לקראת תקיפה באיראן: ישראל טרם הכריעה כיצד להגיב

פרסום ראשון: בטהראן נרשמת דריכות שיא לקראת התגובה הישראלית הצפויה, ובארץ זומנו לדיונים הביטחוניים מומחים שבדרך כלל אינם לוקחים חלק בישיבות מסוג זה. גלנט ייצא לוושינגטון במטרה לשפר את התיאום עם האמריקנים, בטרם תתקבל החלטה סופית בנוגע לאופי התגובה

זמן צפייה: 04:04

פרסום ראשון: חמישה ימים חלפו מאז מתקפת הטילים הבליסטיים נגד ישראל, ובארץ נמשכים הדיונים בנוגע לתגובה הצפויה נגד משטר האייתוללות. הערב (ראשון) פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי במסגרת הדיונים הביטחוניים, הנערכים בירושלים מסביב לשעון, זימן ראש הממשלה בנימין נתניהו מומחים אשר בדרך כלל אינם לוקחים חלק בדיונים מסוג זה.

בכירי הצמרת המדינית וראשי מערכת הביטחון בוחנים בשלב זה את כל אפשרויות התקיפה נגד איראן, שמטרתה ועוצמתה טרם נקבעו באופן סופי. ברקע ההיערכות לתגובה, שר הביטחון יואב גלנט ייצא לביקור בזק בוושינגטון, במהלכו ינסה לשפר את התיאום עם האמריקנים ולדון בלוחות הזמנים ויעדי התקיפה האפשריות באיראן.

ישראל מצדה שואפת לתקוף מטרה איראנית משמעותית שתכאיב לטהראן מחד ותייצר הרתעה מחודשת, אך מאידך לא "תחייב" את המנהיג העליון עלי חמינאי להורות על תגובה בהיקף שעלול להידרדר לכדי מלחמה כוללת.

יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים במהלך המתקפה האיראנית | צילום: רויטרס

במערכת הביטחונית מעריכים כי העיכוב בתגובה נגד איראן דווקא מטיב עם ישראל, מעלה את המתח ברפובליקה האסלאמית ועשוי אף למתן את תגובת נגד שתבוא בעקבותיה.

החשש באיראן הוביל את האזרחים במדינה לאגור מזון ולצבור דלק, והמתיחות באוויר מורגשת היטב. במקביל, הרשויות האיראניות הורו על פי דיווחים לבטח את כל הטיסות שתוכננו בין השעות 21:00 בערב ל-6:00 בבוקר.

תרגיל חיל האוויר ברקע איומי איראן
תרגיל חיל האוויר בחודש אוגוסט, על רקע המתיחות עם איראן | צילום: דובר צה"ל

בישראל יוצאים מנקודת הנחה לפיה כל תקיפה ישראלית תיענה בתגובה איראנית נוספת, כך שחילופי המהלומות יימשכו וסיכון ההידרדרות למלחמה אזורית יגבר. העליונות האווירית של ישראל מובהקת, אך ישנו חשש מהידרדרות להסלמה בעת בה כוחות צה"ל שקועים בבוץ העזתי, פועלים מעבר לגבול הצפון ומתמודדים עם עלייה באיומי הטרור ביהודה ושומרון.