הוחמרו הנחיות פיקוד העורף במרכז; בוטלו אירועי הסליחות בכותל

פיקוד העורף שינה את ההנחיות בגוש דן, בשרון בשפלה, בכרמל בירושלים ובשפלת יהודה. ברקע ההיערכות למתקפה איראנית: תושבים במרכז הארץ נדרשו לשהות בסמוך למרחב מוגן עד להודעה חדשה. מותרת התקהלות של עד 30 איש בשטח פתוח ועד 300 במבנה. לימודים - סמוך למרחב מוגן. מעמד הסליחות בכותל בוטל וחופים נסגרו

זמן צפייה: 15:07

אחרי הירי מלבנון לאזור המרכז, צה"ל הודיע היום (שלישי) בתום הערכת מצב על שינויים מיידיים במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף במרכז הארץ - והחמרת ההגבלות. הערב, בעקבות ההיערכות למתקפת טילים איראנית, הודיע פיקוד העורף כי תושבי גוש דן נדרשים לשהות סמוך למרחב מוגן עד הודעה חדשה. עם תום המתקפה הודיע פיקוד העורף כי ניתן לצאת מהמרחבים המוגנים.

במסגרת החמרת ההגבלות הוחלט על קיום התקהלויות ושירותים בהגבלה של עד 30 אנשים בשטח פתוח ועד 300 אנשים במבנה. ההגבלות המעודכנות חלות על אזור הכרמל, ואדי ערה, מנשה, שומרון, שרון, דן, ירקון, השפלה, ירושלים ושפלת יהודה. אין שינוי בהנחיות לשאר אזורי הארץ. ההנחיות תקפות עד יום שבת בשעה 20:00, ולפי שעה, טקסי הזיכרון לציון שנה ל-7 באוקטובר יתקיימו כסדרם.

ניתן יהיה לקיים פעילויות חינוכיות במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן התגוננות. באשר למקומות עבודה, ניתן לפעול במבנה או במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן.

הנחיות פיקוד העורף המעודכנות
הנחיות פיקוד העורף המעודכנות

כמו כן, בהתאם לשינוי בהנחיות פיקוד העורף לאזור ירושלים, בוטלו אירועי הסליחות בכותל, והתפילה תעבור בשידור חי. מהקרן למורשת הכותל המערבי נמסר כי "מעמד הסליחות המרכזי יתקיים במתכונת מצומצמת במנהרות הכותל ובהתאם להנחיות פיקוד העורף". עוד בוטלו מספר אירועי תפילות בחסידויות הגדולות לרגל ראש השנה.

מהמשטרה נמסר: "לאור הנחיות פיקוד העורף שנכנסו לתוקף בשעה האחרונה, תפעל משטרת ישראל למימושן של הנחיות אלו במטרה לשמור על ביטחונו ושלומו של כלל הציבור. בשל כך, לא יתקיימו הערב ברחבי הארץ אירועים שונים בהם צפוי היה להשתתף קהל רב ובדגש על מעמד סליחות המרכזי שאמור היה להתקיים הערב בכותל המערבי".

יתר על כן, מנהלת הליגות לכדורגל הודיעה כי נדחה המשחק שתוכנן הערב בין בית"ר ירושלים ומכבי חיפה. בנוסף, נסגרו חופי הים באזורים בהם הוחמרו ההנחיות.

מקלט בתל אביב. ארכיון
מקלט בתל אביב. ארכיון | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

כאמור, אזעקות הופעלו מוקדם יותר ברחבי גוש דן והשרון בעקבות ירי מלבנון, לאחר שכוחות צה"ל פתחו הלילה בתמרון קרקעי בדרום המדינה. נהג אוטובוס בן 54 נפצע באורח בינוני מפגיעת רסיס יירוט בכביש 6. הגבר סובל מפגיעות בראש ובגב, ופונה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. שניים נוספים נפצעו באורח קל, בהם נוסע באוטובוס שנחבל כתוצאה מבלימת החירום, ושוטר שסייע בזירה.

נפילה בכביש 6
נפילה בכביש 6
שריפה שפרצה בזירת נפילה באזור כביש 6
שריפה שפרצה בזירת נפילה באזור כביש 6 | צילום: תיעוד מבצעי מד"א
פינוי פצוע מנפילה באזור כביש 6
פינוי פצוע מנפילה באזור כביש 6 | צילום: תיעוד מבצעי מד"א

פראמדיק מד"א יששכר וייס וחובש רפואת חירום במד"א מתן גידה סיפרו: "הגענו למקום וראינו סימני נפילה על הכביש ובסמוך אוטובוס עומד בצד הדרך עם שמשות מנופצות כתוצאה מפגיעה של רסיסים. נהג אוטובוס גבר בן 54 היה בהכרה מלאה וסבל מפציעה של רסיס בראש ובחזה. ככל הנראה רסיס שנכנס דרך הדלת של האוטובוס".

"תוך כדי פעולות החילוץ הענקנו לנהג טיפול רפואי ולאחר שחולץ העלנו אותו לניידת טיפול נמרץ של מד"א ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו יציב. במקום צוותי מד"א מטפלים במספר נפגעי חרדה. באוטובוס היו כעשרה נוסעים והאירוע יכל להסתיים בצורה קשה הרבה יותר".