חיסול דרמטי בסוריה: בכיר במשמרות המהפכה נהרג בתקיפה בדמשק

התקיפה המיוחסת לישראל בוצעה בסמוך לשגרירות האיראנית בבירה הסורית, והובילה למותם של 7 קצינים במשמרות המפכה, בהם מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון, מוחמד רזא זהדי - שלקח חלק משמעותי בלחימה האיראנית נגד ישראל מזה כשני עשורים וליווה את חיזבאללה. בישראל מעריכים כי איראן תגיב לחיסול, אך לא תורה לחיזבאללה לפתוח במלחמה של ממש בעקבותיו

זמן צפייה: 05:35

מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון, הגנרל האיראני מוחמד רזא זהדי הידוע בכינוי "חסן מהדווי", חוסל הערב (שני) בתקיפה המיוחסת לישראל בסמוך לשגרירות האיראנית בדמשק. על פי הודעה רשמית שנמסרה ממשמרות המפכה, שישה קצינים בכוח הצבאי נהרגו כתוצאה מהתקיפה - בנוסף לרזא זהרי.

מדובר בחיסול משמעותי במיוחד, שצפוי לגרור תגובה מצד טהרן. רזא זהדי, בן 60, ליווה את הלחימה האיראנית בישראל במשך כשני עשורים, ועצם חיסולו בסמוך לשגרירות האיראנית עשוי להוות חריגה מהכללים הדיפלומטיים. בדרגתו הוא מקבילו האיראני של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, והוא בכיר יותר מרמטכ"ל ארגון הטרור השיעי-לבנוני.

במקביל לחיסול הדרמטי ובצל החשש מתגובת הציר האיראני, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אישר תוכניות בפיקוד הצפון להמשך הלחימה. עם זאת, בישראל מעריכים בשלב זה כי בחיזבאללה לא מעוניינים לפתוח במלחמה בעקבות התקיפה בדמשק, אך הארגון עשוי להגדיל את טווחי הירי שלו לישראל בתגובה. במידה וישראל אכן עומדת מאחורי התקיפה, רזא זהדי הוא הגורם הבכיר ביותר במשמרות המהפכה שחוסל על ידה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404011744' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_wv81i9zk' duration='8']

התקיפה בדמשק בסמוך לשגרירות האיראנית סוריה איראן
התקיפה בדמשק בסמוך לשגרירות האיראנית
זירת התקיפה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק
זירת התקיפה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק
זירת התקיפה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק
זירת התקיפה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק

התקיפה על השגרירות, ששימשה בעבר גם כאזור פעולה של מפקד כוח קודס הגנרל קאסם סולימאני, הפתיעה את הסורים. מבנה השגרירות סמוך לשגרירות קנדה בסוריה ולשגרירויות נוספים בדמשק. רוסיה גינתה באופן רשמי את התקיפה וכינתה אותה "בלתי מקובלת".

בתקשורת האירנית דווח כי שגריר הרפובליקה האסלאמית בסוריה ובני משפחתו לא נפגעו וכלל לא שהו באותו הזמן בחופשה. בהודעה רשמית מטעם צבא סוריה נכתב: "בסביבות השעה חמש ביצע האויב הישראלי מעשה תוקפנות אווירית מאזור רמת הגולן לעבר מבנה הקונסוליה האיראנית בדמשק. מערכות ההגנה האוויריות של סוריה בלמו את הטילים העוינים והפילו חלק מהטילים. התוקפנות גרמה להריסתו כליל של מבנה הקונסוליה ולמותם ולפציעתם של כל מי שהיה בתוך המבנה. פועלים בכדי לחלץ את גופות ההרוגים ובכדי לפנות את ההריסות". בתיעודים שפורסמו מהזירה ניתן לראות עשן והרס משמעותי באזור השגרירות.