איראן: "פיתחנו כטב"מים המיועדים לפגוע בתל אביב וחיפה"

סוכנות הידיעות האיראנית "מאהר" דיווחה כי בטהרן פותחו כלי טיס בלתי מאוישים ארוכי טווח חדשים, שנועדו לבצע פעולות התאבדות בערים הגדולות בישראל. מפקד כוחות היבשה של איראן אמר כי המל"ט, ששמו "Arash-2", הוא גרסה חדשה יותר של "Arash-1". "אנו ממתינים לפקודה להשתמש בהם'"

הכטב"מ האיראני "Arash-2"
הכטב"מ האיראני "Arash-2" | צילום: מתוך טוויטר

סוכנות הידיעות האיראנית "מאהר" דיווחה היום (שני) כי איראן פיתחה כטב"מים מתאבדים ארוכי טווח חדשים שנועדו "לפגוע בתל אביב וחיפה". מפקד כוחות היבשה של איראן קיומרס היידארי ציין כי המל"ט, ששמו "Arash-2", הוא גרסה חדשה יותר של "Arash-1". את הדברים אמר קיומרס בריאיון לערוץ הטלוויזיה האיראני "SNN.IR".

בהמשך, קיומרס אף איים על ישראל: "אנו ממתינים לפקודה להשתמש ב-'Arash-2'". לדבריו, המל"ט הינו "אסטרטגי" וביכולתו גם לבצע תצפיות ומשימות איסוף מודיעין. עוד הוא טען כי נעשה שימוש בכטב"מ הזה בתרגיל הכטב"מים האחרון של הצבא האיראני.

הכטב''מ האיראני ''ערש-2''
הכטב''מ האיראני ''Arash-2'' | צילום: מתוך טוויטר

יצוין כי לפני קצת פחות משלושה שבועות, הכוחות המזוינים של איראן ומשמרות המהפכה שלה החלו בתרגיל צבאי רחב היקפים שנועד לבחון את כשירותם של מערך הכטב"מ האיראני. במסגרת התרגיל, הכוחות הפעילו כ-150 כטב"מי סיור ותקיפה ברחבי המדינה. התרגיל התקיים על רקע הדיווחים לפיהם איראן העבירה כטב"מים מתוצרת עצמית לרוסיה - במטרה לסייע להם במלחמתם באוקראינה.

כטב''מ איראני, איראן, כלי טיס
כטב''מ איראני | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, ראש המוסד דוד ברנע נשא דברים בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניבריסטת רייכמן בהרצליה, ואמר כי "הטרור הוא חלק קבוע מהאיום הקבוע של האיום האיראני". עוד אמר ברנע: "מנהיג איראן חמינאי מנחה על פיתוח טילי קרקע-קרקע, מורה על אי יציבות האזור ומפיץ טרור ברחבי העולם. בהנהגת חמינאי, איראן היא רפובליקה המנצלת טרור לצרכיה. צריך להתייחס אליה כרפובליקת הטרור של איראן".

"הטרור הוא אבן יסוד בתפיסת העולם של משטר האייתולות", הוסיף ראש המוסד, "זהו משטר שביסס את שלטונו על הפחדה ואלימות ודוגל בשימוש באלימות כאמצעי לגיטימי. שלא יהיה ספק, מדובר בטרור מדינתי. הוא נעשה בהוראת המנהיג, באישור המשטר ובמימונו. הוא יוצא לפועל בראש זרועות הביצוע של משמרות המהפכה. אלה לא פעולות אקראיות ולא יוזמות ספונטניות. זה טרור מדינתי מתוכנן, אסטרטגי ושיטתי".

ראש המוסד דוד ברנע בכנס המכון למדיניות נגד טרור
ראש המוסד דוד ברנע בכנס המכון למדיניות נגד טרור | צילום: גלעד קוולרצ'יק

"הטרור משרת מטרה אחת - לקנות למשטר כוח ושליטה. הטרור משמש את המשטר באיראן להשתקת מתנגדיו מבית ומבחוץ. הוא מפגין עוצמה כדי לחפות על הכשלים השלטוניים ולהבטיח את שרידות המשטר, וכדי למנוע מאזרחים לחולל כל שינוי. בזירה האזורית, הטרור משמש לביצור כוח איראני. הטרור משמש כהפרת מאזן הכוח האזורי להרתעת שכנים, ולהרתעת אלה שמחפשים את קרבתה של ישראל".

ברנע הוסיף: "במישור הבינלאומי, הטרור משמש את איראן כחלופה לדיפלומטיה, ומופעל נגד מדינות ואזרחים לצורכי סחטנות מדינית כקלף מיקוח. לטובת מטרות אלה, המשטר האיראני מנצל את עקרונות האיסלאם ומכשיר הרג של חפים מפשע. המשטר נותן חסות לסוחרי סמים וארגוני פשע באיראן כדי לממן פעולות אלימות חרף האיסור על כך באיסלאם".