גורמים אמריקנים מעריכים: התגובה הישראלית לאיראן תהיה מוגבלת

על פי דיווח ברשת NBC, ארבעה גורמים רשמיים בוושינגטון מעריכים על בסיס שיחות שקיימו עם גורמים בירושלים כי תגובה ישראלית למתקפה האירנית תהיה מוגבלת - ואף ייתכן שתבוצע נגד מטרות מחוץ לשטח הרפובליקה האסלאמית

חגיגות בטהרן אחרי המתקפה האיראנית על ישראל איראן
חגיגות בטהרן אחרי המתקפה האיראנית על ישראל | צילום: רויטרס

ארבעה גורמים אמריקנים רשמיים ששוחחו עם רשת NBC העריכו כי תגובה ישראלית למתקפה האיראנית תהיה מוגבלת, ותכלול בעיקר תקיפות נגד כוחות הצבא האיראני ומליציות פרו-איראניות מחוץ לשטח איראן. הערכות האמריקניות מבוססות על שיחות שקיימו גורמים בוושינגטון עם גורמים בירושלים לפני שהמתקפה האיראנית יצאה לפועל, ולקראת תגובה ישראלית אפשרית שתבוא בעקבותיה.

הגורמים האמריקניים שצוטטו בדיווח הדגישו כי הערכתם מבוססת על שיחות שקיימו לפני הלילה שבין שבת לראשון, וכי הם אינם מעודכנים בהחלטה הסופית של ישראל. עוד הוסיפו כי לא ברור מתי התגובה הישראלית תתרחש, אך ציינו כי זה היא עשויה לקרות בכל עת.

יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל, בעקבות המתקפה האיראנית | צילום: רויטרס

כזכור, הנשיא ג'ו ביידן ומנהיגים מערביים אחרים קראו לישראל לגלות איפוק ולראות בסיכול המתקפה האיראנית כניצחון שלא מצריך פעולת תגמול. לפי הגורמים ששוחחו עם NBC, העובדה שהמתקפה האיראנית לא גרמה נזק רב מדי תאפשר לישראל לבחור בתגובה מדודה יותר - תקיפה מחוץ לאיראן.

בין האופציות המוגבלות יותר לתגובה נכללת תקיפה של מטרות איראניות בסוריה. שלושה גורמים אמריקניים העריכו כי ישראל לא תנסה לחסל בבכירים איראניים במסגרת תגובתה, אלא תבצע תקיפות נגד משלוחים או מחסנים המכילים חלקי טילים מתקדמים. בכל אופן, ישראל צפויה לעדכן את וושינגטון מראש לפני שתפעל, על אף שארצות הברית כבר הבהירה שלא תיקח חלק במתקפה נגד טהרן.

מנהיג חמאס הנייה בפגישתו עם נשיא איראן איברהים ראיסי בטהרן
מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה בפגישה עם נשיא איראן איברהים ראיסי בטהרן | צילום: רויטרס

במהלך ביקור שקיים אתמול בבסיס חיל האוויר בנבטים, שנפגע במתקפה האיראנית, הרמטכ"ל הרצי הלוי התייחס לראשונה בפומבי לתקיפה והתחייב שישראל אכן תבצע פעולת תגמול נגד טהרן. "שיגור של כל כך הרבה טילים, טילי שיוט וכטב"מים לשטח מדינת ישראל יענה בתגובה", אמר בשיחה עם טייסי הבסיס. גם דובר צה"ל מסר את הצהרתו אמש מהבסיס שהותקף ואמר: "נעשה כל מה שצריך כדי להגן על ישראל".

בנוסף, על-פי דיווח שפורסם אתמול ב"וול סטריט ג'ורנל", מדינות ערביות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מודיעיני עם ארה"ב לפני המתקפה האיראנית. כמו כן, המדינות מילאו תפקיד חיוני בבלימת המתקפה גם באמצעות פתיחת המרחב האווירי שלהם למטוסי קרב ישראלים, ובמקרה של ירדן אף השתתפות ישירה ביירוט השיגורים מהרפובליקה האיסלאמית.