דו"ח מודיעין: "התקיפה האחרונה בסוריה - מסר לאיראן"

חברת המודיעין "ISI – ImageSat International" פרסמה דו"ח המתעמק בתוצאות התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה מלפני יומיים. מהדו"ח עולה כי התקיפה בחלב לא נועדה להשבית את המסלול לאורך זמן, אלא רק למנוע ממטוס איראני לנחות, ולאותת על הכוונות

זמן צפייה: 01:33

חברת המודיעין "ISI – ImageSat International" פרסמה היום (שישי) דו"ח המתעמק בתוצאות התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה מלפני יומיים, במסגתרה הותקפו שני נמלי תעופה גדולים בחלב ובדמשק. מהדו"ח עולה כי סוריה תיקנה את מסלולי התעופה בנמה"ת שבעיר חלב, וכי ככל הנראה השדה חזר לכשירות מלאה.

לטענת החברה, התקיפה בחלב לא נועדה להשבית את המסלול לאורך זמן, אלא רק למנוע ממטוס איראני לנחות, ולאותת על הכוונות. זאת, בניגוד לתקיפה בשדה התעופה בדמשק לו נגרם הרס רב. כמו כן, מהדו"ח עולה כי לאור תקיפה שיוחסה לישראל על מפעל הייצור טילים במציאף מה-25 באוגוסט - ניתן לראות הרס רב של המון מבנים.

מפעל הייצור טילים במציאף - לפני התקיפה
מפעל הייצור טילים במציאף - לפני התקיפה | צילום: ISI – ImageSat International

מפעל הייצור טילים במציאף - אחרי התקיפה
מפעל הייצור טילים במציאף - אחרי התקיפה | צילום: ISI – ImageSat International

כזכור, שלשום הותקפו שני נמלי תעופה גדולים בחלב ובדמשק, אשר יוחסו לפי פרסומים זרים לחיל האוויר הישראלי. מדובר היה בתקיפה חריגה בהיקפה, שכן לפי הדיווחים מטוס מטען איראני עשה את דרכו לנמל התעופה של חלב שבצפון סוריה כשעליו אמצעי לחימה שמיועדים לחיזבאללה.

לפי אותם דיווחים, חיל האוויר השמיד את מסלול הנחיתה בנמל התעופה ונמסר כי ישנם הרוגים. לאחר מכן, פנה המטוס האיראני לנמל התעופה של דמשק ואז, לפי דיווחים, תקף חיל האוויר גם שם. לאחר שהבינו באיראן כי המטוס לא יכול לנחות - הוא שב על עקבותיו לארצו. המסר הישראלי הוא שבירושלים לא יאפשרו להפוך את סוריה לנמלי ייבוא של אמצעי לחימה לחיזבאללה.

ב-25 באוגוסט, סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה SANA דיווחה כי מערכות ההגנה האוויריות הגיבו ל"מטרות עוינות" בשמי העיר מציאף שבמערב סוריה. ערוץ אל-ערביה הסעודי דיווח אז, כי התקיפה המיוחסת לישראל בטרטוס פגעה במשלוח נשק שיועד לחיזבאללה וכי התקיפות במסייאף כוונו נגד המרכז למחקרים מדעיים באזור. לפי הדיווחים בסוריה, שני אזרחים נפצעו.

דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכארובה
דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכארובה | צילום: מתוך טוויטר

מוקדם יותר היום, דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכארובה גינתה את התקיפות הישראליות בסוריה וטענה כי הן "עלולות להוביל להסלמה צבאית בקנה מידה גדול". לדבריה, "התקיפות הישראליות מפרות את הריבונות הסורית ואת הנורמות הבסיסיות של המשפט הבינלאומי".

"אנו רואים במהלכים חסרי אחריות כמו אלו ישראל כבלתי קבילים לחלוטין. אנו מגנים אותם בתקיפות", הדגישה זכארובה. "אנו מאמינים שנוהג מרושע שכזה אינו תורם בשום אופן לצמצום הסיכונים הביטחוניים של ישראל. ההיפך הוא הנכון. פעולות אלו המערערות את יציבות האזורית, עלולות לעורר תגובה ולהוביל להסלמה צבאית רחבת היקף", הוסיפה.

הרס מסלולי התעופה של נמה''ת בעיר חלב
הרס מסלולי התעופה של נמה''ת בעיר חלב | צילום: ISI – ImageSat International

קודם לכן, דווח ביומון הערבי "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון כי רוסיה דרשה מהמיליציות האיראניות לסגת מעמדות צבאיות במרכז ומערב סוריה. העיתון ציטט מקורות במשטר הסורי, שטענו כי ההוראה נובעת מרצון להימנע מתקיפות ישראליות על המיליציות, שהתגברו בימים האחרונים.

לפי הדיווח, נאמני המשטר הסורי האשימו את רוסיה בהיותה בעלת ברית חלשה, בשל חוסר היכולת לשבור את שתיקתה בנוגע ל"הפרות הישראליות החוזרות ונשנות על הריבונות הסורית". הדרישה הרוסית הועלתה במהלך פגישה שכללה שלושה קצינים רוסיים ואת עמיתיהם האיראניים בנמל התעופה הצבאי של חמה במרכז סוריה לפני יומיים.