תקיפות בלי הפסקה - תוך יממה: דין איראן כדין סוריה

רגלי כוחות הביטחון אולי מבוססות בבוץ של סילואן, אבל הראש רחוק רחוק - באיראן. במקביל לגל הטרור והפיגועים במזרח ירושלים, סדרה של פעולות מכוונות בימים האחרונים נגד האיראנים - לכל רוחב הגזרה

זמן צפייה: 02:30

המלחמה נגד הנשק האיראני נמשכה גם הלילה (שני), כאשר שיירת נשק הותקפה בגבול סוריה-עיראק, אחת מתוך שלוש תקיפות באזור ביממה האחרונה. רגלי כוחות הביטחון אולי מבוססות בבוץ של סילואן, אבל הראש רחוק רחוק - באיראן.

וכך, במקביל לגל הטרור, והפיגועים במזרח ירושלים, אנחנו רואים בימים האחרונים סדרה של פעולות יום אחר יום שמכוונות נגד האיראנים - לכל רוחב הגזרה. הרעיון: דין איראן כדין סוריה, והתקיפות באיראן הופכות כמעט לשגרה, כפי שנעשה בסוריה.

על פי הפרסומים, המוסד הישראלי עומד מאחורי שורה של תקיפות דומות באמצעות רחפנים מתאבדים ומל"טים חמושים, ומה שהשתנה בתקופה האחרונה הוא שלא תוקפים רק את פרוייקט הגרעין האיראני, אלא תוקפים גם אתרים שבהם מחזיקים מל"טים, כמו האתר בכארמנשה שהותקף במרץ 2022, או כמובן מפעל הטילים שהותקף במוצאי השבת האחרונה.

תיעוד הפיצוץ באספהאן
תיעוד הפיצוץ באספהאן | צילום: רויטרס

מה השיטה? רחפני נפץ שמאפשרים חתימה נמוכה. קשה מאד לגלות ולאתר אותם, עד לפיצוץ, וקשה מאד להפיל אותם. הטווח שלהם קצר, ובגלל הקושי והסכנה לפעולה על אדמת איראן, ייתכן שלא מדובר בלוחמי מוסד ישראלים כחול לבן, אלא בחוליה מקומית שעברה אימונים, ייתכן בידי המוסד.

מה הנשק? קוואד קופטר, רחפן בעל ארבעה מדחפים, אולי הרחפן הכי פופולארי ונפוץ בשוק - גם עם מצלמה וגם עם יכולת נשיאה של חומר נפץ. בלוג המודיעין "אינטלי טיימס" ניתח את התמונות שפרסמו האיראנים של שרידי הרחפנים, וקבע שמדובר ברחפנים מתוצרת סין ושמם "טי מוטור", שאפשר להזמין גם בעלי אקספרס. לא מן הנמנע שזו הסוואה לאמצעי לחימה יותר מתוחכם.

התקיפה בגבול עיראק-סוריה. הלילה
התקיפה בגבול עיראק-סוריה. הלילה

הניו יורק טיימס רומז שהיעד היה מפעל לייצור ופיתוח טילים מסדרת השיהאב. זה מצריך כמובן מודיעין מעולה על היעד, וגם ניווט מדוייק של הרחפן החמוש. לכל זה צריך לחבר את מה שהפך כבר לשגרת תקיפות, על פי הפרסומים הזרים, במקום רחוק רחוק, במעבר הגבול אל בוכמאל, בגבול סוריה-עיראק, כדי לשבש את נתיב ההברחות היבשתי של האיראנים לנשק לחיזבאללה.

האתגר של המודיעין הישראלי, על פי הפרסומים הזרים, הוא לדעת בדיוק איזו משאית לתקוף. בסוף הקדנציה שלו, אמר הרמטכ"ל הקודם אביב כוכבי: "יכולנו לא לדעת שמתוך 25 משאיות, משאית מספר 8 היא המשאית עם האמל"ח". מה אתם יודעים, גם השיירה שהופצצה הלילה מהאוויר הייתה עם 25 משאיות. צירוף מקרים כנראה.

אגב צירוף מיקרים, אפשר להעריך שעל תקיפה באיספהאן ותקיפה בגבול עיראק עובדים הרבה זמן - והעובדה שהן התרחשו יום אחרי יום גם היא יכולה להיות צירוף מקרים.