אחרי החיסול בג'נין: במערכת הביטחון דרוכים לתגובה מרצועת עזה

קצת פחות מיממה מאז חוסל מפקד הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי בג'נין - מוחמד איימן א-סעדי, נשמעים בשעות האחרונות בכירים בארגון כשהם מאיימים להגיב ל"פשעי האויב". על אף שאין התראות קונקרטיות - בישראל נערכים לאפשרות של תגובה מצד הגא"פ

זמן צפייה: 01:14

קצת פחות מיממה מאז חוסל בכיר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי "פלוגות אל-קודס" בג'נין - מוחמד איימן א-סעדי, ובשעות האחרונות נשמעו בכירים בארגון כשהם מאיימים להגיב על "פשעי האויב" ולפעולת כוח המסתערבים של צה"ל לפנות בוקר בעיר ג'נין, שבמהלכן נעצרו 3 מבוקשים וחוסלו שני מחבלים. על כן, בישראל נערכים לאפשרות של תגובה מצד הג'יהאד האסלאמי.

בתוך כך, יצוין כי בשלושת הימים האחרונים, הפלסטינים מנו 9 הרוגים בהיתקלויות השונות עם צה"ל ביהודה ושומרון, כשהמטריד ביותר שבהם הוא כאמור, בכיר הג'יהאד האיסלאמי א-סעדי שנהרג הלילה בפעילות של דובדבן ליד מחנה הפלטים בג'נין.

בעקבות מותו של הבכיר בג'יהאד האיסלאמי, במערכת הביטחון נושאים עיניים לעבר רצועת עזה. כזכור, בעבר הגיב הג'יהאד האיסלאמי בירי רקטות מהרצועת על הרג ומעצר אנשיו ביהודה ושומרון, אז גם הערב, למרות שאין התרעה קונקרטית בצה"ל, במערכת הביטחון שומרים על דריכות למקרה שהארגון ישגר רקטות מתוך הרצועת כנקמה על מותו.

חמושים ופעילים של הג'יהאד האיסלאמי בהלווית אחד מחברי הארגון. תמונת ארכיון
חמושים ופעילים של הג'יהאד האיסלאמי בהלווית אחד מחברי הארגון. תמונת ארכיון | צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90

כאמור, לפנות בוקר נכנסו כוחות צה"ל למחנה הפליטים ג'נין למבצע שהתחיל כמעצר, ומכשנתקלו בקבוצה של עשרות חמושים, החלו בין הצדדים חילופי ירי. הפלסטינים דיווחו כי ההרוגים הם נעים ג'מאל א-זביידי (26), בן דודו של זכריא זביידי המזוהה כפעיל בגדודי חללי אל אקצא של פת"ח, ומוחמד איימן א-סעדי, בכיר הג'יהאד האיסלאמי. שני המחבלים שנהרגו תכננו פיגוע בטווח הזמן המיידי.

זמן קצר לאחר שחוסל נודע כי א-סעדי היה מעורב באופן ישיר בחטיפת הצעיר הדרוזי טירן פרו ז"ל. בתוך כך, א-סעדי נכנס עם החמושים הפלסטינים לבית החולים בו אושפז פרו והחזיק בגופתו. במקביל, א-סעדי עמד בקשר עם הנהגת הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה.

בתגובה, דובר הג'יהאד האסלאמי טארק עז א-דין, אמר כי "הטבח שאותו ביצע הכיבוש בלוחמינו במחנה הפליטים ג'נין לפנות בוקר לא יעבור ללא תגובה. הכיבוש ישלם את המחיר על הפשע המתועב". עוד במסגרת המבצע, כמה פלסטינים נעצרו כשהעצור המרכזי של המבצע ואסם פאיז, תכנן פיגוע משמעותי. כך נודע לחדשות 13. כמו כן, נבדקת מעורבותו בהכנת מכונית התופת שהייתה אמורה להתפוצץ על עמדת חיילים במבוא דותן.

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

במהלך מפגש שהתקיים היום בו נועד עם נספחי ביטחון מ-30 מדינות, שר הביטחון גנץ התייחס גם לנושא הפלסטיני, וזאת - שעות לאחר חיסולו של א-סעדי. "ביצענו עשרות מהלכים בוני אמון בשנתיים האחרונות, שמטרתם הייתה לחזק את הרשות הפלסטינית ולשפר את המצב. לצערי, אנחנו רואים בעיות משילות ופיגועי טרור שמצריכים מאיתנו פעולות נרחבות. אנחנו משתדלים למקד אותן, אך לא נהסס לפעול בכדי להסיר כל איום על אזרחי ישראל", אמר.

"על הקהילה הבינלאומית לא רק לגנות את הטרור היוצא מיהודה ושומרון, אלא גם לפעול אקטיבית בכדי ללחוץ על השחקנים למגרו תוך חיזוק המרכיבים האזרחיים ברשות הפלסטינית באמצעות פרויקטים שונים. רק בשבוע שעבר, היינו על סף מבצע להחזרת גופתו של טירן פרו ז"ל. כנופיות הטרור שביצעו את הפעולה הזו פוגעות גם בתושבים הפלסטינים עצמם, וישראל תמשיך לפעול מולן", הוסיף.