסגרת העסקה, ייצרו מנשה ואחרים עשרות טילים משוטטים וביצעו בהם ניסויים שונים בשטחי מדינת ישראל תוך סיכון חיי אדם. עם תום תהליך הייצור של עשרות טילים משוטטים, מנשה העביר אותם לסין ועשה זאת בדרכי הסתרה. בתמורה לכך, ועל אף שהכלים לא הגיעו בסופו של דבר לשימוש צבא סין, קיבל מיליוני דולרים אותם הסווה במסגרת קשריו עם חברה זרה.