דיווח: איראן ניצלה את רעידת האדמה כדי להעביר נשק לסוריה

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי לפי גורמים שונים בישראל, במערב ובסוריה, איראן הנחיתה במשך שבועות טיסות בשדות התעופה של סוריה שנשאו איתן אמצעי לחימה וציוד צבאי. עוד נכתב כי לישראל היה מידע מודיעיני מדויק ביותר שאיפשר לה לסכל חלק מהמשלוחים

הריסות בסוריה
הריסות בסוריה | צילום: רויטרס

איראן ניצלה את רעידת האדמה בסוריה בפברואר האחרון כדי להכניס נשק ואמצעי לחימה לתוך המדינה - כך דווח היום (רביעי) ברויטרס. הדיווח מתבסס על גורמים מערביים וישראלים שמסרו את הפרטים לסוכנות הידיעות. המטרה, לפי אותם גורמים, הייתה לחזק את מערכות ההגנה של איראן בסוריה ולחזק את נשיא סוריה בשאר אל-אסד.

לאחר רעידת האדמה שהיכתה בטורקיה ובצפון סוריה ב-6 בפברואר השנה, מאות טיסות מאיראן נחתו במשך שבועות בשדות התעופה של חלב, דמשק ולטקיה עם ציוד ואמצעים - במסווה של סיוע הומניטרי. בין היתר, הועברו אמצעי תקשורת מתקדמים, סוללות למכ"ם וחלקי חילוף למערכות ההגנה האווירית הסוריות - שהאיראנים תכננו לשדרג. זאת, לפי רויטרס, נמסר משני מקורות "מהאזור" ומקור מודיעיני מהמערב.

הריסות בסוריה
הריסות רעידת האדמה בסוריה | צילום: רויטרס

בישראל גילו מאוד מהר על זרימת הנשק והאמצעים לסוריה והחלו בניסיונות אגרסיביים נגד העניין. ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר יוסי קופרווסר אמר לרויטרס כי המידע על המשלוחים היה כל כך מדויק שצה"ל ידע איזה משאית מתוך שיירה ארוכה היא היעד לסיכול.

גורם ביטחוני עלום סיפר לרויטרס כי "במסווה של סיוע לרעידת האדמה בסוריה, ישראל זיהתה תנועות משמעותיות של ציוד צבאי מאיראן, שנשלח בעיקר בחלקים". עוד הוא הוסיף, כי המשלוחים הגיעו בעיקר לשדה התעופה בחלב וחטיבה 18000 של כוח קודס, מיליציה פרו-איראנית הפועלת בסוריה, היא זו שניהלה את רוב ההעברות. הגורם המשיך למנות יחידות שונות של מיליציות בסוריה שהיו אחראיות על חלקים שונים בתהליך.

Capture
תקיפה בסוריה (ארכיון) | צילום: לפי סעיף 27א'

שדה התעופה בחלב הותקף שעות בודדות לאחר ששני מטוסים איראניים נחתו שם עם ציוד. כמו כן, קצין לשעבר בצבא הסורי סיפר: "התקיפות הישראליות כוונו לפגישה של מפקדים במיליציות איראניות ומשלוחים של חלקים אלקטרוניים".

עוד נכתב בדיווח, כי ברויטרס שוחחו עם גורמי מודיעין מערביים, גורמים המקורבים לשלטונות באיראן ובישראל וכן עם אנשי צבא סוריים. באיראן הכחישו את הדיווחים ומממשלת סוריה לא התקבלה תגובה.

אזור התקיפה בסוריה
תקיפה בסוריה, ארכיון

כזכור, בשבוע שעבר נורו לעבר רמת הגולן שישה רקטות במשך לילה אחד מסוריה. ישראל תקפה בתגובה מספר יעדים. לפני כשבועיים התקבלו דיווחים כי ישראל תקפה בסוריה ארבע פעמים בחמישה ימים כאשר היעד לתקיפות היה מטרות איראניות שונות בדמשק ובאזור.