בדרך להסכם עם איראן? ההכחשה האמריקנית והדאגה בישראל

חרף הכחשת מזכיר המדינה האמריקני בלינקן - בישראל מעודכנים על הכוונה האמריקנית להגיע להסכמות על הקפאת תוכנית הגרעין, אך הדאגה בירושלים גוברת כיוון שאין לה יכולת להשפיע על מהלכיה של וושינגטון. בתוך כך, ישראל צפויה להביע מחאה בפני ארה"ב - למרות שגם הקפאת תוכנית הגרעין עדיפה על המצב הקיים

זמן צפייה: 03:29

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן אמנם הכחיש ביממה האחרונה כי ארצות הברית ואיראן בדרך להסכם גרעין חדש - אך לפי דיווחים המגעים בין שתי המדינות מתקדמים, ובישראל מודאגים מההתפתחויות. בינתיים, ישראל צפויה להביע מחאה בפני ארצות הברית, למרות שגם הקפאת תוכנית הגרעין של איראן עדיפה על המצב הקיים.

על אף שההבנות המתגבשות בין וושינגטון לטהרן מסתמנות כמעין הסכם ראשוני ולא-פורמלי, הדבר צפוי להיטיב עם משטר האייתוללות ולהוות אתגר לישראל. האמריקנים צפויים להפשיר נכסים איראניים בסכומים של מיליוני דולרים, בעוד שטהרן, בתמורה, תקפיא את תוכנית הגרעין שלהה לפחות עד לבחירות לנשיאות בארה"ב בשנה הבאה.

Secretary Of State Antony Blinken Delivers Remarks On The Trafficking In Persons Report In Washington
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

החשש הישראלי מההסכמות החדשות גובר לנוכח העובדה שירושלים משקיפה מהצד, ולא מעורבת במגעים. הממשל האמריקני לא מתחשב בדעתה של ישראל, אך מעדכן אותה מעת לעת בהתפתחויות. במטרה להוריד את מפלס המתח, מזכיר המדינה האמריקני בלינקן, כפי שצוין, אמר במסיבת עיתונאים: "הדיווחים שראינו בנוגע להסכם בנושאי גרעין או אסירים הם פשוט לא מדויקים. אנחנו נחושים להבטיח שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני. עודנו משוכנעים שהדרך הכי טובה לעשות את זה היא בדיפלומטיה. לא הסרנו שום אפשרות מהשולחן".

ביידן ונתניהו
ביידן ונתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90/רויטרס
Iranian President Ebrahim Raisi Meets With Saudi Arabia's Fm Prince Faisal Bin Farhan Al Saud In Tehran
נשיא איראן אבראהים ראיסי ושר החוץ האיראני | צילום: רויטרס

ברקע הדברים, הגיע שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחא לאיראן ונפגש עם נשיא הרפובליקה האיסלאמית איבראהים ראיסי ומקבילו האיראני חוסיין אמיר עבדאלליהן. מדובר בביקור נדיר של השר הסעודי, שמתקיים ברקע הלחץ האמריקני לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, והתקווה האיראנית לקדם את ההבנות המתגבשות עם ארה"ב בנוגע לגרעין.

במסיבת עיתונאים משותפת אמר בן פרחאן: "אנו פועלים כרגע לחידוש הפעילות הדיפלומטית בין שתי המדינות, ובקרוב תיפתח השגרירות בטהרן".